۷۰ میلیارد تومان برای تجهیز یگان محیط‌زیست هزینه شد

۷۰ میلیارد تومان برای تجهیز یگان محیط‌زیست هزینه شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، عیسی کلانتری روز شنبه به مناسبت فرارسید روز ۱۳ ذی القعده ولادت امام رضا (ع ) و روز محیط بان در مراسمی که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، افزود: اعتبار سازمان حفاظت محیط‌زیست کمتر از دو در هزار بودجه کشور است با این حال توانستیم مبلغ ۷۰ میلیارد تومان را برای تجهیز یگان محیط زیست هزینه کنیم.

وی اظهار داشت: در اوج درآمدهای نفتی در کشور که نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار بود محیط زیست از آن بی بهره ماند، یعنی در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ اعتباری متوجه محیط‌زیست نبود چون محیط‌زیست را «محیط‌ ایست» می دانستند و معتقد بودند باید از سر راه برداشته شود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: متاسفانه محیط‌زیست بدشانسی آورد چون در دولت دوازدهم که این مقوله مورد توجه دولت قرار گرفت منابع دولت با خشکسالی مواجه شد اما با همه اینها توجه خود را از محیط‌زیست کم نکرد.

وی اظهار داشت: محیط بانان جزو پایین ترین قشر حقوق بگیران کشور بودند یعنی تا سه سال گذشته متوسط دریافتی آنها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود در حالی که باید ۴۴۰ ساعت در شرایط سخت در پاسگاه ها و مناطق تحت مدیریت حفاظت می کردند که خوشبختانه با توجه دولت دوازدهم سبب شد که امروز متوسط درآمد محیط بانان از متوسط کارکنان دولت بالا تر رود که این شامل سایر حق و حقوق آنها نیز می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تلاش کردیم تا ساعت کاری محیط بانان را متعادل کنیم اما به علت کمبود نیرو در بخش محیط بانی هنوز این امر محقق نشده اما همه تلاش خود را برای اجرای آن به کار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به تعداد محیط بانان شهید گفت: حدود چهار درصد از نیروهای محیط بانی شهید و هفت درصد جانباز هستند که حتی در نیروهای مسلح این درصد از شهدا چه زمان جنگ و چه بعد از جنگ وجود ندارد که برای حمایت از این قشر لایحه حمایت از محیط بانان بعد از سالها کش و قوس تصویب شد اما نواقصی دارد که برای رفع آنها به زودی لایحه مکملی را تقدیم دولت خواهیم کرد که بخش ویژه آن در باره همیاران محیط زیست است تا مورد حمایت قرار گیرند.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: در دو تا سه ماه گذشته پنج نفر از همیاران محیط زیست در روند آتش سوزی جنگل ها و در مجموع در ۱۰ سال گذشته ۱۴ نفر از همیاران محیط زیست جان خود را در راستای حفاظ از محیط زیست از دست دادند  که تلاش می کنیم در راستای لایحه جدید الحاقی از همیاران حفاظت کنیم ، چون قانون عطف به ما سبق نمی شود بنابراین حمایت از این ۱۴ همیار تا حدودی دشوار است اما تلاش می کنیم تا حق و حقوق این تعداد نیز حفظ شود. وی ضمن تشکر از نیروی انتظامی گفت: از نیروی انتظامی تشکر می کنم که در سه سال گذشته سبب شد تا توان محیط بانان در دفاع از محیط زیست کشور چند برابر شود یعنی کمبود نیروی انسانی در بخش محیط بانی با حمایت نیروی انتظامی جبران می شود.

کلانتری افزود: حدود ۵۰ درصد از نیروهای سازما حفاظت محیط زیست محیط بان هستند آنها مسوولیت بزرگی در راستای حفاظت از حقوق نسل های آینده دارند، یکی از اصول چهارگانه توسعه پایدار حفظ حقوق نسل های آتی است که حفظ آن معمولا در منابع تجدید پذیر مانند آب و خاک است ، به همین دلیل سازمان ملل تصویب کرد که ۱۷ درصد از اراضی کشورها باید دست نخورده باقی بماند تا منابع ژنتیک آن برای نسل های بعدی حفظ شود.

وی ادامه داد: بنابراین وجود محیط بانان نیز برای همین منظور است در غیر این صورت نسل های امروز چه قانونی و چه غیر قانونی از منابع ژنتیک موجود بهره مند می شوند پس باید همه تمرکز محیط بانان بر عرصه حفاظت باشد. برخی مدیران بدشان نمی آید که از محیط بانان برای برخی کارهای تشریفاتی مثلا راننده شخصی استفاده کنند در حالی که از همین جا به سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست دستور می دهم که این کار خلاف است و اگر مدیری اقدام به چنین کاری بکند باید با وی برخورد شود و مسوولیت این کار بر عهده فرمانده یگان است چون وظیفه امل محیط بان حفاظت از زیستگاه ها است و همه توان محیط بانی کشور باید صرف حفاطت شود.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: مجوز استخدام محیط بان تا ۱۰ سال آینده را از دولت گرفتیم و بر این اساس هر سال ۳۰۰ محیط بان استخدام خواهیم کرد که سال گذشته این کار انجام شده، همچنین مساله مهم در این زمینه آموزش محیط بانان است تا پیش از این هیچ محیط بانی دوره آموزشی نمی گذراند، یک دانشکده محیط زیست بود که به دستور دولت منحل و به آموزشکده محیط بانان تبدیل شد تا هر محیط بانی با آموزش وارد عرصه های طبیعی شود.

وی ادامه داد: هیچ محیط بانی حتی نمی توانست یک صورت جلسه بنوسید و همین مساله باعث می شود اگر در یک درگیری فردی زخمی و یا کشته می شد، محیط بانان محکوم شوند چون توان نوشتن صرت جلسه و دفاع از خود را نداشتند که البته این ضعف به سازمان محیط زیست بر می گشت.

کلانتری تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست جای سیاسی کاری نیست تحت هیچ شرایطی سازمان محیط زیست نباید وارد مسائل سیاسی کشور  و خط و خطوط سیاسی شود چون وظیفه ما حفظ محیط زیست کشور است .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: کاش می توانستیم حداقل ۵۰ درصد از فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست اجرا کنیم اما به رغم تمام تلاش های دولت دوازدهم در سه سال گذشته اما هنوز توانستیم به آن برسیم که باید تلاش خود را مضاعف کنیم. در پایان مراسم از سه محیط بان از استان لرستان، خراسان رضوی و سمنان به عنوان محیط بانان برتر، محیط بان جانباز و یک فرمانده یگان محیط زیست از استان مازندران قدردانی شد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات