آموزش، کلید حل ریشه‌ای مشکلات شهری

آموزش، کلید حل ریشه‌ای مشکلات شهری

آموزش، کلید حل ریشه‌ای مشکلات شهری

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، حمیدرضا موحدی‌‌زاده در این خصوص گفت: جوامع توسعه‌یافته و یا توسعه‌گرا همیشه در تلاش‌ هستند مشکلات و مسائل خود را از طریق آموزش به عنوان سنگ زیرین جامعه رو به رشد حل نمایند. در جوامع پیشرفته مانند ژاپن حوزه آموزش‌ و پرورش را به‌مثابه یک صنعت می‌دانند چراکه به تولید فکر و اندیشه مدیر و انسان‌های مفید منجر می‌ شود. ما نیز باید بدانیم ذهن توسعه‌یافته نیاز به آموزش دارد، پس اگر بخواهیم شهروندان رفتار مناسب شهروندی از خود بروز دهند حتماً نیاز به آموزش و فرهنگ شهروندی داریم.

وی ادامه داد: طبیعتاً در شهری سه و نیم میلیون نفری اموری مانند تردد در خیابان‌ها، آپارتمان‌نشینی، ترافیک، نظافت عمومی، استفاده از خدمات عمومی، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و مسائلی از این‌ دست نیازمند آموزش است تا شهروندانی از فرهنگ‌ها و اقشار مختلف آن را آموخته و بدان عمل کنند و شکل جامعه مدنی و شهرنشینی به خود بگیرند.

موحدی‌‌زاده هم چنین گفت: هرچند شهرداری‌مشهد فضاهایی از جمله فرهنگسراها را برای انتقال آموزش‌های موردنیاز شهروندی در اختیار دارد اما نیاز و ضعف بزرگ حوزه آموزش شهرداری و مدیریت شهری، نبود کادر و مربی حرفه‌ای آموزش در موضوعات شهروندی است. در نظام آموزشی ما نیز تربیت مربیان حرفه‌ای برای حوزه آموزش فرهنگ شهروندی مغفول واقع‌ شده و برای آن فکری نکرده‌اند. در حالی‌که حوزه آموزش فرهنگ شهروندی حوزه بسیار گسترده و پیچیده و نیازمند برنامه‌های منسجم، طرح درس و اجرای حرفه‌ای امور تدریس است.

نایب رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: با این وصف حوزه آموزش فرهنگ شهروندی باید از کلان آموزش کشور سرچشمه گرفته و در صنعت آموزش به آن توجه شود، اما وقتی‌که به‌طور تخصصی اقدام به اجرای برنامه‌‌های این زمینه می‌نماییم شهرداری و ظرفیت‌های آن می‌تواند ظرف اجرای چنین برنامه‌هایی تلقی شود. چراکه ارتباط مستقیم با مردم در محلات و فراتر از مدارس و برنامه‌های اوقات فراغت، پاتوق‌های محله و محافلی از این‌دست اموری است که در اختیار شهرداری قرار داشته و می‌تواند از این امکانات به نحو بهینه استفاده کند.

به گفته وی، با این تعریف، مدیریت شهری باید در حوزه آموزش، چه از باب تربیت نیروهای متخصص، تعریف موضوعات آموزشی و سرفصل‌ها و چه از بابت تأمین زیرساخت‌ها و امکانات لازم دخیل و دارای مسئولیت و روش‌های نوین آموزشی باشد. اما متأسفانه امروز نظام آموزشی ما این بخش را مورد بی‌توجهی قرار داده است.

موحدی‌زاده افزود: با این مشکلاتی که برشمرده شد طبیعی است که در مدیریت شهری نیز سیاست مدونی برای اجرای برنامه‌های مفید و عینیت بخشی برونداد بهینه آن وجود نداشته باشد. ازاین‌رو بودجه‌های آموزشی در حوزه مدیریت شهری یا با کاربردهای غیراستاندارد و غیرکاربردی به هدر رفته یا در امور غیر آموزشی هزینه می‌شود و یا حتی آن‌چنان بی‌برنامگی سیستم را دچار چالش می‌کند که حتی توان جذب بودجه در نظر گرفته‌شده نیز برای دستگاه وجود نخواهد داشت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: دلیل اصرار ما بر امر آموزش آن است که حقوق مردم و شهروندان باید آموزش داده شود. این حقوق نبایستی نادیده گرفته شود. اگر مردم به حقوق خود آشنا باشند خود می‌توانند از آن دفاع کرده و کسی نمی‌تواند حق آن‌ها را پایمال کند. حق مشارکت، حق زندگی، حق نشاط، حق آموزش، حق تحصیل، حق کار، فرزند، شادی، خانواده¬ های بی‌سرپرست، کودکان کار و... حقوق شهروندی است که باید به مردم آموزش داده شود.

وی تأکید کرد: در این صورت است که در شهرها هیچ‌کس جسارت دست‌درازی به حقوق دیگران را به خود راه نداده و عامه مردم نیز شهامت آن را می‌یابند تا در برابر دستگاه حاکمیت و مدیریت شهری برای احقاق حقوق خود فعالیت کرده و این‌گونه جامعه را به سمت بالندگی و بهبود شخصیت جمعی سوق دهند.

وی تصریح کرد: آموزش مهارت‌های زندگی نیز اولویتی است که باید به مردم انتقال یابد. نحوه مشارکت و دخالت در امور اجتماعی، نحوه مطالبه حقوق، نحوه محاسبه پرداخت عوارض و مطالبه گری در ازای آن، نحوه درست استفاده از امکانات شهری و... نیازمند آموزش مهارت‌های لازم است. هرچه شهروندان ماهرتر شوند به کسی اجازه نخواهند داد حقوق اساسی آنها را در زندگی شهری نقض کند.

به گمان نایب رئیس شورای شهر، دلیل عدم رجوع مردم و شهروندان به این حوزه‌ها آن است که به فواید امر آموزش و حقوق خود اشراف ندارند. درست مانند مقاومت و مخالفتی که با موسیقی انجام می شود چراکه به کارکردهای مفید آن در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، نشاط آفرینی و... آگاهی کافی ندارند.


کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد - آموزش -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات