طولانی شدن فرآیند تهیه طرح‌تفصیلی منطقه ثامن سم  ...

طولانی شدن فرآیند تهیه طرح‌تفصیلی منطقه ثامن سم ...

طولانی شدن فرآیند تهیه طرح‌تفصیلی منطقه ثامن سم مهلک است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدی‌نیا، در حاشیه بازدید نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد از منطقه ثامن با بیان اینکه هر طرحی، متناسب با بستر زمانی، نیازمند اصلاح و تغییر است، اظهارکرد: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز از این قائده مستثنی نیست و همه معتقدیم اگر نیازمند اصلاح هستیم، اصلاح باید جامع، همه‌نگر و تحقق پذیر باشد تا حداقل تبعات و حداکثر منافع را برای عموم درپی داشته باشد.

مهدی‌نیا با بیان اینکه بافت پیرامونی حرم مطهر جایگاهی فرامنطقه‌ای دارد و تصمیمات این بافت هم اثرات فراشهری خواهد داشت، گفت: این صحبت، نباید نقش و جایگاه مدیریت محلی را زیرسوال ببرد؛ بلکه باید تعاملی مثبت و سازنده بین این حوزه و نهادهای تصمیم گیری ملی برقرار شود.

وی افزود: در این تعامل از یکسو، اختیارات و نحوه مدیریت محلی نباید زیر سوال رود و از سوی دیگر، اهداف راهبردی ملی نیز رعایت شود چراکه خدشه دار شدن هرکدام، نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه متاسفانه غالب تصمیمات در حوزه بافت پیرامونی حرم مطهر طی 3 سال گذشته، یکسونگرانه بوده و نتوانسته دغدغه‌مندی بحث هویت شهر مشهد و میراث ملموس و ناملموس شهر را برطرف کند و مورد توجه قرار دهد، تصریح کرد: مدیریت شهری، وزارتخانه راه و شهرسازی، مشاور و ... همگی باید به تسریع در پیشرفت طرح کمک کنند و صلاح نیست این طرح 20 سال دیگر هم به طول بیانجامد.

مهدی‌نیا با تاکید بر لزوم توجه به منافع مردم و بازیگران این عرصه، گفت: تصمیمات باید هرچه زودتر اجرایی شود؛ طولانی شدن فرآیندهای تهیه و اجرای طرح‌ تفصیلی سمی مهلک است و موجب بیشتر شدن اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها می‌شود.

وی افزود: مدیریت شهری مشهد طی دو سال اخیر رویکرد جدیدی را پیش گرفته و از طریق دفاتر تسهیل‌گری با مردم وارد گفتگو شده است؛ این رویکرد در مقابل برخورد تحکمی بوده که قبلا شاهد آن بوده‌ایم و آنگونه که باید ثمره و خروجی مطلوب نداشته است.

مهدی‌نیا همچنین با بیان اینکه معماری و نماهایی که طی دو دهه گذشته در بافت پیرامون حرم شکل گرفته در تناسب و هماهنگی با هویت شهر مشهد نداشته و ارتباط معناداری با گذشته مشهد و بارگاه رضوی برقرار نمی‌کند، اظهارکرد: طراحان و سازندگان و تصمیم‌گیران در حوزه جداره‌سازی و نماهای شهری باید به نحو دیگری به این حوزه نگاه کنند چراکه نماهای قابل دفاعی در بافت اطراف حرم نداریم.

وی گفت: متاسفانه راستاهای تاریخی و فرهنگی نیز در دو دهه اخیر از بین رفته و برای احیای آنها باید وارد عمل شد؛ برای احیا میتوان محتوا را در کالبد جدید زنده کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه در 20 سال گذشته بیشتر از عرصه‌های عمومی، به پروژه‌های با رویکرد اقتصادی در منطقه ثامن پرداخته شده است، گفت: در برخی معابر شاهد پروژه‌های بزرگ مقیاس هستیم ولی این پروژه‌ها سرزندگی و حضورپذیری مردم را به ارمغان نیاورده و نقش تعاملات مردم کمرنگ است؛ با اصلاح رویه‌ها باید سرزندگی را افزایش دهیم.

مهدی‌نیا در پایان تصریح کرد: مشاور طرح باید پروژه‌های کوچک با اثرات بزرگ را در این بافت تعریف کند؛ این پروژه‌ها میتواند در فضاهای شهری رها شده در سطح منطقه که پیشتر تملک شده‌اند اجرایی شود تا با بهره‌گیری از آنها بتوانیم در سنوات آینده جنبه‌های هویتی و معنوی بافت را بازسازی کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات