تحريم‌ها باعث افزايش گازهاي گلخانه‌اي مي‌شوند

تحريم‌ها باعث افزايش گازهاي گلخانه‌اي مي‌شوند

مسئول بخش تحقيقات حفاظت از لايه ازن سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: اگر تحريم‌هاي ايران حذف شوند، ما مي‌توانيم تا سال 2030 انتشار گازهاي گلخانه‌اي را به مقدار لازم كاهش دهيم.


به گزارش«پارما» برنامه «روزنه» با موضوع كربن‌دي‌اكسيدها و گرمايش زمين، در ارتباط تلفني با دكتر سيد شفيع موسوي (مسئول بخش تحقيقات حفاظت از لايه ازن سازمان حفاظت محيط زيست) از شبكه راديويي گفت و گو روي آنتن رفت.
شفيع موسوي در مصاحبه تلفني با برنامه «روزنه» با اشاره به انواع گازهاي گلخانه‌اي، گفت: «دي‌اكسيد كربن» به نسبت ساير گازهاي گلخانه‌اي تاثير بسزايي در محيط زيست دارد و در طول تاريخ اقليمي زمين نقش مهمي را در كنترل دماي كره بر عهده داشته است.
وي افزود: گاز «دي‌اكسيد كربن» در سياره‌هاي غير از زمين كاربرد دارد و برخي اوقات حتي تا 500 درجه سانتي‌گراد گرمايش ايجاد مي‌كند.
مسئول بخش تحقيقات حفاظت از لايه ازن سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به شروع فصل تابستان، توضيح داد: كولرهاي گازي مصرف برق بسيار زيادي دارند و به نيروگاه‌هاي برق فشار مي‌آورند و همين موضوع باعث مي‌شود تا گازهاي گلخانه‌اي روند افزايشي داشته باشند.
وي با اشاره به اين كه تعداد كولرهاي گازي روز به روز بيشتر مي‌شوند، عنوان كرد: نيروگاه‌هاي مختلف بايد نياز كولرهاي گازي را از منبع انرژي‌هاي پاك و يا آب تامين كنند و از اين طريق توليد «دي‌اكسيد كربن» را به حداقل برسانند.
شفيع موسوي با اشاره به تاريخ گرمايش كره زمين، اظهار داشت: 3 تا 5 ميليون سال گذشته گرماي زمين 3 درجه از وضعيت فعلي گرم‌تر بود و به مرور طبيعت ميزان گرما را به تعادل رساند.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر ميزان گرماي زمين 15 درجه سانتي‌گراد است، عنوان كرد: افزايش و كاهش دماي زمين به واسطه دخالت طبيعت در كره به تعادل مي‌رسد.
اين مسئول حوزه محيط زيست با اشاره به انقلاب صنعتي، توضيح داد: فعاليت‌هاي بشر در قالب انقلاب صنعتي باعث شده تا دماي كره زمين به شكل بي‌سابقه‌اي افزايش پيدا كند.
وي تاكيد داشت: متاسفانه ميزان «دي‌اكسيد كربن» موجود در كره زمين در چند دهه‌ي اخير از280 PPM  به حدود 400 PPM رسيده است.
به گفته موسوي، اين حجم از افزايش «دي‌اكسيد كربن» در كره زمين بايد در طول چند ميليون سال اتفاق مي‌افتاد.
وي با بيان اين كه جنگل‌ها و اقيانوس‌ها مراكز جذب «دي‌اكسيد كربن» هستند، توضيح داد: در چند دهه‌ي اخير بشر مدام در حال جنگل‌تراشي بوده است و با فعاليت‌هايي از اين دست به تخريب محيط زيست و افزايش گازهاي گلخانه‌اي كمك كرده است.
مسئول بخش تحقيقات حفاظت از لايه ازن سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به سهم كشورهاي مختلف در توليد گازهاي گلخانه‌اي، عنوان كرد: در ارزيابي سهم كشورها براي توليد گازهاي گلخانه‌اي ايران در رتبه 7 دنيا قرار گرفته است.
وي با بيان اين كه آمريكا و چين بيشترين ميزان گاز گلخانه‌اي را توليد مي‌كنند، ادامه داد: ايران حدود 648 ميليون تن گاز گلخانه‌اي منتشر مي‌كند.
شفيع موسوي اضافه كرد: در بازه زماني 100 سال اخير – بعد از انقلاب صنعتي – ايران نقش بسيار اندكي را در توليد گازهاي گلخانه‌اي داشته است، چرا كه اكثر كشورها قبل از انقلاب صنعتي در توليد و افزايش اين دست از گازها فعاليت مي‌كردند.
وي تاكيد داشت: با توجه به تحريم‌هايي كه الان به كشور اعمال شده‌اند، كشورهاي توسعه يافته نمي‌توانند براي توليد كمتر گازهاي گلخانه‌اي انتظار زيادي از ايران داشته باشند، چرا كه بخشي از فعاليت‌هاي كاهش گاز‌هاي گلخانه‌اي به استفاده بهينه از انرژي‌هاي پاك مربوط مي‌شوند.
مسئول بخش تحقيقات حفاظت از لايه ازن سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: اگر تحريم‌هاي ايران حذف شوند، ما مي‌توانيم تا سال 2030 انتشار گازهاي گلخانه‌اي را به مقدار لازم كاهش دهيم.
وي با اشاره به اين كه ما بايد در مسير توسعه انرژي‌هاي پاك قرار بگيريم، گفت: دانشگاه‌ها و صنايع ما بايد بتوانند به طور خودساز مشكلات موجود در مسير انرژي‌هاي پاك را برطرف كنند.


لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات