معرفی۹۰هزار متقاضی نوسازی واحدهای مسکونی بافتهای فرسوده به بانکهای عامل

معرفی۹۰هزار متقاضی نوسازی واحدهای مسکونی بافتهای فرسوده به بانکهای عامل

http://www.bananews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی از معرفی ۹۰ هزار متقاضی نوسازی واحد مسکونی در محدوده بافتهای فرسوده به بانکهای عامل خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس مجید کیانپور - مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران- در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در سال جاری۱۵۰ هزار واحد مسکونی در محدوده بافتهای فرسوده نوسازی می‌شود، گفت: تسهیلات ویژه نوسازی این واحدها در سالهای گذشته توسط بانک مسکن پرداخت می‌شد که با توجه به توافقهای صورت گرفته، بانکهای ملی، سپه، تجارت، صادرات، ملت و رفاه کارگران این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار خواهند داد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران قانون برنامه پنجم توسعه، قانون حمایت از ساماندهی، تولید و عرضه مسکن و همچنین قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت ناکارآمد شهری را از پشتوانه‌های قانونی بهسازی بافتهای فرسوده در کشور دانست و گفت: براساس برنامه پنجم توسعه نوسازی سالانه ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده شهری هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شهر تهران با داشتن سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده بیشترین بافت فرسوده را در کشور دارا است و استانهایی مانند آذربایجان شرقی و اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

حدود ۶۵ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد و درحالیکه دائما اعلام می‌شد تا پایان سال ۸۸ تنها حدود ۷ درصد از محدوده بافت فرسوده نوسازی و بهسازی شده و ۹۳ درصد باقی مانده است، چندی پیش یک مقام آگاه اعلام کرد عدد واقعی زیر هفت درصد بوده ‌است.

به علاوه ۷۶ درصد مناطق کشور از نظر بروز زلزله پرخطر محسوب می‌شوند و یکی از آسیب‌پذیرترین محدوده‌های جمعیتی در مقابل بروز حوادث طبیعی و به ویژه زلزله بافت فرسوده است زیرا در شهر تهران تراکم نیروی انسانی در بافت‌های فرسوده سه تا چهار برابر سایر نقاط است.

از سوی دیگر با توجه به میزان کمبود مسکن در کشور کارشناسان بر این‌ باورند که بهترین راه حل در کاهش تقاضای بخش مسکن، کار در بافت فرسوده شهرها است چراکه بنا به آمار موجود به طور متوسط از تخریب هر واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر تهران شش واحد و در کشور حدود چهار واحد ایجاد شده است.

 

    نظرات