سیستم اعلام حریق باید در تمام ساختمان‌ها الزامی شود

سیستم اعلام حریق باید در تمام ساختمان‌ها الزامی شود


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تاکید کرد: با توجه به بالا بودن تراکم جمعیت در ساختمان‌ها، سیستم اعلام حریق یک ضرورت است و باید در تمامی ساختمان‌ها الزامی شود، چراکه این سیستم کمک می‌کند در صورت وقوع حادثه میزان تلفات جانی و مالی کاهش پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، سیدکاظم مجابی در گفت‌وگوی زنده با شهروندان که به مناسبت زلزله منجیل برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: این رویداد غیرمترقبه بهانه‌ای شد که در سال 74 قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس به تصویب برسد. در پی آن نیز وزارت راه و شهرسازی و دولت نسبت به شکل گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان ماموریت پیدا کردند. برهمین اساس سازمان نظام مهندسی ساختمان فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون در حوزه صنعت ساختمان گام‌های مهمی برداشته است.

او با اشاره به نامگذاری سال‌جاری به عنوان سال جهش تولید تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌تواند در حوزه صنعت ساختمان به ویژه تولید مصالح استاندارد ساختمانی نقش مهمی ایفا کند و این امر کمک می‌کند تا بتوانیم ساختمان‌هایی ایمن و با کیفیت بالایی داشته باشیم.

مجابی با تاکید بر اینکه به استناد قانون یکی از رسالت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان، کنترل مصالح ساختمانی به لحاظ رعایت الزامات و استانداردها است، بیان کرد: به منظور تحقق این رسالت تاکنون تعامل خوبی با اداره کل استاندارد استان ایجاد شده است تا از این طریق اطلاعات لازم در اختیار شهروندان قرار گیرد.

او با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، کنترل مصالح ساختمانی به لحاظ کیفیت را از وظایف خود می‌داند، عنوان کرد: این سازمان با ارایه اطلاعات تخصصی از افردی که در زمینه تولید مصالح فعالیت می‌کنند با جدیت حمایت می‌کند تا با تولید مصالح با کیفیت عمر مفید ساختمان‌ها ارتقاء پیدا کند و ‌حقوق بهره برداران به خوبی رعایت شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان حمایت از تولیدکنندگان مصالح ساختمان را در دستور کار دارد تا از تولید مصالح فاقد کیفیت و عرضه آن در بازار جلوگیری شود.

مجابی با اشاره به اقداماتی که از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در راستای حمایت از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی انجام شده است، ابراز کرد: تشکیل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی به منظور شناسایی مصالح استاندارد و حذف مصالح فاقد کیفیت از جمله این اقدامات بوده است.

او اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان آمادگی دارد تا با افردای که در زمینه تولید مصالح ساختمانی فعالیت دارند، تعامل برقرار کند و اطلاعات تخصصی در زمینه تولید مصالح استاندارد را در اختیار آنها قرار دهد.

مجابی با تاکید بر اینکه مجموعه نظام مهندسی ساختمان پل ارتباطی میان تولید کنندگان مصالح ساختمانی با بهره برداران است و می‌توانند مطالبات آنها را به تولیدکنندگان انتقال دهد، افزود: از آنجایی که بخش قابل توجهی از کیفیت ساختمان و ارتقاء عمر مفید آن به مصالح ساختمان ارتباط دارد، از این‌رو ساخت ساختمان با مصالح دارای استاندارد ضرورت دارد، چراکه مصالح استاندارد موجب افزایش کیفیت می‌شود.

او یادآورشد: تولیدکنندگان باید رعایت استانداردها را با جدیت مورد توجه قرار دهند تا به هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه میزان تلفات مالی و جانی کاهش یابد.

او تاکید کرد: مهندسانی که در حوزه طراحی، نظارت و اجرا فعالیت دارند باید وظایف خود را به خوبی و براساس قانون انجام دهند و تنها در این صورت است که می‌توانیم رضایت نسبی بهره برداران را شاهد باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهارکرد: به منظور ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان مصالح ساختمانی برای تولید مصالح استاندارد راه‌اندازی  کمیته‌های تخصصی مانند: کمیسیون مصالح برای شناسایی مصالح استاندارد در صنعت ساختمان از برنامه‌های دارای الویت هیأت مدیره هفتم بوده است.

مجابی اضافه کرد: تشکیل کمیته تحقیق و توسعه در سازمان برای شناسایی بازار مصرف، دیدگاه‌ها و انتقادهای بهره‌برداران نسبت به مصالح موجود در بازار از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه تولید مصالح استاندارد در استان بوده است.

او ادامه داد: از آنجایی که این کمیته می‌تواند در راستای ارایه پیشنهادهای سازنده به صورت طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی اقدام کند در همین راستا با اداره کل پارک علم و فناوری دانشگاه بین الملل تعامل ایجاد کرده‌ایم تا با برگزاری جلسات بتوانیم از ایده‌های پژوهشگران صنعت ساختمان استفاده کنیم.

مجابی, برگزاری نمایشگاه تخصصی ساختمان در راستای حفظ حقوق تولیدکنندگان، ارتباط با اصناف، تشکل‌ها و بهره‌برداران را از دیگر خدمات نظام مهندسی ساختمان در زمینه استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان‌ها برشمرد و افزود: پس از زلزله منجیل با تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان شاهد بودیم در حوادث غیرمترقبه‌ای که روی داد، مانند: زلزله بم و کرمانشاه میزان تلفات مالی و جانی کاهش یافت که این‎ها ایفای نقش نظام مهندسی ساختمان و تدوین مقررات ملی ساختمان را نشان می‌دهد.

او در ادامه سخنانش یادآورشد: از آنجایی که شاهد هستیم، برخی مصالح استفاده شده در ساختمان فاقد استانداردهای بومی هستند از این رو سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در راستای تشکیل و تاسیس دفتر استانداردسازی گام برداشت، تا با کمک این دفتر و در قالب کمیته‌هایی که در آن ایجاد  می‌شود در زمینه رعایت استانداردهای بومی در ساختمان‌ها گام‌های موثری برداشته شود.

این مسئول ادامه داد: همایش ساختمان‌های برتر برای اولین بار در کشور برای معرفی ساختمان‌های دارای کیفیت به مردم از دیگر اقدامات سازمان در زمینه رعایت استانداردها و ساخت ساختمان‌های دارای کیفیت بود و فرصتی شد که بتوانیم در بخش‌های طراحی، نظارت و اجرا از ایده‎‌های شهروندان برخوردار شویم.

مجابی تصریح کرد: برقراری ارتباط با بخش تحقیقات مسکن و ساختمان از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین آغاز کرده است، زیرا مقررات ملی ساختمان در 22 مبحث که به عنوان دستورالعمل اجرایی سرلوحه خدمات طراحی، نظارت و اجرا است، نیازمند برخی بازنگری ها می‌باشد از این رو سعی بر این است با برقراری ارتباط با این بخش، بازنگری و تدوین مقررات ملی جدید را دنبال کنیم.

او تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌تواند در تدوین مقررات ملی و ویرایش موارد مورد نیاز برای رفع ابهام‌ها نقش اثربخشی داشته باشد.

این مسئول با تاکید بر رعایت اصول ایمنی و استفاده از سیستم اعلام حریق در ساختمان‌ها بیان کرد: ساختمان برای آن‌‌که از کیفیت بالاتری برخوردار باشد باید تجهیزات ایمنی به خوبی در آن مورد استفاده قرار گیرد که یکی از این تجهیزات می‌تواند سیستم اعلام حریق باشد.

مجابی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن تراکم جمعیت در ساختمان‌ها، سیستم اعلام حریق یک ضرورت است و باید در تمامی ساختمان‌ها الزامی شود، چراکه این سیستم کمک می‌کند در صورت وقوع حادثه میزان تلفات جانی و مالی کاهش پیدا کند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات