مدیریت شهری مشهد، آماده اجرای تصمیمات ستاد استانی  ...

مدیریت شهری مشهد، آماده اجرای تصمیمات ستاد استانی ...

مدیریت شهری مشهد، آماده اجرای تصمیمات ستاد استانی مبارزه با کرونا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، ظهر امروز و در آغاز نود و ششمین جلسه علنی شورای شهر، ابتدا با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد سید شهدای واقعه هفتم تیرماه، شهید بهشتی، اظهارکرد: اندیشه‌های ناب مرحوم بهشتی پیوسته درصدد ایجاد ارتباط و پیوند بین دین و آزادی، دین و حقوق بشر و دین و مردم سالاری در جلسات تدوین قانون اساسی بود و مناظرات این روحانی فرزانه و پاسخگویی به جریان‌های چپ مارکسیستی و جریان التقاطی همواره در یادها ماندگار است.

حیدری، مرحوم شهید بهشتی را یکی از نظریه‌پردازان و تئوریسین های درخشان انقلاب اسلامی دانست و گفت: یکی از نیازهای جدی امروز ما، بازخوانی اندیشه‌های این روحانی فرهیخته است.

وی در ادامه با تبریک دهه کرامت، افزود: مهاجرات حضرت معصومه(س) و امام‌رضا(ع) به خراسان، تاثیرات بسزایی بر تاریخ ایران و جهان تشیع گذاشت و همچنان شاهد این آثار و برکات هستیم.

حیدری با بیان اینکه شرایط حاکم بر فضای عمومی شهر بخاطر شیوع ویروس کرونا مجال برگزاری مراسم جشن و سرور را در این دهه مبارک از مدیریت شهری گرفت، تصریح کرد: یکی از تاکیدات شورای پنجم، تلاش در جهت ترویج و بسط اندیشه و فرهنگ رضوی است؛ عناصر مهم و موثر در این فرهنگ و سیره زندگی امام‌رضا(ع) همچون رواداری، بخشش، گفتگو، برگزاری مناظرات و گفتگو با عالمان کلامی زمان قابل احصاء می‌باشد چراکه جزو مهمترین نقاط برجسته زندگی این امام همام تلقی می‌شود.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه گفت: از خداوند منان شاکریم که افتخار خادمی و خدمتگذاری به مردم و زائران بارگاه منور رضوی را به ما عطاء کرده است و امیدواریم در حد وسع و توان، دین خود نسبت به امام‌رضا(ع) را ادا کنیم و در جهت ترویج و توسعه فرهنگ رضوی تلاش نماییم.

حیدری از تلاش‌ها و اقدامات شهرداری مشهد برای برجسته کردن دهه کرامت و ولادت امام‌رضا(ع) در فضای اکران تبلیغات شهری تشکر کرد و گفت: زمان‌بندی فضاآرایی‌های شهری بهتر است به نحوی باشد که دستاویز برخی بهانه‌جویان و عناصری که صرفا به ظاهر توجه می‌کنند، نشود.

وی با بیان اینکه در موضوع تبلیغات شهری، مسئولیت تنها با شهرداری نیست، اظهارکرد: نهادهای فرهنگی دیگری نیز در این زمینه مسئولیت دارند که نقش خود را باید ایفا کنند.

حیدری افزود: شهرداری مشهد در مناسبت‌های ملی و مذهبی فراتر از توان خود ورود می‌کند ولی در عین حال، برنامه‌ریزی و طراحی‌های شهرداری باید با ملاحظات بیشتر و با سرعت بالاتری انجام شود تا اندک راه بر بهانه‌جویان بسته شود.

رئیس شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دهم تیرماه، روز ملی صنعت و معدن اشاره کرد و با گرامیداشت این روز، گفت: حوزه صنعت، در سال جهش تولید نقش بسیار جدی دارند که البته در این مسیر با موانع جدی برای تامین نیازهای خود روبرو هستند.

حیدری با تاکید بر اینکه دولت محترم باید در جهت تامین نیازهای اولیه واحدهای صنعتی و تولیدی کشور اقدامات لازم را انجام دهد، تصریح کرد: این اقدامات در قالب بسته‌های حمایتی و تسهیلات میتواند تولید داخلی را تداوم ببخشد تا در این شرایط دشوار اقتصادی، فضای کسب و کار دچار آسیب نشود.

وی با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود تاکنون تعامل خوبی با حوزه صنعت و معدن داشته است، گفت: این تعاملات خروجی‌های مختلفی داشته که از جمله آنها میتوان به بازسازی و آسفالت جاده حسن‌آباد اشاره کرد.

توسعه و عمران شهر به دوش شهرداری‌ها گذاشته شده است

14 تیرماه، روز شهرداری و دهیاری‌ها، مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر مشهد در نود و ششمین جلسه علنی شورا به آن اشاره داشت و تصریح کرد: شهرداری‌ها جزو سازمان‌های خدمات‌رسان به مردم هستند که این روزها در شرایط دشوار و طاقت‌فرسایی فعالیت می‌کنند.

حیدری با بیان اینکه هزینه اداره روزانه شهر، از 3 میلیاردتومان در سال 96 به 11 میلیاردتومان در سال جاری رسیده است، گفت: تامین منابع و پاسخگویی به نیازهای متنوع مردم که نیازهایی ملموس و عینی هستند، کار بسیار دشواری بوده و از تمامی مدیران و پرسنل شهرداری مشهد تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: در فضای موجود، علاوه بر اداره شهر، توسعه و عمران شهر هم فراتر از ظرفیت شهرها، به شهرداری‌ها واگذار شده و لذا دولت و مجلس نیز باید به همراهی و حمایت لازم را داشته باشند.

حیدری در ادامه با گرامیداشت 14 تیرماه، روز قلم، اظهارکرد: در قرآن کریم به عناصر پرارزش و مهم قسم یاد شده و قلم نیز یکی از همین موارد است؛ ابزاری که حافظ و انتقال دهنده علوم و دانش‌ و افکار اندیشمندان از نسل‌های گذشته به نسل جدید است.

وی با بیان اینکه لوح و قلم، پیونددهنده آسمان و زمین است، افزود: این روز را به تمامی نویسندگان و فعالان این عرصه خداقوت می‌گوییم؛ اهل قلم رسالت مهمی را به دوش دارند و در جهت خدمت به مردم و پاسداری از ارزش‌ها و آثار و برکات علمی گام بردارند.

حقوق مردم در طرح بافت پیرامونی حرم رعایت نشود، شورای شهر مشهد آن را تایید نخواهد کرد و از ظرفیت‌های قانونی برای توقف طرح استفاده می‌کنیم

طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، محور دیگر صحبت‌های رئیس شورای شهر مشهد بود و حیدری با بیان اینکه چند ماهی است این موضوع در محافل علمی، تخصصی و مدیریت شهری و استان بحث و بررسی شده و جامعه نیز نسبت به آن حساس است، گفت: رسانه‌ها در این زمینه نقش بسزایی دارند و باید با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی عمومی، شرح آنچه اتفاق خواهد افتاد را بیان کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 20 سال از اجرای طرح گذشته و اکنون نیمی از طرح پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: طرح اجرا شده مسیر قانونی خود را طی کرده و تاییدیه شورای عالی معماری و شهرسازی را هم دریافت کرده است؛ وزیر وقت هم این طرح را بعنوان رهاوردی بزرگ به مردم معرفی کرد و اجرای طرح در 2 قطاع نیز بعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد.

حیدری افزود: پس از 2 دهه، ارادتمندان و علاقه‌مندان به بارگاه ملکوتی امام‌رضا(ع) به نتیجه رسیده‌اند که آنچه در این طرح تاکنون اجرا شده، فاقد پیوند معنوی و هویتی با مضجع منور رضوی است.

وی تاکید کرد: در ضرورت بازنگری و اصلاح طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، در سطح ملی و استانی اتفاق نظر وجود دارد و آنچه محل بحث بوده، شیوه و روش برخورد با این موضوع است.

حیدری با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در این دوره هیچ مساله خاصی با بازنگری طرح ندارد و از آن حمایت می‌کند، گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی یک بار اصلاح طرح را با رویکرد آمرانه و یکسویه تحت عنوان طرح مهرازان تجربه کرد؛ طرحی که خلاف نظر کمیسیون ماده 5 بود و یکسویه ابلاغ شد، لذا موفقیتی کسب نکرد.

وی خاطرنشان کرد: شورای شهر مشهد در آغاز فعالیت خود درخواست بررسی طرح، پیش از ابلاغ را به شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح کرد ولی هیچ اعتنایی به این درخواست نشد لذا طرح مهرازان 3 سال معطل ماند و هیچ آثاری هم نذاشت.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی باز هم رویکرد آمرانه و یکسویه را انتخاب کرده است، گفت: در شرایطی که براساس تصمیم مدیریت عالی استان، اعضای شورای شهر در کمیسیون‌های تخصصی مشغول بررسی طرح برای اعلام پیشنهادات و نظرات اصلاحی بودند، طرح و شیوه‌نامه به یکباره ابلاغ شد که به ذهن همان نگاه یکسویه را متبادر می‌کند.

حیدری تاکید کرد: طرحی که در آن حقوق مردم اعم از ساکنین و کارآفرینان نادیده گرفته شود، مورد تایید شورای شهر مشهد نیست و آن را امضاء نخواهد کرد.

وی در ادامه گفت: بدعت‌هایی که شورای عالی معماری و شهرسازی درخصوص طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر گذاشته، در تاریخ بی‌سابقه است و از تمامی صاحبنظران دعوت می‌کنیم تا اگر نمونه‌هایی وجود دارد، به آن اشاره کنند.

حیدری با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی، تشخیص تخلف را بعهده مجموعه‌ای دانشگاهی گذاشته درحالیکه مرجع قانونی و اصلی رسیدگی به این تخلفات، کمیسیون ماده 100 است، افزود: چنین تصمیمی بدون شک مشکلات مختلفی را در پی خواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شورای شهر مشهد به اصلاح طرح تاکید دارد ولی ظرفیت و توان مدیریت شهری، جدا از مشاور، باید در رده‌های استانی و کیمسیون ماده 5 دنبال شود و آنچه وظیفه شورای شهر است، اعمال گردد.

حیدری با بیان اینکه ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم و کارآفرینان را جدی می‌دانیم و شهرداری باید در این زمینه پیشقدم شود، اظهارکرد: موضع رسمی شورای پنجم همین گفته‌هاست و مشکلات ناشی از اجرای این مصوبه را ابلاغ‌کنندگان آن باید بعهده بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از جهتگیری‌های شورای پنجم، حفظ ساکنان بومی و جلب مشارکت مردم در بافت است که در همین راستا 5 دفتر تسهیلگری فعال شده و از سوی دیگر بدنبال احیای راستاهای تاریخی، تملک خانه‌های باقدمت در راسته‌های هویت تمدنی و دینی منطقه هستیم که اقدامات ارزشمندی نیز در این جهت اجرایی شده است.

حیدری با بیان اینکه مدیریت شهری در این دوره پیوسته برای تغییر رویه مهاجرت تلاش کرده است، گفت: جهتگیری ما تثبیت ساکنان بومی بوده و در همین راستا، پاسخگویی به املاک ریزدانه به مراتب بیشتر از املاک بزرگ بوده است.

وی افزود: فضاهای مذهبی ایجاد شده در بافت پیرامونی حرم مطهر، طی 3 سال اخیر، دوبرابر و مساحت فضای سبز احداث شده نیز 1.5 برابر دوره پیشین مدیریت شهری است.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری در این دوره بر مبنای اصلاح و تغییر بوده است، افزود: لذا در تعامل با سازمان بودجه بدنبال اخذ اوراق مشارکت برای تامین زیرساخت‌ها بوده‌ایم و نه خرید ملک؛ شهرداری زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و مابقی طرح را شهروندان و مردم پیش خواهند برد.

حیدری گفت: در چنین فضایی، برخی افراد و عناصری با اهداف و نیاتی مشخص، بدنبال فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: براساس طرح دوفوریتی که اخیرا به تصویب شورای شهر رسید، ظرفیت‌های قانونی به شهردار برای توقف طرح تفویض شده است و چنانچه مشاور، حقوق مردم را نادیده بگیرد، شهردار باید از اختیارات خود استفاده کند.

مدیریت شهری، آماده اعمال پیاده‌سازی مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا

وضعیت قرمز مشهد و خراسان از نظر آمار متبلایان و فوتی‌های کرونا، آخرین موضوعی بود که رئیس شورای شهر مشهد به آن اشاره کرد و گفت: براساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی، تعداد بیماران در حال افزایش است؛ مدیریت شهری مشهد همچون موج اول، آمادگی دارد که مصوبات ستاد استانی مبارزه را کرونا را دنبال و برخی محدودیت‌ها را برای بهبود شرایط مجدد اعمال کند.

حیدری با اشاره به نقش تاثیرگذار مردم در جلوگیری از شیوع این ویروس، اظهارکرد: شهروندان پیوسته باید فاصله بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند تا از این شرایط بحرانی گذر کنیم.

وی در پایان از شهردار مشهد خواست تا در بحث اکران پیام‌های تبلیغاتی و آگاه سازی مردم، مجدد برنامه‌ریزی کند تا حساسیت عمومی بیشتر شود.

حیدری یاد و خاطره آتش‌نشان فقید، مرحوم امیر زارع را هم گرامیداشت.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات