انجام ۱۰ درصد ساخت‌وسازهای شهر تهران توسط سازنده‌های صاحب‌ صلاحیت

انجام ۱۰ درصد ساخت‌وسازهای شهر تهران توسط سازنده‌های صاحب‌ صلاحیت

http://www.bananews.irمعاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از وجود تنها ۱۰۰ شرکت مجری ساختمان در پایتخت خبر داده که با این تعداد، در همین سال گذشته بیش از ۱۷ هزار ساختمان مسکونی در تهران احداث شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد با فرض اینکه هر مجری قادر باشد سالانه معادل حداکثر توان خود (۶۰۰واحد مسکونی) ساخت‌وساز کند در بهترین حالت هم‌اکنون فقط ۱۰ درصد ساخت‌وسازهای شهر تهران توسط سازنده‌های صاحب‌ صلاحیت انجام می‌شود و ۹۰ درصد مابقی در اختیار افرادی است که برخی آنها را «بساز‌و‌بفروش» و برخی دیگر «شاغلان رشته‌های پردرآمد که قصد دارند سود درآمدشان را از طریق ساخت‌وساز چند برابر کنند» عنوان می‌کنند. هیربد معصومی معاون شهردار در گفت‌وگو با سایت اطلاع‌رسانی شهرداری –سما- اعلام کرده است: «یکی از عواملی که در ارتقای کیفیت ساختمان‌ها نقش دارد، مجریان ساختمانی ماهر است، اما متاسفانه کمتر از ۱۰۰ مجری ساختمانی در سطح شهر تهران وجود دارد که این میزان تناسب لازم را با تعداد متقاضیان ساخت و ساز ندارد.»

حداکثر مجوزی که یک شرکت ساختمانی با گرید یک می‌تواند در سال دریافت کند ۶۰۰ واحدمسکونی است که در این حالت مجموع مجریان حایز صلاحیت در شهر تهران می‌توانند ۶ هزار واحد مسکونی احداث کنند. این در حالی است که در سال ۸۹ برابر اعلام بانک‌مرکزی ۱۲۰ هزار واحدمسکونی جدید در تهران ساخته شده است. مانور گسترده غیرسازند‌ه‌ها در بازار ساخت‌وساز که نتیجه حجم محدود مجریان ساختمانی صاحب صلاحیت است باعث شده در عمده کارگاه‌های ساختمانی به غیر از کارگر و حداکثر کاردان، عوامل حرفه‌ای به خصوص مهندسان، کمتر دیده شوند. هیربد معصومی در این باره تاکید کرده، به دلیل تعداد کم مجریان ساختمانی، شاهد آن هستیم که اقداماتی نظیر امضا‌فروشی و عدم حضور در کارگاه از سوی برخی مجریان و مهندسان وجود دارد که موجب کاهش کیفیت ساخت‌و‌ساز می‌شود و به دنبال آن برخی اوقات حوادث ناگوار در سطح شهر اتفاق می‌افتد.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، وظیفه مجری ساختمان طبق قانون موجود نظارت بر فعالیت انبوه‌سازان است، اما رییس انجمن انبوه‌سازان معتقد است: انبوه‌ساز نیازی به نظارت مجری ندارد، بلکه خودش مجری محسوب می‌شود. به این ترتیب اگر تحلیل ایرج رهبر رییس انبوه‌سازان درست باشد باید در آنچه معاون شهردار تهران اعلام کرده تامل کرد، زیرا در تهران حداقل دو هزار انبوه‌ساز وجود دارد. اما چنانچه مجری، فراتر از انبوه‌ساز باشد، لازم است شهرداری در صدور بی‌رویه پروانه‌های ساختمانی برای پروژه‌هایی که مجری بالای سرآنها نیست، تجدیدنظر کند.

 

 

    نظرات