کولرهای آبی، زالوهایی که آب شیراز را می‌بلعد

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی آبفا شیراز، مصرف نجومی و هدر رفت آب در تابستان توسط کولرهای آبی معضلی است که در کلان‌شهر شیراز به‌مانند تمام شهرهای ایران‌زمین، دغدغه متولیان تأمین آب شرب شهری است. آنچه در کولرهای آبی واضح است این است که در طراحی آن به موضوع جلوگیری از هدر رفت آب توجه جدی نشده و هدف فقط خنک کردن بوده است . درهرحال کولرهای آبی، شهرها و روستاهای ما را تسخیر کرده‌اند و طی سال‌ها مشکلات آن همچنان ادامه داشته و ابداعات مختلف به‌کاررفته مانند سایبان، عایق حرارتی، بزرگ کردن مخزن کولر و نصب تایمر نیز نتوانسته تغ ی یر قابل توجهی در این محصول ایجاد کند .

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل آبفا شیراز بابیان اینکه وارد شدن کولرهای آبی به مدار، مصرف آب را به‌شدت افزایش می‌دهد اظهار داشت: مهم‌ترین علل افت فشار آب در شیراز مصرف بی‌رویه تعدادی از مشترکان با شروع فصل گرما و راه‌اندازی کولرهای آبی است .

بهمن بهروزی خاطرنشان کرد: در شیراز بیش از 745 هزار مشترک وجود دارد و این تعداد به این معناست که با ورود به فصل گرما، بیش از 600 هزار کولرآبی در شیراز روشن می‌شود.

وی تصریح کرد: یک کولرآبی 5500 در شبانه‌روز بیش از 220 لیتر آب مصرف دارد و درواقع 30 درصد تولیدی ما به مصارف آب کولر اختصاص می‌یابد.

بهروزی با تأکید به بازنگری برای کیفیت و اصلاح ساختار کولرهای آبی برای مصرف آب افزود: نزدیک به نیم‌قرن است در ساختار صنعت کولرهای آبی بازنگری برای کاهش مصرف آب اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: اگر بهبودی در کیفیت کولرآبی صورت گیرد مصرف آب به‌مراتب کمتر خواهد شد.

گفتنی است کارشناسان و مسئولان مربوطه  بارها تأکید کرده‌اند که با نصب سایبان روی کولرهای آبی ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی ایجاد می کند، اگر کولرها در زیر سایبان قرار گیرد ضمن کاهش مصرف انرژی و هدر رفت مقدار زیادی آب ناشی از تبخیر جلوگیری می‌کند هرچند این‌گونه راهکارها موقتی و گذرا است اما در شرایط پرتنش کنونی حداقل می‌تواند شهروندان را از تابستان پرتنش عبور دهد . علاوه بر این استفاده از کولرهایی به رنگ سفید که بیشترین بازتابش نور را دارد می‌تواند تأثیر زیادی در نحوه مدیریت مصرف آب داشته باشد، همچنین اطمینان از سلامت شناور کولر جهت جلوگیری از سرریز آب، عایق‌بندی کانال کولر جهت جلوگیری از هدرروی سرما، افزایش راندمان کولر و همچنین عدم استفاده از دور تند کولر همگی مواردی است که متصدیان حوزه مدیریت مصرف بر آن تأکیددارند . از سوی دیگر استفاده از کلیدهای ترموستات و نصب آن‌ها یکی دیگر از روش‌های مؤثر در کاهش مصرف انرژی و آب است.

کلیدهای هوشمند این توانایی رادارند که با توجه به‌اندازه گیری دمای محیط، روشن و خاموش شده و از مصرف بیهوده آب و انرژی جلوگیری کنند .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب شیراز

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب شیراز

    شرکت آب و فاضلاب شیراز

    شرکت آب و فاضلاب شیراز یک شرکت در شهر شیراز می باشد

      نظرات