تکرار یک سال ساخت‌و‌ساز تهران در نصف سال

تکرار یک سال ساخت‌و‌ساز تهران در نصف سال

http://www.bananews.ir/آپارتمان‌سازی در تهران طی نیمه ‌اول امسال معادل حجم ساخت‌وسازهای یک‌سال ۸۹ بوده؛ با این تفاوت که هم‌اکنون شتاب نوسازی بافت‌فرسوده بیشتر از قبل شده است. طبق اعلام دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری، طی ۶ ماه اول امسال برای ساخت بیش‌از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی پروانه‌ صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷۲ درصدی حاصل شده است. همچنین احداث مسکن در بافت‌های فرسوده شهر تهران در تابستان ۱۸۳ درصد افزایش یافته و معدل نرخ رشد در ۶ ماهه به ۱۲۵ درصد رسیده، طوری که هم‌اکنون ۲۰ درصد انبوه‌سازی‌های تهران به بافت‌فرسوده تعلق دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سرعت تعریف پروژه‌های ساختمانی در تهران به گونه‌ای افزایش پیدا کرده که از یک‌سو ساخت‌وسازهای مسکونی نیمسال ۹۰ برابر یکسال ۸۹ شده و از سوی دیگر حجم احداث مسکن در بافت‌های فرسوده با رشد ۳ برابری در فصل تابستان مواجه شده است.

براساس اعلام دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری‌تهران در نیمه‌اول امسال برای ساخت ۱۰۳ هزار واحدمسکونی جدید مجوز صادر شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین طی همین مدت ساخت‌وساز در بافت‌‌فرسوده پایتخت با ۱۲۵ درصد رشد، رکورد احداث ۱۹ هزار و ۵۶۶ واحدمسکونی را به ثبت رسانده که به این ترتیب هم‌اکنون ۲۰ درصد کل ساختمان‌سازی‌های پایتخت، در بافت‌فرسوده به عنوان مناطقی که زمین‌‌ارزان‌ و تراکم رایگان در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌گیرد، در حال انجام است.

در ۶ ماه گذشته از سال جاری نوسان افزایشی در ساخت‌وساز نسبت به سال قبل - که هر ماه بین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار واحدمسکونی جدید احداث می‌شد - بیشتر شده که این تغییر در رفتار امسال انبوه‌سازان می‌تواند پیامد جذاب‌شدن بازار مسکن به واسطه رشد آرام قیمت‌ها باشد.

ساخت‌وساز در تهران طبق جدیدترین آمار رسمی، ۸۹ درصد در تابستان رشد داشته که بعد از رشد ۶۵ درصدی بهار حکایت از تداوم افزایش ظرفیت بازار مسکن دارد. همچنین حجم نوسازی بافت‌های‌فرسوده در تهران نیز ۱۸۳ درصد در فصل تابستان افزایش پیدا کرده است.

دوبرابری نرخ رشد تابستانی نوسازی بافت‌فرسوده در مقایسه با نرخ رشد کل ساخت‌وسازها در این فصل در حالی است که مساحت بافت‌های‌فرسوده فقط ۵ درصد از کل مساحت شهر تهران را در بر گرفته است.

از سوی دیگر عمده ساخت‌وسازهای اخیر در بافت‌فرسوده متکی به سرمایه انبوه‌سازان بوده، به‌طوری‌که در سه ماه اول امسال پرداخت تسهیلات نوسازی به دلیل اختلاف‌نظر سیستم بانکی با دولت برسر نرخ سود تسهیلات عملا کند بوده است. به این ترتیب سود مورد انتظار ساخت‌وساز در بافت‌فرسوده به حدی است که این مناطق در مقایسه با سایر مناطق تهران در اولویت سازنده‌های مسکن قرار گرفته است.

در بهار امسال حجم احداث مسکن در تهران از ۹ هزار واحد در فروردین به ۱۵ هزار واحد در اردیبهشت و ۱۸ هزار واحد در خرداد رسید که در نهایت معدل ساخت ۴۲ هزار واحد را برای این فصل رقم زد.

در تابستان نیز صدور مجوزها از ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحدمسکونی در تیرماه شروع و به ۲۳ هزار و ۵۰۰ واحد در مرداد کشیده شد و سرانجام در آخرین ماه از نیمه‌اول سال، مجوز ساخت ۱۹ هزار و ۲۳۵ واحد مسکونی صادر شد که در این فصل نیز مجموع ساخت‌وسازها به ۶۱ هزار و ۴۳۵ واحدمسکونی جدید رسید.

در ۶ ماه گذشته از سال جاری، بیشترین ساخت‌وسازهای مسکونی در پایتخت طی مردادماه انجام شده و در عین حال در همین ماه بیشترین نرخ رشد ساخت‌وساز -۱۳۰ درصد- به ثبت رسیده است.

عملکرد در بافت‌فرسوده نیز در همین ماه هم به لحاظ حجم احداث آپارتمان و هم به لحاظ نرخ رشد، در مقایسه با سایر ماه‌های نیمه‌اول، در اوج بوده است.

۳ گام برای نوسازی پایتخت

در همین راستا معاون سازمان نوسازی شهرداری تهران با تایید رشد بیش از ۱۰۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌فرسوده طی فصل تابستان به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر سه اقدام برای ترغیب مالکان واحدهای ناپایدار به نوسازی در بسیاری از محله‌های شهر انجام می‌شود. اقدام اول ایجاد دفاتر تسهیل‌گری و ارائه مشاوره به ساکنین محله‌های فرسوده است مبنی بر اینکه با نوسازی، چه تسهیلاتی شامل حال مالکان می‌شود. محمود میریان در ادامه افزود: اقدام دیگر ارائه تخفیفات ۱۰۰ در‌صدی در عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت فرسوده است. همچنین ارائه تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی ساخت مسکن نیز اقدام دیگر دولت در راستای ترغیب مالکان به نوسازی واحدها است. وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه کسانی اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده می‌کنند مردم یا انبوه‌سازان ؟ گفت: عمده سازندگان واحدها سازنده‌های محلی هستند که با نظارت متخصصان به نوسازی اقدام می‌کنند و انبوه سازان تعداد کمتری از این افراد را تشکیل می‌دهند. او اظهار کرد: مشارکت سازندگان حرفه‌ای و بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده اندک است و آنچه در حال حاضر در بافت‌های فرسوده به عنوان عملیات نوسازی در حال انجام است، عمدتا ساخت‌و‌سازهای انفرادی است. وی مجموع پروانه‌های صادره در بافت فرسوده در تابستان سال جاری را دو هزار و ۲۶۵ پروانه عنوان کرد و افزود: با این حساب رشد صدور پروانه‌های صادره در بافت فرسوده در سه ماهه دوم امسال به ۱۶۸ درصد رسیده است که در نوع خود بی‌سابقه است.

 

 

    نظرات