رویکرد مشارکت‌طلبی از مردم در دوره شورای پنجم  ...

رویکرد مشارکت‌طلبی از مردم در دوره شورای پنجم ...

رویکرد مشارکت‌طلبی از مردم در دوره شورای پنجم ملموس است/ تصمیمات شورای عالی معماری و شهرسازی باید با مشورت بخش‌های دخیل باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بهمراه جمعی از اعضای شورای شهر و شهردار مشهد، از سطح منطقه ثامن بازدید کرد.

قاضی‌زاده با بیان اینکه این بازدید با هدف آگاهی از میزان پیشرفت پروژه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و تبادل نظر و گفتگو درخصوص موضوع بازنگری در این طرح نوسازی و بهسازی این بافت، به دعوت شورای شهر و شهرداری مشهد انجام شد، اظهارکرد: فردا، پنجشنبه، جلسه مشترکی با استاندار در خصوص این طرح برگزار می‌شود و لذا بازدید موجب خواهد شد تا با آگاهی بهتری بتوان تصمیم سازی کرد.

وی افزود: نگرانی‌های زیادی درخصوص بافت پیرامونی حرم مطهر وجود دارد که از جمله آنها میتوان به حفظ هویت تاریخی و مذهبی، تسهیل دسترسی زائران و مجاوران به حرم و رعایت حقوق ساکنان و مردم اشاره کرد.

قاضی‌زاده با تاکید بر معیار ما اجرای قانون است، گفت: قانون رویه‌ مشخصی را پیش‌‎بینی کرده و برخی دستگاه‌ها از اختیاراتی برخوردارند و مطابق قانون، شوراهای نظارتی نیز ایفای نقش می‌کنند؛ زمانی که مجلس تصمیم به حذف امتیازاتی می‌گیرد که پیشتر این امتیازها داده شده، باید راه‌های جبران را هم پیش‌بینی کند و از سوی دیگر تکلیفی هم که به دوش سازمانی قرار می‌دهد، باید منابع مورد نیاز آن را نیز تامین نماید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را پدیده‌ای تاریخی دانست که با توجه به تغییرات جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم و نیازهای شهر و همچنین براساس مقتضیات و اشکالات نیازمند بازنگری است.

قاضی‌زاده گفت: هیچگاه گمان نمی‌کردیم اطراف حرم مطهر سالانه میزبان 30 میلیون زائر باشد و این روند هرساله افزایشی است؛ امروز نیازهای جدیدی شکل گرفته و همانطور که بعنوان مثال شبکه آب و برق مشهد باید بازطرحی شود، بافت پیرامونی و کالبدی شهر نیز باید متناسب با نیازها تغییر یابد.

وی با بیان اینکه ماهیت تمدنی شهر هم باید مورد توجه قرار گیرد، اظهارکرد: مشهد گذرگاه تاریخی بسیار مهمی در تاریخ ایران زمین، از دیرباز تا دوران معاصر بوده و اصلاحات ما نباید موجب تغییر هویت تاریخی شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بازنگری افزود: اگر کارشناسان فرهنگی و شهرسازی معتقد به اصلاح طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر هستند، حقوق مردم اعم از ساکنین و افرادی که مجوز گرفته‌اند، باید رعایت شود.

قاضی‌زاده دور شدن مردم و فاصله گرفتن آنها از اطراف حرم رضوی را یکی از آسیب‌ها دانست و گفت: شرایط زیست اجتماعی در گذشته به نحوی بوده که برخی از ساکنان بومی مجبور به نقل مکان شده‌اند؛ مردم علاقه‌مند به سکونت در این بافت، نباید از همجواری با حرم محروم شوند و از سوی دیگر زائران هم برای زیارت و دریافت خدمات مشکلی نداشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: رویکرد شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره، مشارکت دادن و مشارکت طلبی از مردم است و در این دوره شهرداری مشهد بعنوان سازمانی حاکمیتی و حکومتی برخورد یکطرفه و دستوری نداشته‌اند.

قاضی‌زاده گفت: یکی از علل عدم رشد و پیشرفت طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در سالهای گذشته، همین برخورد تحکمی بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه ساختمان‌های درحال ساخت مشهد و بافت حرم مطهر سنخیتی با معماری ایرانی اسلامی و تاریخی ما ندارند، خاطرنشان کرد: توالی تمدنی خود را باید حفظ کنیم و مدنظر داشته باشیم.

قاضی‌زاده افزود: مشهد و بافت پیرامونی حرم مطهر، ماهیتی بین‌المللی دارند و لذا تصمیم‌گیران آن افراد محدودی نیستند و این نگاه را باید بپذیریم.

وی با تاکید بر اینکه افق تصمیم‌گیری‌های ما باید تاریخی و جهانی باشد و مبنای آن، نظرخواهی، گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی اگر بخواهد به تنهایی درخصوص بافت پیرامونی حرم مطهر تصمیم‌گیری کند، این تصمیم بدون شک باطل خواهد بود و همچون طرح‌های قبلی خروجی مناسبی ندارند و مردم گرفتار می‌شوند.

قاضی‌زاده در پایان تصریح کرد: نظام تصمیم‌گیری ما از این زاویه که اجماع نظرات را تبدیل به مصوبه و قانون کند، مشکل دارد و عدم دوراندیشی و بهره‌گیری از نظرات مردمی نیز در تصمیم‌گیری‌ها ملموس است.

وی همچنین افزود: فردا، جلسه‌ای استاندار خراسان رضوی برگزار خواهد شد و درخصوص بافت پیرامونی حرم مطهر بحث و تبادل نظر می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات