كلانتري : روي ارتقاي استاندارد خودروها به يورو5 ايستاده‌ايم

كلانتري : روي ارتقاي استاندارد خودروها به يورو5 ايستاده‌ايم

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه ما روي ارتقاي استاندارد خودروها به يورو5 ايستاده‌ايم، گفت: امسال فقط به حدود 1200 خودرو كه در سال گذشته توليد شده ولي به دست متقاضي نرسيده بودند، مجوز عرضه داديم. مابقي خودروهايي كه مي‌خواهند امسال توليد شوند بايد استانداردهاي يورو5 را دريافت كنند.

به گزارش«پارما» عيسي كلانتري در گفت و گو با ايسنا با اشاره به اينكه براي كاهش آلودگي هوا در كشور دو مسئله كيفيت سوخت و خودروهاي داخلي براي ما مهم است، اظهار كرد: درحال حاضر وضعيت سوخت كشور نسبت به قبل خيلي بهتر شده است و تقريبا بيش از 75 درصد بنزين كشور مطابق با استانداردهاي يورو 4 و 15 درصد آن بر اساس استاندارد يورو 5 توليد مي‌شود. در سال‌هاي گذشته حتي نمي‌توان گفت كه استاندارد سوخت، يورو 3 بود چرا كه متوسط آلايندگي گوگرد در بنزين بيشتر از 120PPM و متوسط آن در گازوييل بيشتر از 900PPM گزارش شده بود.


وي ادامه داد: اكنون گوگرد موجود در بنزين و گازوييل به زير  50PPMو 150PPM رسيده و دولت به‌طور كلي براي بهبود كيفيت سوخت در كشور حدود 10 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده است.


رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه من پيش از اين نيز گفته بودم كه ما نمي‌توانيم جلوي خودروسازها را بگيريم، تصريح كرد: چندين سال است كه پيگير ارتقاي استاندارد خودروها به يورو5 هستيم. اخيرا دادستان كل كشور نامه‌اي براي من فرستاده و گفته است كه به دليل تحريم‌ها خودروسازان نتوانسته‌اند كه تكنولوژي‌هاي ارتقاي استانداردها را وارد كنند، بنابراين ما مجوز دهيم كه با استاندارد يورو4 خودروها عرضه شوند.


بين بد و بدتر گير كرده‌ايم

كلانتري با اشاره به اينكه ما بين بد و بدتر گير كرده‌ايم، گفت: خودروسازان مي‌گويند كه به دليل تحريم‌ها امكان وارد كردن كاتاليست را ندارند. در اين شرايط سازمان محيط زيست يا بايد خودروسازي را تعطيل كند يا مجوز دهد كه با استانداردهاي قبلي خودروها توليد شوند. خودروسازان نمي‌توانند كاتاليست را در داخل توليد كنند چون بايد موادي را وارد كنند كه نمي‌توانند، در نتيجه سرهم‌بندي مي‌كنند.


معاون رييس جمهوري ضمن بيان اينكه مشابه اين مسئله در مورد سوخت نيز وجود دارد، اظهار كرد: وزارت نفت مي‌گويد كه اگر مي‌خواهيم پالايشگاه‌ها كار كنند و و سوخت مردم را توليد كنند ناچاريم كه 25 درصد مازوت توليد كنيم. پيش از اين ما مازوت را صادر مي‌كرديم اما درحال حاضر به دليل تحريم امكان صادر كردن آن را نداريم. از سوي ديگر وزارت نفت مي‌گويد كه مخازن براي انباشت مازوت پر شده است و در شرايط فعلي يا بايد نيروگاه‌ها آن را مصرف كنند يا در صحرا رها شود و يا پالايشگاه تعطيل شود.


كلانتري افزود: در شرايط عادي مي‌توان براي اين‌گونه موضوعات فشار آورد اما در شرايط فعلي آيا مي‌توانم بگوييم پالايشگاه را تعطيل كنيد و سوخت مردم را قطع؟

وي در ادامه تصريح كرد: امسال طي هفته‌هاي ابتدايي فروردين با وجود آنكه تعطيل بود و شيوع ويروس كرونا نيز قرنطينه‌اي را ايجاد كرده بود، در بعضي از استان‌ها با آلودگي هوا روبرو بوديم كه علت آن مصرف مازوت در نيروگاه‌ها بود. متاسفانه بيشتر از يك سال است كه مجبوريم در حوزه محيط زيست بين بد و بدتر انتخاب كنيم.


رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به فشارهاي موجود در دولت و جاهاي ديگر ، مبني بر اينكه " مي‌خواهيد به دليل عدم رعايت استاندارد يورو5 جلوي توليد خودرو را بگيرد و يك ميليون و 700 هزار نفر را بيكار كنيد" در عين حال گفت: در مواردي محيط زيست قرباني سياست‌هاي كلان مي‌شود اما در جاهايي ديگر مانند ارتقاي كيفيت سوخت توانستيم خوب عمل كنيم و اين يكي از افتخارات دولت است.


وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه سال گذشته گوگرد بنزين در تهران حدود 200PPM و حدود 4 برابر فراتر از حد مجاز بود و چه طور با وجود اين گفته مي‌شود كه سوخت كشور بر اساس استاندارد يورو4 و 5 است، توضيح داد: آنچه براي ما مهم است متوسط آلايندگي بنزين و گازوييل است. ممكن است چند تانكر حامل سوختي با سولفور بيشتر از 300PPM هم داشته باشند ولي متوسط سولفور ما در بنزين و گازوييل زير 50PPMو 150PPM است. دو سال گذشته در مشهد گازوييلي با سولفور بالاي 11000PPM داشتيم اما اكنون چنين گزارشاتي نداريم.


كلانتري ادامه داد: اين اتفاق يك‌شبه نيفتاده است. ساختن يك پالايشگاه در كشور حداقل پنج سال زمان مي‌برد و به ارز، روابط سياسي و نبود تحريم‌ها نياز دارد. متاسفانه بخشي از دستگاه‌هاي اجرايي كشور گرفتار تحريم‌ها و سياست‌هاي كلان هستند.


معاون رييس جمهوري با بيان اينكه مسائل زيست محيطي بخشي از مسائل جامعه‌ است و بايد به جامعه به‌طور كلي نگريسته شود، تصريح كرد: اگر فقط صرفا محيط زيست مهم باشد من مي‌توانم كارخانه خودروساز را ببندم و تعداد زيادي را بيكار كنم. اولين مسئله اينكه ما اگر فكر مي‌كرديم مستقل شويم همه چيز خوب مي‌شود، مسائل زيست محيطي است.


كلانتري در پايان با تاكيد بر اينكه ما روي ارتقاي استاندارد خودروها به يورو5 ايستاده‌ايم، گفت: امسال فقط به حدود 1200 خودرو كه در سال گذشته توليد شده ولي به دست متقاضي نرسيده بودند، مجوز عرضه داديم. مابقي خودروهايي كه مي‌خواهند امسال توليد شوند بايد استانداردهاي يورو5 را دريافت كنند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات