تجهیز ارتباط بی سیمی محیط بانان تا پایان سال

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از تجهیز ارتباط بی سیمی محیط بانان به صورت سراسری و جی پی اس به منظور رصد آنلاین آن‌ها تا پایان سال خبر داد.


به گزارش«پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سرهنگ جمشید محبت خانی در نشست خبری تشریح عملکرد و برنامه‌های یگان حفاظت محیط زیست که پیش از ظهر امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت: تجهیزات جدیدی برای آتش سوزی مناطق چهارگانه حفاظت شده سراسر کشور در نظر گرفتیم و با بررسی‌های بعمل آمده 90 درصد عامل آتش سوزی‌ها انسانی گزارش شده است، در واقع اگر مردم برای طبخ غذا، سیگار کشیدن و رها سازی ظروف یکبار مصرف در مناطق حفاظت شده موارد ایمنی را رعایت کنند ما با آتش سوزی مواجه نمی‌شویم.


وی ادامه داد: موضوع مهم وخوشحال کننده که می‌توانم برای محیط بانان به مناسبت روز محیط بان رونمایی کنم ارتباط بی سیمی محیط بانان به صورت سراسری و رصد آن‌ها به صورت جی پی اس از جمله اقداماتی است که تا پایان سال انجام می‌شود و از این پس می‌توانیم به صورت آنلاین محیط بانان و وضعیت آن‌ها را در مناطق حفاظت شده رصد کنیم.


به صورت ازمایشی 604 پاسگاه محیط بانی در سازمان محیط زیست به صورت سراسری در کشور رصد خواهد شد تا در صورت بروز مشکل برای محیط بانان به صورت آنلاین با خبر شویم.


محبت خانی افزود: به منظور تقویت توان موتوری و تجهیزات محیط بانان خودرو‌های مناسبی که توانایی در مناطق سخت گذر را داشته باشد خریداری کرده ایم و تا پایان سال تحویل آن‌ها خواهد شد.


فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست تصریح کرد: به منظور ایمنی و حفظ جان محیط بانان تجهیزات انفرادی جدیدی برای آن‌ها در نظر گرفتیم و تا پایان سال به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.


وی گفت: حدود 20 ماه است که با تحویل جلیقه‌های ضد گلوله به محیط بانان خوشبختانه محیط بان شهید نداشته ایم، البته آموزش و نظارت به محیط بانان نیز توانسته است خسارت جانی را کاهش دهد.


محبت خانی گفت: در دو سال گذشته 4 محیط بان محکوم به اعدام داشتیم که حکم آن‌ها به منظور تبرئه شدن را گرفتیم و هیچ محیط بانی در کشور محکوم به اعدام نداریم.


فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: 250 محیط بان در حوزه طبیعی و 50 محیط بان دریایی به منظور استفاده در پاسگاه‌های دریایی تا پایان سال جذب خواهیم کرد و 250 نفری که سال گذشته پذیرش داشتیم در حال حاضر دوره آموزشی خود را طی می‌کنند و به زودی وارد بدنه سازمان محیط زیست می‌شوند.

هیچ محیط‌بانی جانش را در آتش از دست نداده است


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به با آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه کشور گفت: هیچ محیط‌بانی جانش را در آتش از دست نداده است.


سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تجهیزات اطفای حریق هفته‌ی آینده به محیط بان‌ها داده خواهد شد، در رابطه با آتش سوزی در مناطق چهارگانه کشور گفت: آتش سوزی در مناطق چهار گانه متاسفانه افزایش داشته است. در اردیبهشت ماه این موضوع را پیش‌بینی کرده بودیم و برنامه ریزی‌هایی هم انجام داده بودیم که صورت گرفت.


محبت خانی ضمن اشاره به اینکه تجهیزات محیط بانی در هفته‌ آینده بیشتر خواهد شد، گفت: بیشترین دلیل آتش عامل انسانی است، اگر مردم برای طبخ غذا، استعمال دخانیات و پخش نکردن شیشه‌های نوشیدنی رعایت کنند، می‌توان جلوی این خطر را گرفت چون اینها مهم ترین عوامل آتش سوزی بوده است.


سرهنگ محبت خانی ادامه داد: خبر خوب به محیط بان‌ها در ارتباط با تجهیزات ارتباط بی‌سیمی جی پی اس است که در سراسر کشور می‌توان ارتباط بی‌سیمی برقرار کرد.موضوع دیگر این است که تصمیم داریم تا برای محیط‌بان ها خودروهای مناسب برای مناطق صعب‌العبور در نظر گرفته شود که در مقابل خودروهای متخلفان بتوانند از آن استفاده کنند.


محبت خانی گفت: موضوع دیگر تجهیزات انفرادی برای محافظت است که تا پایان سال برای همه عزیزان تجهیزات دفاع شخصی تحویل داده می‌شود.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ محیط بانی در آتش سوزی جانش را از دست نداده، گفت: حدود 20 ماهی است که با توجه به آموزش‌، نظارت و تجهیزاتی که وجود داشته از بین محیط بان‌ها شهید نداده‌ایم.


وی افزود: از طرف دیگر در سه سال گذشته 4 محیط بان ما محکوم به اعدام بودند که توانستیم برای دو نفر از این افراد از خانواده مقتولان بخشش بگیریم که به سه سال پیش مربوط است.


بزودی تجهیزات جدید اطفای حریق به محیط‌بانان تحویل می شود


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از تحویل تجهیزات جدید اطفای حریق به محیط‌بانان تا هفته آینده خبرداد.


سرهنگ جمشید محبت‌خانی اظهارکرد: آتش‌سوزی‌های ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ما از اریبهشت این موضوع را پیش‌بینی کرده‌ و با همکاری‌های بین سازمانی اقداماتی را برای کنترل آن انجام داده بودیم.


وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی در کشور با توجه به بارش‌های خوب، انبوه شده است و این موضوع مناطق را برای آتش‌سوزی مستعد می‌کند، تصریح کرد: هفته آینده تجهیزات جدیدی برای اطفای حریق به محیط بانان تحویل داده می‌شود.


به گفته محبت‌خانی امسال استخدام 300 محیط‌بان جدید نهایی خواهد شد که 50 نفر از آن‌ها در حوزه محیط‌بانی دریایی مشغول به فعالیت می‌شوند.

برخورد با متخلفان خرید و فروش حیات وحش در فضای مجازی

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست: با متخلفان خرید و فروش و نگهداری حیات وحش در فضای مجازی برخورد می‌کنیم و تحویل مقامات قضایی می‌دهیم.
سرهنگ جمشید محبت خانی گفت: در فضای مجازی با رصد برخی سایت‌ها که داخلی است به راحتی می‌توانیم با پلیس فتا با متخلفان برخورد و آن‌ها را دستگیر کنیم و تحویل مقامات قضایی دهیم، اما در فضایی همچون اینستاگرام که سرور و رصد آن در خارج از کشور است در برخی موارد دستگیری افراد متخلف سخت است.


وی افزود: تاکنون بالای 50 درصد متخلفان خرید و فروش حیات وحش و نگهداری آنان در فضای اینستاگرام را با تلاش پلیس فتا شناسایی کردیم و تحویل مقامات قضایی داده ایم و هیچ متخلفی نمی‌تواند از این موضوع فرار کند.


وی افزود: به علت به روز رسانی سامانه 1540 که شکایت هموطنان در خصوص مشکلات زیست محیطی را ثبت می‌کرد از این پس هموطنان می‌توانند با تماس با 110 مشکلات زیست محیطی را گزارش کنند و ما از این طریق پیگیر قضایا خواهیم بود.


محبت خانی در پاسخ به اینکه آیا پروتکلی در رابطه با همیاران محیط زیست دارید یا خیر؟ تصریح کرد: ما برای جذب و کمک همیاران محیط زیست نیازمند آموزش آن‌ها هستیم و در رابطه با ایمنی و امنیت جان آنان نیز با مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم تا برای دیه و موارد بستری همیاران و فعالان محیط زیست که در حین کمک رسانی به محیط بانان در مواقع ضروری دچار حادثه می‌شوند اقدامات و بودجه لازم در نظر گرفته شود.


وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر آیا تعداد نیرو‌های محیط بان در کشور به اندازه کافی وجود دارد یا خیر؟ افزود: طبق قانون هر محیط بان باید هزار هکتار منطقه حفاظت شده را رصد کند و تحت اختیار داشته باشد، اما در حال حاضر به دلیل کمبود نیرو هر 12 هزار هکتار تحت اختیار و رصد یک محیط بان در مناطق حفاظت شده است و می‌توانیم با نظارت و آموزش و کمک همیاران و فعالان محیط زیست بخش کمبود محیط بان را جبران کنیم.


محبت خانی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر در کشور آتش سوزی وجود دارد یا خیر؟ افزود: در شهرستان پاوه در استان کرمانشاه هنوز آتش سوزی که از پنج شنبه گذشته آغاز شده ادامه دارد البته میزان آتش سوزی کاهش پیدا کرده، اما همچنان در منطقه در حال اطفای آتش هستند.


فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به نیاز شدید محیط بانان در مواقع آتش سوزی مناطق حفاظت شده به دمنده افزود: در دو روز گذشته 50 دمنده خریداری شده و به سازمان محیط زیست آمده است و تا دو هفته آینده نیز 150 دمنده دیگر خریداری و به مناطق مورد نیاز ارسال خواهد شد.


محبت خانی با اشاره به اینکه کسانی که مشتاق دریافت کارت همیار محیط بان هستند، گفت: صدور کارت‌های محیط بان از طریق فضای مجازی و سایت سازمان محیط زیست انجام می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان محیط زیست ثبت نام و کارت اعتباری همیار محیط زیست را دریافت کنند و 1300 کارت همیار محیط زیست در استان‌ها صادر شده است.


وی با اشاره به میزان افزایش کشفیات و برخورد با متخلفان محیط زیست در سه ماه امسال نسبت به سه ماه اول سال گذشته افزود: صید غیرمجاز آبزیان 751 درصد، شکار غیر مجاز پرندگان 201 درصد، شکار غیر پستانداران 41 درصد، زنده گیری پرندگان 72 درصد، زنده گیری پستانداران 4 درصد، شروع به شکار و صید 70 درصد، نگهداری و خرید و فروش حیات وحش 108 درصد، و کشفیات سلاح از متخلفان نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته 300 درصد افزایش داشته است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: به دلیل وجود کرونا آموزش ما به محیط بانان به صورت مجازی انجام می‌شود و این آموزش‌ها خروجی خوبی داشته است تا جایی که در دو تا سه سال اخیر ما محیط بان شهید یا محکوم به اعدام نداشته ایم.


وی با اشاره به آتش سوزی‌های مناطق چهارگانه محیط زیست اظهار کرد: ده درصد از آتش سوزی‌ها عمدی است که عوامل آن شناسایی و تحویل مقامات قضایی شدند، اما 90 درصد آتش سوزی‌ها عاملش انسانی و غیر عمد است که از هموطنان می‌خواهیم هنگام مراجعه به مناطق حفاظت شده موارد ایمنی و محیط زیستی را رعایت کنند.


محبت خانی خاطرنشان کرد: سال گذشته خودرو‌هایی برای استفاده محیط بانان به سراسر کشور ارسال شده بود که متاسفانه برخی از خودرو‌ها در ادارات کل نگهداری می‌شد و در پاسگاه محیط بانی قرار نداشت، ولی با پیگیری‌های ما در حال حاضر تمامی خودرو‌ها تحویل پاسگاه‌های محیط بانی شده و مورد استفاده محیط بانان قرار گرفته است.


فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست افزود: مکاتبات ما با فرماندهان یگان حفاظت سراسر کشور مدت زمان زیادی را طی می‌کرد و با تایید رئیس سازمان محیط زیست یک سامانه‌ای راه اندازی شده است و به صورت مستقیم از این پس مبادله نامه‌ها و مطالبات یگان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود.



لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات