دانشگاه ها در حوزه تالاب ها مطالعه كنند

دانشگاه ها در حوزه تالاب ها مطالعه كنند

معاون محيط‌ زيست دريايي و تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌ زيست گفت: صندوق توسعه محيط زيست اين امكان را مي‌دهد كه دانشگاه هاي كشور مطالعات كاربردي خود را ارائه دهند و هزينه اين مطالعات را نيز تقبل مي كند زيرا اين مطالعات راهگشاي بسياري از مشكلات خواهد بود. وي گفت: از اين اعتبار به شركت هاي دانش بنيان تسهيلات كم بهره و در برخي مواقع كمك بلاعوض پرداخت مي شود.


به گزارش«پارما» از سايت سازمان حفاظت محيطزيست ،احمدرضا لاهيجان‌زاده روز پنجشنبه در نشست معرفي پروژه همكاري برنامه عمران ملل متحد و سازمان حفاظت محيط زيست در سرسراي اجتماعات استانداري سيستان و بلوچستان اظهار داشت: صندوق توسعه محيط زيست اين امكان را مي‌دهد كه دانشگاه هاي كشور مطالعات كاربردي خود را ارائه دهند و هزينه اين مطالعات را نيز تقبل مي كند زيرا اين مطالعات راهگشاي بسياري از مشكلات خواهد بود.
وي گفت: از اين اعتبار به شركت هاي دانش بنيان تسهيلات كم بهره و در برخي مواقع كمك بلاعوض پرداخت مي شود.
معاون محيط‌ زيست دريايي و تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌ زيست افزود: از دانشگاه هاي سيستان و بلوچستان انتظار است در اين مقوله به‌ويژه حوزه تالاب ها و سواحل به اين صندوق ملحق شوند.
وي بيان كرد: اين صندوق بحث مفصلي در حوزه رفع آلودگي ها، مصرف آب، مديريت انرژي و غيره دارد.
لاهيجان زاده ادامه داد: قانون حفاظت از تالاب ها در سال 96 و آيين نامه آن در سال 97 به تصويب رسيده و از ابتداي سال گذشته با تشكيل كارگروهي طرح هاي جامع تالاب ها مانند تالاب انزلي به تصويب رسيده و از اين ظرفيت مي‌توان براي هامون استفاده كرد و طرحي جامع در اين كارگروه مصوب شود.
وي گفت: در مصوبه دولت 143 تالاب با گستره سه ميليون هكتار به تصويب رسيده كه 25 مجموعه از اين تعداد ثبت كنوانسيون رامسر شده و تالاب هايي مانند شادگان و هامون جزو محدوده هاي ثبت اين كنوانسيون هستند كه از نظر اكوسيستمي و مساحت از اهميت بين المللي برخوردارند.
معاون محيط‌ زيست دريايي و تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌ زيست افزود: در كنار اين موضوع مطالعاتي را دبيرخانه ستاد ملي مقابله با گرد و غبار تحت عنوان منشاء يابي كانون هاي گرد و غبار كشور انجام داده كه بر اساس اطلاعات واصل شده از آن 34.7 ميليون هكتار از اراضي كشور منشاء گرد و غبار هستند و در صورت كوتاهي تمام استان ها درگير پديده گرد و غبار مي‌شوند، چيزي كه در سيستان و بلوچستان بخوبي ملموس بوده است.
وي اظهار داشت: از سي و چها و هفت دهم (34.7) ميليون هكتار، يك و چهار دهم ميليون هكتار در بستر تالاب ها منشاء گرد و غبار هستند كه بخش زيادي از آن به نحوه مديريت آب در كشور مربوط مي شود.
لاهيجان زاده ادامه داد: در 2 دهه اخير نزديك به 70 درصد مساحت تالاب ها در ايران از بين رفته كه اگر لطف خدا شامل حال اين كشور نمي شد مشكلات بيش از اين بود.
وي خاطرنشان كرد: كتابچه اي چندين سال قبل از سيستان و بلوچستان تهيه و باعث شد طرح مديريت يكپارچه ايجاد شود كه بسيار كمك كرد تا در اتحاديه اروپا به تصويب برسد و به كمك آن منابع مالي خارجي دريافت شود.
معاون محيط‌ زيست دريايي و تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌ زيست بيان كرد: براي انتخاب مدير ملي اين پروژه حدود 46 نفر افراد صاحب نظر و متخصص از سراسر كشور ثبت نام كردند زيرا فراخوان به صورت بين المللي بود اما دكتر حسين سرگزي از سيستان و بلوچستان به عنوان مدير ملي پروژه ارتقاي مديريت جامع منابع طبيعي براي احياي اكوسيستم تالاب بين المللي هامون و حمايت از معيشت‌هاي جايگزين جوامع محلي انتخاب و معرفي شد.
وي افزود: انتخاب دكتر سرگزي باعث شد كه براي نخستين بار نيروي بومي در شهر مورد نظر پروژه انتخاب شده است.
وي با بيان اينكه توسعه به سمت سواحل نيز پيش مي رود و در اسناد بالادستي و فرمايشات مقام معظم رهبري نيز به اين موضوع بسيار تاكيد شده است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرموده اند بايد هر توسعه اي كه اتفاق مي افتد حتما پيوست محيط زيستي آن لحاظ شود.
لاهيجان‌زاده بيان كرد: در نيم قرن اخير بسياري از منابع، جنگل ها، سواحل و تالاب ها بدست بشر از بين رفته بايد مواظب سواحل بكر درياي عمان باشيم و مطالبات محيط زيستي آن طلب شود تا ثروت اين منطقه از بين نرود كه اين مهم نيازمند همت جمعي است.
وي ادامه داد: سازمان حفاظت محيط زيست در چند دهه گذشته حدود 140 شهيد و صدها مجروح و مصدوم به منظور حفاظت از محيط زيست تقديم كشور كرده است. لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات