لزوم تبیین گفتگو بین افراد به‌ویژه در خانواده  ...

لزوم تبیین گفتگو بین افراد به‌ویژه در خانواده ...

لزوم تبیین گفتگو بین افراد به‌ویژه در خانواده برای کاهش معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی

به گزارش پایگاه اطلاع¬رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، بتول گندمی در نشست «زنان و عدالت ترمیمی» در توضیح این مقوله گفت: درگذشته گمان صاحبنظران عرصه‌های اجتماعی این بود که اگر سطح سواد و آگاهی‌های افراد افزایش یابد و میانگین باسوادی در خانواده‌ها افزایش یابد به طور خودکار مشکلات اجتماعی به‌ویژه در سطح خانواده‌ها کاهش خواهد یافت؛ اما امروزه شاهد آن هستیم که ناهنجاری‌های اجتماعی رو به افزایش است و در خانواده‌ها با هر سطح سوادی گفتگو معنا و مفهوم خاصی ندارد. اگر گفتگو در خانواده‌ها رخ ندهد درک متقابل بین افراد نیز معنا و مفهوم نخواهد یافت.

وی افزود: با مقایسه پنجاه سال اخیر با مدت مشابه پیش از آن درمیابیم که همچنان در خانواده‌ها یک نفر متکلم وحده و آمر وجود دارد وچه زن و چه مرد و سایر اعضای خانواده ملزم به اطاعت، حرف‌شنوی و فرمان‌برداری هستند. اگر این فرمان‌برداری انجام نشود ناهنجاری‌هایی ازجمله فاجعه قتل رومینا به وقوع می‌پیوندد.

گندمی تأکید کرد: اگر بتوانیم در مبحث عدالت ترمیمی بر روی این مسئله واجب کارکنیم که زنان در گفتگوها و به‌ویژه در سطح خانواده صرفاً شنونده نباشند و کاری کنیم تا زنان از لاک خود بیرون آمده در گفتگوها حضور مستقیم و مثبت داشته باشند و در سمت مقابل افراد خانواده از قبیل پدر، برادر، همسر، فرزند و سایر اعضا شنونده نظرات و سخنان ایشان(زنان) باشند تا به ایجاد درک متقابل بین همه اعضای خانواده منجر شود گام بزرگی در پیشرفت عدالت ترمیمی به‌حساب خواهدآمد.

به گفته گندمی ازآنجاکه تلاش بسیاری می‌شود تا با عدالت کیفری آمار جرائم و نابهنجاری‌ها کاهش یابد اما متاسفانه در بعد دیگری شاخص‌هایی ازجمله دروغ، نفاق و دورویی در بین جامعه افزایش‌یافته است. چراکه فرد برای حفظ منافع خود به رویکردهایی به‌دوراز واقعیت خود تمایل پیدا می‌کند. قطعاً این دوگانگی‌ها تأثیرات ناخوشایند خود را در خانواده و جامعه بروز خواهد داد و عدالت ترمیمی توان آن را دارد که به کاهش بخشی از این پیامدهای منفی اقدام کند.

گندمی خاطرنشان کرد: عدالت ترمیمی باید برخی رفتارهای جامعه را تغییر دهد تا افراد را آن‌گونه که هستند درواقعیت خود بپذیریم نه آن‌گونه که تمایل و میل داریم. متأسفانه امروز جامعه به نحوی شکل‌گرفته که تمایل داریم هرچه بیشتر افراد به عقاید، سلیقه و میل و نظر ما نزدیک باشند. دوگانگی‌ها، دروغ، فریب و نفاق موجود در شخصیت افراد و خانواده‌ها به آن دلیل در جامعه رایج شده که می‌خواستیم به همه افراد سمت‌وسو داده و ایشان را مطابق باسلیقه و عقیده خود بیاراییم.

وی اذعان کرد: متأسفانه واقعیت امروز جامعه گسترده‌ای مانند مشهد به گونه‌ای است که درخصوص برخی بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی ازجمله آمار زندانیان و یا به عنوان مثال معتادان متجاهر، افزایش سالانه آن‌ها به‌راحتی قابل پیش‌بینی است. ازاین‌رو می بینیم برای مقابله با این مسئله، دستگاه‌های عمرانی و خدماتی در برنامه‌های آتی خود افزایش تعداد مراکز ترک اعتیاد و یا افزایش ظرفیت زندان‌ها را پیش‌بینی می کنند. درواقع به‌جای آنکه به دنبال کاهش این پدیده‌ها باشیم در پی افزایش افزایش مکان برای مقابله با آنها هستیم.

وی ادامه داد: در سمت مقابل اگر رویکرد اجتماعی بر کاهش آمار بزهکاری و جرم و در پی آن کاهش آمار زندانیان و کاهش آمار معتادان و... باشد سبب کاهش چشمگیر هزینه‌ها در بخش‌های مختلف خواهد شد. این کاهش هزینه‌ها دست حوزه‌های خدماتی را باز می‌کند تا بر اعتبارات موردنیاز برای ترویج و توسعه عدالت ترمیمی به‌ویژه در حوزه آموزش تمرکز و توان بیشتری بگذارند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد تأکید کرد: براساس نتایج پژوهش‌ها که بیان شد واقعیت آن است که سختی‌های اجرای عدالت کیفری سبب بیشتر شدن جرائم می‌شود. در جوامع پیشرفته‌تر به‌وضوح دیده می‌شود که عدالت کیفری سختی چندانی نداشته و ارتباط معنادارتری با جامعه برقرار کرده است، این مهم ازآن¬روست که جامعه بر نقش گفتگو برای مفاهمه و حل مشکلات باور داشته و عدالت کیفری لزوم چندانی به سختگیری نمی‌بیند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات