4 سد بزرگ در استان در حال اجراست.

مهندس اسماعیل افشاری؛در پنجمین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب وبرق ، در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهارکرد:4 سد بزرگ شامل:مراش،بلوبین،مشمپا و تالوار و 2 بند تنظیمی پاوه رود وایالو در استان در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،افشاری در ابتدای جلسه ضمن گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق، هفته قوه قضائیه و شهادت دکتر بهشتی و یاران باوفایش در حادثه هفتم تیرماه سال1360 و تبریک دهه کرامت، گزارشی از بارندگی های استان ارائه داد واظهار داشت: در مجموع 360 میلیمتر بارندگی تا 4 تیرماه ثبت شده است که نسبت به سال گذشته 13 درصد منفی و نسبت به دوره آماری درازمدت 19 درصد افزایش را نشان میدهد.

وی، گزارش دوره ای از وضعیت سدهای استان داد و تصریح کرد: 75 درصدسدتهم پر است و  سدگلابر امسال آورد خوبی داشته و حدود 72 درصد حجم آن پر شده است وسد کینه ورس نیز در آستانه سرریز شدن می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، به سد تالوار نیز اشاره کرد و افزود: 25 درصد این سد پر است و نسبت به سال قبل که 27 درصد بود حدود 2 درصد کاهش را نشان میدهد.

وی، با بیان اینکه در طول دو سال اخیر حدود 30 سانتی متر از افت آب زیرزمینی دشتها جبران شده است،گفت: برداشت کمتر و ورودی بیشتر عامل اصلی این کاهش افت بوده و امیدواریم با ادامه اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان و ادامه بارندگی ها ، افت این دشتها جبران شود.

افشاری، با بیان اینکه: از 7 دشت استان فعلاً، 5 دشت ممنوعه است و هرگونه برداشت آب برای مصارف کشاورزی ممنوع است، تصریح کرد: میزان تبخیر روان آبها بیش از 70 درصد است و متوسط افت آب زیرزمینی در دشت های استان سالانه حدود 71 سانتی متر می باشد و این در حال است که بیش از 90 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و اگر دقت لازم در مصرف آب در همه بخشها بخصوص بخش کشاورزی صورت نگیرد،با بحران جدی روبرو خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به وضعیت چاههای غیرمجاز استان و فعالیتهای مرتبط با طرح احیا و تعادل بخشی در سالهای اخیر،گفت:در سال 98 تعداد 180 حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده که  منجر به صرفه جوئی حدود 9 میلیون متر مکعب حجم آب در سفره های آب زیرزمینی استان شده است.

وی، به اجرای این طرح در سال 99 اشاره کرد و عنوان داشت: امسال  تاکنون 32 حلقه چاه پر شده که بیش از یک میلیون مترمکعب ذخیره آبی برای استان حاصل شده است.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان،تصریح کرد:در صورت جلوگیری از تخلفات منابع آبی، به شکل مطلوب و قابل قبول ،وزارت نیرو تخصیص جدیدی برای صنایع اختصاص خواهد داد.

وی در پایان به اهم طرحهای در حال بهره برداری در استان اشاره کرد و عنوان داشت:سد تهم با میزان آب قابل تنظیم حدود 35 میلیون مترمکعب، گلابر با میزان آب تنظیمی 46 میلیون متر مکعب در حال بهره برداری هستند و همچنین کینه ورس در شهرستان ابهر با آب قابل تنظیم 18 میلیون متر مکعب در سال 92آبگیری شده است و به محض اینکه، خط انتقال آن که درحال حاضر 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد آماده شود به بهره برداری خواهد رسید.

افشاری، در پایان ضمن تشکر از اصحاب رسانه و سازمانهای مردم نهاد ، خصوصاً خبرنگاران خواست دیدگاههای خودشان را در خصوص مصرف درست آب و نحوه ترغیب اقشار مختلف مردم در راستای بهینه سازی مصرف به شرکت آب منطقه ای زنجان انعکاس داده و در پیشرفت اهداف عالی این شرکت در سال جهش تولید، یار و همراه ما باشند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات