گزارش هفتمین جلسه پاکت آبی

گزارش هفتمین جلسه پاکت آبی

http://www.bananews.irهفتمین جلسه "پاکت آبی" از سلسله کارگاه های از فکر تا عمل با حضور دکتر "علی اکبر صارمی" در تاریخ پنجشنبه ۸ مهرماه ۹۰ ، در نگارخانه دانشکده پردیس هنرهای زیبا، با استقبال چشمگیر شرکت کنندگان برپا شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این مجموعه کارگاه ها که با تلاش کارگروه دانشجویی "کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران" ،(خانم ها آسیه ابراهیمیان، میترا خلیلی، ندا فیضمند، حوریه مشهدی، زینب محمدی و آقای محمد مشایخی ) و همکاری قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران ، با هدف معرفی معماران ومعماری معاصر ایران برگزار می شود. در جلسه هفتم طبق روال همیشگی ابتدا آقای مهندس هاشم زاه نماینده کانون مهندسان دانشگاه تهران با مقدمه ای به تشریح فعالیت های این کارگاه ها پرداختند و سپس خانم مهندس خلیلی از اعضای پاکت آبی به عنوان مدیر پاکت هفتم، ضمن خوش آمدگویی، از دکتر صارمی برای برگزاری کارگاه دعوت نمودند.

دکتر صارمی پس از مرور مختصری بر چند پروژه دانشجویی خود در کلاس های استاد سیحون، آموخته های خود را مدیون سیستم آموزشی آتلیه ای و در ارتباط با سال بالایی ها دانستند. همچنین طراحی صنعتی مثل طراحی میز، چراغ، صندلی و غیره را لازمه کار معماری موفق دانستند. به اعتقاد ایشان ما در برهه ای از زمان "به سمت معماری مدرن پرتاب شدیم" و این اتفاق اجتناب ناپذیر بود. دکتر صارمی بخشی از معماری را تابع زمان و اتفاقات روز دانستند اما معتقدند بخش دیگری از معماری بی زمان و Timeless است و همچنین با ارجاع به اشعار مولانا چیستی، اصل و جوهره هر پدیده ای را پراهمیت دانستند و بر جمله “Go to the beginning” تاکید کردند. ایشان معماری ساده اوایل قرن ۲۰ مانند پاویلیون بارسلون میس ونده روهه که برگرفته از نقاشی موندریان است را اوج تعالی سادگی در معماری دانستند و معتقدند که معماری آبستره می تواند بسیار ارزشمندتر از برخی کارهای پیچیده رایج امروزی باشد. و در اشاره به جمله less is bore گفتند که مهم رسیدن به ایجاز است که هیچگاه خسته کننده نیست.

ایشان که پس از ادامه تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا و تجربیات ارزنده ای مانند کار در آتلیه لویی کان، در سال ۱۳۵۲ به ایران برگشتند. دکتر صارمی روندی از اولین تجربیات حرفه ای خود در ایران مانند خانه چوبی کوچکی در سواحل شمال و خانه ای در زعفرانیه تا سایر فعالیت های طراحی از جمله پروژه مسابقه سینما آزادی، خانه مولانا و همچنین پروژه های اجرا شده ای چون سفارت ایران در آلبانی، سفارت ایران در الجزایر، برج بلور در تبریز، تالار شهر کرمانشاه، مجموعه میدان شهدای مشهد، ساختمان توسعه شهرداری و شورای شهر تبریز، ساختمان تجاری- مسکونی به تفصیل با شرکت کنندگان گفتگو کرد.

پس از توضیحات دکتر صارمی دانشجویان سوالات و نظرات خود در مورد پروژه ها را مطرح کردند، و ایشان در فضای صمیمانه و با حوصله به سوالات پاسخ دادند. در پایان نیز با قدردانی مسئول جلسه از دکتر صارمی به دلیل همکاری با کارگاه، هدیه ای از طرف گروه پاکت آبی به ایشان اعطا شد.

مطابق معمول همه کارگاههای پاکت آبی پیش از شروع جلسه ، یک پاکت به رنگ آبی حاوی اطلاعات کاملی از پروژه های مطرح شده به صورت CD و بروشور، مقالات مرتبط با آن بصورت چاپ شده و یک هدیه ویژه در اختیار شرکت کنندگان گذاشته شد. همچنین در این جلسه تعدادی مجله ی معمار و طراح که از طرف دفتر نشریه اهدا شده بود در اختیار حاضرین در جلسه قرار گرفت.

 

    نظرات