ریلگذاریهای تحقق شهر انسانمدار در طرحهای ...

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدینیا در مراسم آغاز عملیات اجرایی زیرگذر شهید برونسی با بیان اینکه هر مراسم افتتاح و کلنگزنی برای مدیریت شهری مشهد اتفاق میمون و مبارکی است که مستمر شاهد آن هستیم، اظهارکرد: طی یک سال و نیم اخیر در حوزه عمرانی شهر اتفاقات خوبی افتاده و امیدواریم این فرآیند تا پایان دوره استمرار داشته باشد و بتوانیم کارنامه قابل قبولی به شهروندان در این زمینه ارائه دهیم.
وی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه حدود 4 دهه از مطرح شدن موضوع «شهر انسانمحور» میگذرد، گفت: فراتر از زیرساختهای ترافیکی، اولویت های دیگری هم باید مورد توجه قرار گیرد که مفهوم شهر انسانمدار و تاکید بر حمل و نقل عمومی یکی از اولویتهاست.
مهدینیا خاطرنشان کرد: شورای پنجم برای پرهیز از مدزدگی و تقویت زیرساختهای حملونقل عمومی، سعی کرده بین توسعه زیرساختهای ترافیکی و تحقق شهر انسانمحور تعادل برقرار کند و این مهم را در برنامه عملیاتی نیز مورد توجه قرارداده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه یکی از تلاشهای شورای شهر مشهد در این دوره، افزایش سهم حملونقل عمومی از سفرهای درونشهری است، گفت: این سهم در کشورهای توسعه یافته بین 70 تا 75 درصد است ولی مشهد در مقایسه با این کشورها شرایط خوبی ندارد و این سهم عدد 41 درصد را نشان میدهد.
مهدینیا افزود: رساندن این عدد از 40 درصد به 70 درصد، نیازمند مولفههای مختلفی همچون فرهنگسازی، تغییر گفتمان و ایجاد زیرساخت مناسب است.
وی با تاکید بر لزوم تقویت و بروزرسانی ناوگان حملونقل عمومی، گفت: امروز شهروندان 30 درصد از بهای تمام شده سفرها را پرداخت میکنند و مابقی آن به شکل یارانه توسط شهرداری پرداخت میشود؛ دولت باید سهم خود به شهرداری را پرداخت کند تا بتوان در جهت بهبود شرایط گامهایی برداشت.
مهدینیا در ادامه افزود: در کنار فراهم آوردن زیرساختها و تامین آنها، ریلگذاریهایی نیز به منظور تشویق مردم به استفاده از حملونقل عمومی در طرحهای تفصیلی انجام شده که بعنوان مثال، ادامه خط 2 از ایستگاه سلامت تا انتهای خط یک و ادامه آن تا پایانه غرب درنظر گرفته شده و همچنین بدنبال این هستیم که بلوار نماز از طریق تونل شهری به بلوار برونسی متصل شود تا تبعات زیست محیطی به حداقل برسد، بلوار نماز از بنبست خارج شود و خلاء کمربند جنوبی نیز پر گردد.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه این گونه اقدامات موجب تقویت استفاده از حملونقل عمومی و تحقق شهر انسانمحور میشود، گفت: در کنار توجه به حملونقل پاک و عمومی، شبکه بزرگراهی شهر نیز باید کامل شود چراکه تاثیرات مستقیمی روی بحث پدافند غیرعامل، تسریع دسترسی به نقاط مختلف شهر و ... خواهد شد.
مهدینیا تصریح کرد: براساس همین نگاه، هر پروژه ترافیکی که شاهد بهرهبرداری و یا آغاز عملیات اجرایی آن هستیم، در راستای کامل کردن و پیشبرد برنامه عملیاتی است که دو بازو حملونقل عمومی و حملونقل خودرومحور را توام با یکدیگر پیش میبرند.
وی در پایان از پیگیریها و تلاشهای حوزه عمران، ترافیک و حملونقل شهرداری مشهد و اجرایی کردن سیاستهای شورای شهر تقدیر و تشکر کرد.
نظرات