رینگ آبرسان شهر یزد در انتظار تامین اعتبار

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به لزوم تامین اعتبار به منظور اجرای طرح رینگ آبرسانی در یزد، گفت: این طرح به صورت یکنواخت کل شهر یزد را تحت پوشش آبرسانی قرار می دهد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» در نشستی که با حضور نمایندگان استان و مدیران عامل صنعت آب و برق برگزار گردید، اظهار کرد: استان یزد در محدوده چهار حوزه آبریز درجه 2 کشور قرار گرفته است که این حوزه ها متشکل از تعدادی محدوده مطالعاتی کشور است.

وی با بیان این که در حال حاضر کلیه محدوده های مطالعاتی به جز دو محدوده، در اثر برداشت بی رویه ممنوعه و ممنوعه بحرانی شدند، افزود: بحرانی به این معناست که وضعیت منابع آب زیرزمینی خوب نیست و سطح آن هرساله افت می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: دشت های ممنوعه بحرانی نیز به این معنا می باشد که علاوه بر سطح آب زیرزمینی ، سطح زمین نیز هرساله درحال کاهش است.

وی به بررسی های کانون تفکر آب اشاره و بیان کرد: در بیانیه کانون تفکر آب که تغییر اقلیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت،   ذکر شد تغییر اقلیم در مقیاس جهانی اتفاق افتاده و استان یزد نیز در معرض اثرات این پدیده قرار گرفته است.

جوادیان زاده تصریح کرد: تغییر اقلیم باعث کاهش بارش ها در دراز مدت شده به نحوی که میانگین بارش سی ساله استان ۹۲.۶ میلی متر،  بیست ساله ۸۹ میلی متر و در ۱۰ سال اخیر نیز به ۸۴ میلی متر رسیده که بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به کاهش بارش ها در سال آبی 98-97 و 99-98  اظهار کرد: در سال آبی جاری بارش نرمالی داشته ایم اما نسبت به سال قبل از بارش کمتری برخوردار بودیم.

جوادیان زاده یادآور شد: در دهه های ۷۰ در اثر هر بارش،  رواناب خوب و موثری در مناطق جاری می شد،  این درحالی است که بارش ها حتی به میزان بالا،  منجر به رواناب های موثر در استان نمی شود، که علت آن را می توان دست اندازی های بشر و تغییر نوع و الگوی بارش در استان دانست.

وی آمار کلی بارش استان در سال آبی 98-99 را ۱۰۸.۵ میلی متر عنوان کرد و گفت: اگر متوسط حجم آب این بارش را حساب کنیم،  ۸ میلیارد مترمکعب است که میزان بسیار زیادی است اما عمده آن بارش غیرموثر است.

جوادیان زاده همچنین به اجرای طرح رینگ آبرسانی شهر یزد اشاره کرد و گفت: به منظور توزیع مناسب  آب شرب در شهر یزد و کاهش هدر رفت آب،  اجرای طرح رینگ آبرسانی شهر یزد ضروری است.

وی در پایان با بیان این که رینگ آبرسانی شهر یزد در انتظار تامین اعتبار است، خاطرنشان کرد: این رینگ به صورت یکنواخت کل شهر را تحت پوشش قرار می دهد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات