ارتباط بیش از ۸۰ درصد فناوری‌های نوین تایید شده مرکزتحقیقات ساختمان با انواع بتن

ارتباط بیش از ۸۰ درصد فناوری‌های نوین تایید شده مرکزتحقیقات ساختمان با انواع بتن

http://www.bananews.irنهمین همایش روز بتن و سومین کنفرانس ملی بتن، با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و اعضای هیات مدیره انجمن بتن ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، سیدمحمود فاطمی عقدا، رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن که شنبه، ۱۶ مهر ماه در نهمین همایش روز بتن سخن می‌گفت، اظهار کرد: صنعت بتن و فرآورده‌های مرتبط با آن، حدود ۶۰ میلیارد دلار گردش مالی سالانه را در کشور به خود اختصاص داده است. هم‌اکنون بیش از ۸۰ واحد خط تولید سیمان در کشور فعال است و ظرفیت تولید سیمان به بیش از ۷۰ میلیون تن در سال رسیده است و بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله، ظرفیت تولید سیمان در سال ۱۴۰۴ باید به رقم ۱۱۰ میلیون تن برسد. سرانه مصرف سیمان در کشور نیز از ۲۲۰ کیلوگرم در سال ۱۳۵۷به بیش از ۸۰۰ کیلوگرم در حال حاضر رسیده است.

وی افزود: ۱۳ درصد مصرف انرژی در بخش صنعت، مربوط به این ماده ساختمانی مهم است. علاوه بر این با گسترش فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان کشور، از ۱۲۰ فناوری نوین تایید شده توسط مرکز، بیش از ۸۰ درصد از آن‌ها با انواع بتن و یا ملات مرتبط است و در بیش از ۶۰ درصد آنها، بتن نقش اصلی را ایفا می‌کند.

فاطمی عقدا تصریح کرد: همه این آمار و ارقام، نشانگر اهمیت سیمان و بتن در همه ابعاد توسعه کشور است و و مهم‌تر از آن، برنامه ریزی برای توسعه پایدار این صنعت و استفاده صحیح و مناسب از آن در زیرساخت‌های عمرانی کشور است. در این رابطه، تولید انواع سیمان‌های آمیخته، با توجه به ذخایر پوزولان‌های طبیعی در کشور، به عنوان یکی از پتانسیل‌های عمده مواد جایگزین سیمان، باید از سیاست‌های مهم صنعت بتن و سیمان باشد.

وی خاطرنشان کرد: همان طور که حدود ۲۰ سال پیش، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، انقلابی را با رویکرد دوام سازه‌های بتنی در کشور ایجاد کرد و امروزه نتایج آن رویکرد، به ثمر رسیده است و بحث دوام از اصلی‌ترین مباحث طراحی و اجرای سازه‌های بتنی در کشور شده است، هم اکنون نیز بیشترین نیازهای صنعت بتن در کشور، ارتقاء دانش در این صنعت و همسوسازی با محیط زیست و توسعه پایدار است و برنامه پنج ساله آینده مرکز نیز در این راستا تدوین شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در ادامه با اشاره به برنامه‌های پنج ساله آینده این مرکز گفت: تحقیق در زمینه پهنه سازی تولید سیمان در کارخانه‌های سیمان کشور، تحقیق و توسعه در زمینه تولید و مصرف انواع سیمان‌های آمیخته با جایگزینی پوزولان‌های طبیعی و فرهنگ سازی برای مصرف آنها و تهیه بهینه بندی پوزولان‌های طبیعی مناسب موجود در کشور برای مصارف خاص، تحقیق و توسعه در زمینه تولید و مصرف سیمان‌های بنائی برای مصارف غیر سازه‌ای که قسمت عمده‌ای از مصرف سیمان را در بر می‌گیرد، خلاصه‌ای از برنامه‌های پنج ساله آینده مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن است.

فاطمی عقدا، تحقیق و توسعه در زمینه تولید و مصرف انواع ملات‌های خشک آماده جهت کاهش هدر رفت سیمان در کارهای بنایی، تحقیق و توسعه در زمینه مصرف بهینه سیمان و آموزش در سطوح مختلف دست اندرکاران، تحقیق و توسعه در زمینه صنعتی سازی ساختمان‌های بتنی با توجه به افزایش کیفیت بتن در آن، توسعه و تدوین استانداردها و ضوابط ساخت و اجرای انواع سازه‌های بتنی در شرایط منطبق با اقلیم کشور، ارتقای کیفی انواع سازه‌های بتنی شامل قطعات بتنی، جداول بتنی، لوله‌های بتنی و ... با تدوین دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و ضوابط مربوط، توسعه و بکارگیری تولید انواع بتن سبک شامل بتن‌های سبک هوادار، سبکدانه و غیره و کمک در کاهش وزن سازه‌ها و معرفی انواع فناوری نوین مرتبط با صنعت بتن و توسعه و تدوین استانداردها و ضوابط ساخت و اجرای صنعتی سازه‌های بتنی در شرایط منطبق با اقلیم کشور را از دیگر برنامه‌های پنج ساله آینده مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن دانست.

وی در پایان تصریح کرد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن حمایت خود را از طرح‌های تحقیقاتی در زمینه توسعه فناوری‌های نوین و اصلاح الگوی مصرف مرتبط با صنعت بتن و سیمان اعلام می‌کند و این اطمینان را دارم که با همدلی، صداقت و تلاش و پشتکار همه دست اندرکاران دلسوزی که به هر نحو با این صنعت در ارتباط هستند، موفقیتی چشمگیر و تحولی شگرف در ارتقاء صنعت بتن در انتظار خواهد بود.

 

 

    نظرات