با توجه به شرایط آبی استان یزد، امروز حفظ باغ شهرهای استان در...

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان این که با توجه به شرایط بحران آب ، توسعه باغشهر در استان امکان پذیر نیست، اظهار کرد: وقتی حرف از توسعه باغشهر پیش می آید ، یعنی منابع آب جدیدی باید ایجاد گردد تا این امر محقق شود که متاسفانه در استان یزد با منابع آب محدود این موضوع مسیر نیست.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، در وضعیت کنونی سازگاری با کم آبی، حفظ منابع آبی موجود به منظور تامین آب شرب و حفظ گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

گردشگری آب که گونه ای دیگر از گردشگری محسوب می شود در منطقه کویری یزد اهمیت بسزایی دارد، چرا که این استان سازه های آبی و باغ های با قدمتی دارد که حفظ و احیای آن ها برای استان و کشور بسیار حائز اهمیت است. شرب نیست.

باغشهرها و قنوات یزد که برخی از آنها در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده از جلوه های گردشگری این استان به شمار می رود که بی توجهی به آن، باعث نابودی و خشک شدن این میراث عظیم می شود.

«محمدمهدی جوادیان زاده» گردشگری آب را سومین صنعت درآمدزای جهان عنوان کرد و گفت: گردشگری آب در استان یزد می تواند در زمینه سازه های آبی تاریخی رونق یابد.

وی وجود بیشترین قنوات و آسیاب های آبی در این استان را عامل مهمی در توسعه گردشگری دانست و بیان کرد: قنات حسن آباد مشیر یکی از مهمترین قنات های استان به شمار می رود که قدمت آن هویت فرهنگی این منطقه را نشان می دهد.

سرپرست مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی با بیان این که این قنات به تاریخ تمدن بشری تعلق دارد و باید توجه ویژه ای برای حفظ آن شود، تصریح کرد: با توجه به این که قنات حسن آباد 40 کیلومتر زیر زمین قرار دارد باید برنامه ریزی های خوبی انجام شود تا بتوان در عین حالی که شرایط برای بازدیدکنندگان فراهم شود، تعرضی نیز به این سازه تاریخی وارد نشود.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای یزد در جلسات شورای حفاظت مهریز، این موضوع را مورد بحث قرار داده و مقرر شده در این زمینه حساسیت لازم را داشته باشند و هرچند این قنات بین دو شهرستان مهریز و یزد واقع شده ولی لازم است فرمانداران توجه لازم در خصوص حفظ و حراست از آن را داشته باشند.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای طرح جامعی برای سازه های تاریخی استان آماده کرده که در حال تکمیل می باشد که از آن جمله می توان به طرح توسعه موزه آب اشاره کرد.

وی در ادامه باغشهرها بویژه باغشهر مهریز را جاذبه ای با ارزش برای جذب گردشگر برشمرد که در شرایط کنونی با کمبود آب مواجه هستند و گفت: یکی از چالش هایی که در باغشهرها داریم بحث چاه های غیرمجاز است به هر حال آن چیزی که مهم است این است که بتوانیم باغشهرها را حفظ کنیم و به دلیل محدودیت منابع آبی که در استان وجود دارد باید برای باغشهرهای با قدمت تدبیری بیندیشیم.

جوادیان زاده با بیان این که با توجه به بحران آب توسعه باغشهر در استان امکان پذیر نیست، اظهار کرد: وقتی حرف از توسعه باغشهر پیش می آید ، یعنی منابع آب جدیدی باید ایجاد گردد تا این امر محقق شود که متاسفانه در استان یزد با منابع آب محدود این امر میسر نیست و با توسعه باغشهرها افراد به سمت حفر چاه غیرمجاز روی می آورند.

وی حفر چاه غیرمجاز در استان به ویژه در مناطق کوهستانی را تجاوز به حقوق سایر افراد جامعه و تجاوز به حقابه باغ های قدیمی دانست و افزود: این اقدام نه تنها باعث توسعه باغشهر نمی شود بلکه باعث از بین رفتن و خشک شدن باغشهرهای قدیمی می شود که قدمت تاریخی دارند.

سرپرست مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی در پایان با تاکید براین که مردم تخلفات آبی را از طریق سامانه پیشگام شرکت آب منطقه ای یزد به شماره 31077 گزارش دهند، گفت: شرکت آب منطقه ای با جدیت همه ابزارهای قانونی لازم را برخورد با نتجاوزین و متخلفین منابع آب که سبب صدمه زدن به حقوق عامه مردم می شوند بکار می گیرد و تدابیر پیشگیرانه و بازدارنده مناسبی را اتخاذ کرده است از جمله اخذ خسارت آبخوان از کلیه متخلفین این حوزه و طرح موضوع در محاکم دادگستری استان که درحال حاضر تعداد زیادی پرونده با موضوع مورد اشاره در دست رسیدگی می باشد یا منجر به حکم نهایی شده است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات