از تصویب طرح راهبردی توس تا مجوز فروش اوراق  ...

از تصویب طرح راهبردی توس تا مجوز فروش اوراق ...

از تصویب طرح راهبردی توس تا مجوز فروش اوراق مشارکت قطار شهری

شنبه؛ روز توس، روز فرهنگ
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، این هفته شورا با جلسه کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس و برای بررسی اقدامات انجام شده درخصوص تملکات محدوده منفصل توس و بررسی پیشرفت پروژه ساخت مجسمه‌های این محدوده کار خود را آغاز کرد.

همچنین برنامه‌های فرهنگی به مناسبت نوزدهم تیرماه سالروز صدور فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در خصوص آبادانی منطقه توس به بحث اعضا گذاشته شد.
در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز لوایح نامگذاری چندین معبر، بوستان و میدان در سطح شهر و همچنین لایحه تاسیس دبیرخانه دائمی سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان مطرح شد.

نشست هفتگی کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار نیز به بحث در مورد پروژه‌های پیشنهادی شهروندان در محلات هدف و بازآفرینی اختصاص یافت.
بررسی لایحه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری سطح شهر و شرایط واگذاری قراردادهای حوزه معاونت خدمات شهری، همچنین بسته‌های تحقق پذیری اصلاح و نوسازی و بهسازی بافت فرسوده آبکوه و اصلاح مصوبه واگذاری اتوبوس‌های خطوط بی آر تی، اصلی ترین برنامه‌های کاری جلسه این هفته کمیسیون برنامه و بودجه بود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در جلسه ای به بررسی پیمان های سه ساله خدمات شهری پرداخت.

بازدید نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی به همراه اعضای شورا از بافت پیرامون حرم رضوی از جمله برنامه‌های میدانی این روز بود.
جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی در این بازدید گفت: تصمیم گیری در تهران توهین به شهروندان مشهدی است. به طور جدی با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر توقف و بازنگری اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر و تعیین تکلیف آن در تهران مخالف هستیم و این تصمیم توهین به شهروندان، مدیران و کارشناسان مشهدی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورا نیز در این بازدید گفت: انتظار شورای شهر از وزارت راه و شهرسازی رعایت قانون در تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی ثامن است.
احمد نوروزی افزود: ما معتقد به ضرورت تهیه طرح جدید برای منطقه ثامن هستیم ولی در فرایند تهیه و تصویب قانون باید رعایت شود.

احسان اصولی، رئیس کارگروه میادین، اصناف و تبلیغات محیطی شورای شهر نیز در آیین تقدیر از واحدهای صنفی برتر شرکت کرد.
وی در این جلسه گفت: ثمره حمایت از اصناف شامل حال همه خواهد شد. شهرداری مشهد نسبت به اصناف نگاهی حمایتی داشته باشد تا مبادا در طراحی برنامه ها و رویدادهای مختلف شرایط به نحوی پیش برود که اصناف و کسبه شهر که ریشه در فعالیت‌های اقتصادی دارند دچار آسیب شده و از ظرفیت های خارج از آن صنوف بهره ببریم.

یکشنبه؛ توس در اولویت
در ادامه برنامه‌های این هفته، کمیته‌های نظارتی جهت بررسی مسائل مناطق ۲ ، ۳، ۴، ۱۲ و ثامن تشکیل جلسه دادند.
در جلسه کمیته نظارتی منطقه ۱۲ رئیس شورا بر لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی به بحث تعیین تکلیف طرح منفصل توس تاکید کرد.
محمدرضا حیدری گفت: متاسفانه به دلیل تعلل شورای عالی معماری و شهرسازی و عدم تعیین تکلیف طرح منفصل محدوده توس، مردم نجیبی که حاضرند به تکالیف خود به شکل قانونی عمل کنند، سرگردانند و امکان پاسخگویی توسط شهرداری برایشان مقدور نیست. مسئولیت این اعتماد سوزی و ناامید کردن مردم به عهده شورای عالی معماری و شهرسازی است.

مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس نیز در این باره گفت: طرح راهبردی توس سه‌شنبه در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی تعیین تکلیف می‌شود. جلسه جمع‌بندی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی در خصوص بافت تاریخی توس سه شنبه دهم تیر ماه برگزار شده و خروجی جلسه برای تایید به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال خواهد شد.
همچنین کمیسیون حقوقی املاک و قراردادهای شورا برای بررسی اعتراض فرمانداری به پروژه‌های بلاتکلیف ثامن و استفساریه شهرداری در پیمان های ارزی فاقد تعدیل تشکیل جلسه داد.
در ادامه این جلسه نیز بررسی تفاهم نامه ساماندهی کارگران ساختمانی و عملکرد شهرداری و در نهایت، پیشنهادات اصلاح آیین‌نامه داخلی شورا در دستور کار قرار گرفت.
ضمن اینکه در کارگروه قراردادهای این کمیسیون نیز لایحه استمهال برای اجرای پارکینگ بیمارستان مادر مورد بحث قرار گرفت.
بررسی اسناد اصلاحی طرح تفصیلی پیشنهادی جنوب غرب مشهد موضوع جلسه این هفته کمیسیون خدمات شهری بهداشت سلامت و محیط زیست بود.
کارگروه‌های تخصصی پژوهشی "ارزش آفرینی و اشتغال" و "مطالعات اقتصادی و ارزیابی پروژه های مشارکتی" نیز در نشست مشترکی به بررسی راهکارهای حمایت از ایجاد اشتغال برای کسب و کار اولی ها و مکانیزم عملیاتی نمودن آن پرداختند.
همچنین شهناز رمارم، عضو هیات رئیسه شورای شهر به همراه اعضای شورای اجتماعی محلات منطقه 3 و مدیران شهری از مجله بهمن به منظور بررسی و رسیدگی به شکایات شهروندان بازدید کرد.

اخبار یکشنبه
رئیس کمیسیون حقوقی از تکمیل مقدمات تبدیل مشهد به شهر دوستدار کودک خبر داد.
سید محسن حسینی پویا بیان کرد: در چارچوب همکاری های مشترک وزارت کشور با یونیسف به منظور اجرای طرح شهر دوستدار کودک پس از بررسی نتایج ارزیابی شهرهای متقاضی پایلوت شهر دوستدار کودک سرانجام مشهد برای اجرای طرح مذکور انتخاب شد.

وی همچنین با حضور در برنامه زنده «شب فیروزه‌ای» گفت: مدارا از سلوک حضرت ثامن بوده و همیشه بر تعامل به عنوان یکی از سه خصلت مهم برای مومن تاکید داشته است. لذا تعامل و خویشتنداری از اصولی است که در جای‌جای منشور حقوق شهرنشینی بر آن تاکید شده است.

دوشنبه؛ اقتصاد و فرهنگ در صحن
در ۹۶امین جلسه علنی شورا لوایح دوفوریتی نامگذاری ایستگاه آتش نشانی بلوار مجد به نام آتش نشان فداکار امیر محمد زارع، انتشار اوراق مالی اسلامی برای فاز ۵ پروژه خط ۳ قطار و طرح های حمل و نقل شهری به تصویب رسید.
در کنار این مصوبات موضوعاتی چون نامگذاری برخی معابر و بوستانهای مناطق ۷ و ثامن، ۹ و ۱۱، آیین نامه نظام پیشنهادهای شهرداری، لایحه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر نیز جزو خروجی‌های جلسه بود و در پایان لایحه شرایط واگذاری قراردادهای حوزه معاونت خدمات شهری تصویب شد.

رئیس شورا در آغاز این جلسه از آمادگی مدیریت شهری برای اجرای تصمیمات ستاد استانی مبارزه با کرونا خبر داد.
محمدرضاحیدری افزود: براساس گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در مشهد در حال افزایش است و مدیریت شهری مشهد همچون موج اول آمادگی دارد مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا را دنبال و برخی محدودیت‌ها را برای بهبود شرایط مجدد اعمال کند.
همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی در توضیح لایحه حمایت از برنامه‌های فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: این مصوبه با هدف کمک به اقتصاد فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر به دلیل مشکلات رکود ناشی از شیوع کرونا بوده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز به بازدید از شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی پرداخت.
وی در این برنامه رشد سریع وسایل نقلیه در ایران و نبودن ایمنی لازم برای دوچرخه سواران از یک سو و بی‌توجهی برنامه‌ریزان مدیران و طراحان شهری از سوی دیگر را موجب کاهش اهمیت دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه حمل و نقل شهری دانست.

محمد حسین ودیعی تاکید کرد: کلانشهر مشهد در زمینه توسعه و ایجاد زیرساخت‌های سیستم حمل و نقل، به دوچرخه به عنوان یک بخش اصلی حمل و نقل و گزینه ای برای حمل و نقل عمومی خواهد پرداخت. در همین راستا قرارداد ۲۰۰۰ دوچرخه و اسکوتر برقی و مناسب سازی فضاهای شهری منعقد شده که از اول مرداد به مرور به شبکه حمل و نقل وارد خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در گفتگویی با خبرنگار ما از تعامل با آموزش و پرورش برای استفاده از مدارس در شیفت های تعطیل و بلااستفاده خبر داد.
رمضانعلی فیضی گفت: در قالب تعاملات و همکاری های مشترک بین مدیریت شهری و آموزش و پرورش به منظور جبران کاستی سرانه‌های فرهنگی آموزشی و خدماتی در مناطق کم برخوردار از ظرفیت مدارس در این نواحی استفاده خواهد شد.

همچنین طی جلسه ای با حضور رئیس کمیسیون حقوقی از برگزیدگان اولین جشنواره نظام پیشنهادات با موضوع حقوق گروههای خاص تقدیر شد.

سه شنبه؛ خبر خوش توس
کمیسیون شهرسازی و معماری جلسه این هفته خود را به بررسی اقدامات مهندسین مشاور و پیگیری‌های صورت گرفته شهرداری برای طرح‌های مطالعات میدان بار مرکزی، طرح گردشگری شمال شرق و پهنه بندی حریم شهر مشهد اختصاص داد.
کارگروه اجتماعی شورا در جلسه خود نیز به بررسی طرح پیشنهادی تحلیل ساختاری شاخص های اجتماعی، اقتصادی پایه محلات شهر، مطالعات عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر اعتماد شهروفعال و ارائه راهکار و سیاستگذاری و همچنین ضرورت شناخت و سیاستگذاری ابعاد سلامت اجتماعی شهروندان پرداخت.

کارگروه ویژه حقوق شهروندی شورا روز سه شنبه به بررسی اولویت بندی پروپوزال‌های واصله در موضوع تدوین کتابچه راهنمای رفتار و مناسبات شهر نشینان مشهد مشغول شد.
در جلسه کارگروه شهرسازی نیز بررسی اسناد اولیه بررسی اولیه اسناد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق به انجام رسید.

خبر خوش این روز تصویب طرح راهبردی توس در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی بود. رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس با اعلام این خبر گفت: این طرح در حال حاضر می تواند به شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب نهایی ارسال شده و با تصویب این طرح محدوده توس دارای طرح جامع می شود و طرح تفصیلی آن نیز بعد از این موضوع باید به تصویب برسد.
شهناز رمارم عضو کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس نیز به عنوان عضو شرکت‌کننده در جلسه کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری در این خصوص گفت: احیای منطقه تاریخی توس حق مشهدی‌ها است و باید برای اجرای هر چه سریعتر این مهم تلاش کرد.


چهارشنبه؛ پاسخگویی به شهروندان در 137
کارگروه تخصصی پژوهشی شهرسازی نیز در این روز هم بررسی اسناد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق و مشهد را ادامه داد.
اخبار چهارشنبه
نائب رئیس شورای شهر مشهد، بر آموزش به عنوان کلید حل ریشه های مشکلات شهری تاکید کرد و گفت: آموزش مهم‌ترین راهکار حل مشکلات و مسائل شهری و مسیر حرکت شهروندان به سمت جامعه پویا و مشارکت‌جو است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص سند پهنه‌‎بندی حریم مشهد گفت: این صنعت تا سه ماه آینده پس از بررسی در شورای شهر به کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده و اگر خللی پیش نیاید تا آخر سال تصویب خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری در مرکز ۱۳۷ و در قالب برنامه چهارشنبه‌های پاسخگویی خاطرنشان کرد: ارتباط مستقیم شورا با مردم و اطلاع از روند اجرای کار موجب تسریع در پاسخگویی شهرداری می شود.
احمد نوروزی از پیگیری اخذ مجوز انتشار ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های خدماتی بافت پیرامون حرم رضوی خبر داد و گفت: شهرداری مشهد بر اساس مصوبه اخیر شورا می‌تواند ۱۰۰ درصد اصل و سود ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق را متعهد شود و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز قرار بود با تعهد ۵۰ درصدی دولت اجرایی شود که امیدواریم به مرحله نهایی برسد.


پنجشنبه؛ تشویق به بازآفرینی
رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورا در تشریح بسته مشوق‌های بازآفرینی گفت: در این بسته تشویقی تمهیدات مختلفی پیش‌بینی شده که از جمله آنها می‌توان به تخفیف و بخشودگی تا 100 درصد عوارض صدور پروانه، خرید ملک 20 درصد بیشتر از قیمت کارشناسی، بخشودگی و تخفیف در پارکینگ براساس طرح خازنی، اعطای وام 50 میلیون تومانی و همچنین 15 میلیون تسهیلات بابت ودیعه مسکن اشاره کرد.

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات