امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت مهندسی آب و فاضلاب و سازمان بسیج سازندگی کشور

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت مهندسی آب و فاضلاب و سازمان بسیج سازندگی کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد زهرایی" رئیس سازمان بسیج سازندگی در این آیین ضمن تبریک به مناسبت ایام ولادت با سعادت امام رضا علیه السلام بیان کرد: امیدواریم انعقاد این تفاهم‌نامه هم در زمینه منزلت افزایی برای قشر محروم و مستضعفین در مناطق روستایی بتواند مثمر ثمر باشد و هم اثرات و برکاتش که بخشی از آن عمرانی و محرومیت زدایی و بخش دیگر فرهنگی و اجتماعی تعریف می‌شود، انتفاعش به کل کشور برگردد.
زهرایی افزود: بسیج سازندگی طرحی را به نام "طرح کلان محرومیت زدایی" که در دو عنوان محدود شده، انجام می‌شود؛ یک مورد بستر کار است بدین ترتیب که ما قرار نیست در همه روستاهای کشور کار کنیم در بخشی از روستاهایی که توان و بضاعتش وجود دارد ورود پیدا می‌کنیم و در برخی از محلات حاشیه شهر که مد نظر مقام عظمای ولایت نیز است و بازآفرینی شهری و دولت نیز به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی است که یک جنبه آن محروم‌زدایی می باشد ورود پیدا می کنیم و در یک قسمتی نیز عرصه ها محدود شده است یعنی همه پروژه‌ها را به صورت گسترده در همه جا انجام نمی دهیم.
رئیس سازمان بسیج سازندگی افزود: طرح کلان محرومیت زدایی در ۵ عنوان پروژه را محدود کرده است؛ اولویت اول بر اساس مسائل مردم و جامعه است که توسط شبکه مویرگی بسیج با ۱۶۰ هزار پایگاه مقاومت و رده بسیج مثل کانون ها اقشاری بسیج شناسایی شده است و طبق مطالعات کتابخانه‌ای و اطلاعات و آماری که دستگاه‌های متولی داشتند، آب به عنوان مسئله اول این طرح کلان محرومیت‌زدایی شناخته شد و در این برنامه سه ساله ۵۰ درصد از حجم پروژه‌ها و اعتبارات به آب اختصاص داده شده است.
وی افزود: در مقوله آب نیز در طرحی به نام " آبخیز تا جالیز" شامل گاوبیون بندی، خشکه چینی، بالا سر قنات، خود قنات، استخر ذخیره آب آبیاری نوین، مجتمع آبرسانی روستایی، آبرسانی سیار، نصب تانکر های ثابت و بخشی نیز به آب‌بندانها در استان‌های شمالی و ... را شامل می‌شود.
زهرایی بیان کرد: طرح کلان آب در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح شد و مورد استقبال دولت نیز قرار گرفته است و در حال حاضر در شوراهای برنامه‌ریزی با حضور استانداران به ریز پروژه رسیده‌ایم‌‌.
سازمان بسیج سازندگی ضمن تشکر از حمیدرضا جانباز رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به واسطه حسن نظری که در واگذاری پروژه ها به بسیج سازندگی داشته، بیان کرد: بسیج سازندگی ظرفیتی دارد که می تواند به این پروژه ها کمک کند اولین ظرفیت نیروی انسانی است که شامل ۲۱ هزار گروه‌ جهادی بسیج، کانون ها و پایگاه های می‌باشد، ظرفیت دیگر ماشین آلات و ظرفیت هایی است که در کنار نیروهای انسانی قرار می گیرد. همچنین، بسیج سازندگی برای نخستین بار اعتبارات مستقلی را از مجلس دریافت می‌کند که انشاالله پس از وصول بخشی از این اعتبارات برای این پروژه‌ها استفاده می‌شود.
زهرایی ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع آب و تمایل مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به اهمیت پروژه های آبرسانی، ما نخستین برنامه را با شرکت مهندسی آبفای کشور گذاشتیم تا این تفاهم‌نامه مبادله شود و سپس در شوراهای برنامه ریزی مورد بررسی قرار گرفته و تا مدت زمان دو ماه دیگر وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.
در ادامه، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به وضعیت فعلی آبرسانی روستایی گفت: در سال‌های گذشته با هماهنگی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم سطح آبرسانی به روستاها را از منظر برخورداری در قالب مجتمع های آبرسانی روستایی تعریف کردیم که پایداری آب را به لحاظ کمیت و کیفیت به دنبال داشته باشد و این تعریف ما بر اساس موافقتنامه ای است که بین وزارت نیرو و سازمان برنامه ریزی و بودجه مبادله شده است که این موافقت‌نامه از سال ۱۳۹۳ با پیگیری هایی که صورت گرفت، مبادله شد و با حمایت و اجازاتی که مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی دادند، این پروژه‌ها در بیش از ۹۲۴ مجتمع آبرسانی روستایی برای بیش از ۱۰ نفر شکل گرفت.
وی افزود: اقدامات بسیار خوبی در سال‌های گذشته انجام شد، هدف ما عمدتاً روستاهای ۲۰ خانوار در قالب مجتمع آبرسانی است ولی با نیازهایی که در کشور احساس شد برخی از تک روستاها و روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار نیز در قالب این مجتمع ها تعریف شده است.
جانباز مطرح کرد: کاری که امروز با پتانسیل سازمان بسیج سازندگی کشور آغاز می‌شود فارغ از مجتمع های آبرسانی روستایی، برای مناطق کمتر توسعه یافته و احصا شده در استانها چه در اجرای شبکه های آبرسانی و تاسیسات و چه در آبرسانی سیار انجام می‌شود.
وی افزود: امسال خوشبختانه با حمایت مجلس ردیف اجرایی برای بسیج سازندگی تعریف شده است و جای تشکر دارد از رئیس این سازمان و همکارانشان که مقرر کرده‌اند بخشی از این اعتبارات با همکاری مشترک به موضوع مهم آبرسانی اختصاص پیدا کند و همان طور که اشاره شد اولین تفاهم‌نامه در مقیاس ملی است.
جانباز بیان کرد: محورهای اصلی این تفاهم‌نامه که بین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان بسیج سازندگی کشور منعقد می شود شامل ۱) اجرای پروژه های آبرسانی تک روستایی احداث مجتمع های روستایی و تکمیل پروژه های نیمه تمام از محل اعتبارات ملی و استانی در قالب انعقاد قرارداد فی مابین شرکت های آب و فاضلاب و بسیج سازندگی استانی است ۲) توسعه و بهسازی ناوگان آبرسانی سیار و سایر موضوعات این تفاهمنامه با استفاده از ظرفیت ظرفیت مشارکت عمومی و خصوصی ۳) کمک به اجرای برنامه اصلاح الگوی مصرف در موضوعات فرهنگ سازی و استفاده بهینه از منابع ارزشمند آب شرب ۴) استفاده از ظرفیت طرفین جهت به روزرسانی آمار و اطلاعات مناطق هدف ۵) استفاده از فناوری‌های نوین در راستای تحقق اهداف تفاهم نامه با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی ۶) استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی و ایجاد هم‌افزایی با ادغام کلیه ظرفیت های موجود از طریق شرکتهای آب و فاضلاب، بسیج سازندگی، مشارکت مردمی و مشارکت خیرین استانی است.
در پایان جلسه تفاهم نامه همکاری مشترک بین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان بسیج سازندگی کشور توسط حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور و محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور امضا شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات