ذخیرگاه دنا زیستگاه بیش از ۱۵۲۰ گونه گیاهی و جانوری

ذخیرگاه دنا زیستگاه بیش از ۱۵۲۰ گونه گیاهی و جانوری

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد: ۱۶ تیرماه ۱۳۹۰ یادآور ثبت دنا، بعنوان دهمین ذخیرگاه زیست کره ایران و نخستین بعداز انقلاب اسلامی ایران بود ، تا اهمیت حفظ آن بعنوان زیستگاه بیش از یک هزار و ۵۲۰ گونه گیاهی و جانوری مورد توجه قرار گرفته وتا جائیکه  به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست ، این ثبت مسئولیت بزرگی بر دوش جامعه زیست محیطی استان برای حفظ توسعه پایدار گذاشته است .
برهمین اساس، سید اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ، در پانزدهمین روز از تیرماه ۹۹ در این خصوص گفت : پس از گذشت ۳۰ سال از ثبت ۹ ذخیره گاه زیست کره در ایران، ذخیره گاه زیست کره دنا به عنوان دهمین ذخیره گاه در سطح ملی  ونخستین بعد از انقلاب اسلامی در سازمان یونسکو در ۱۶ تیرماه ۱۳۹۰  به ثبت رسید .
وی افزود : منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان ظرفیتی مهم برای حفظ بیش از ۳۲۰ گونه جانوری است که میراث گرانبهای طبیعی به شمار می رود .
هاشمی بیان کرد: دنا یک اکوسیستم خیلی مهم در منطقه تلقی می شود و زیبایی های فوق العاده ای دارد و همچنین ۲۰درصد منابع آبی کشور را تامین می کند .
وی با بیان اینکه دنا یکی از مهمترین ذخیره گاه‌های زیست کره جهان به شمار می رود افزود: دراین ذخیره‌گاه گونه‌های جانوری شامل انواع پرندگان، خزندگان، پستانداران و آبزیان زیست دارند که کل و بز،خرس قهوه ای، خوک وحشی و پلنگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، موش کور، سنجاب ایرانی، خرگوش، سمور، راسو، خفاش، جوجه تیغی، سیاه گوش، عقاب طلایی از جمله مهمترین گونه‌های این منطقه حفاظت شده به شمار می روند .
هاشمی گفت: منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا با مساحت بیش از ۲۵۵ هزار هکتار، زیستگاه ۳۲۰ گونه جانوری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد : وجود کوه، جنگل، بیش از ۱۰۰ چشمه، رودخانه و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دنا را به زیستگاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل کرده است .
وی به برضرورت تعامل و همکاری جوامع بومی محلی در حفظ این گنجینه ارزشمند و عظیم تاکید داشت و گفت: زمانی برنامه های زیست محیطی و ذخیره گاه های زیستی موفق خواهند شد که مردم همکاری کنند و تنوع فرهنگی از سوی مردم وارد این برنامه شود .
هاشمی تضریح کرد: امروز ما شاهد همکاری گسترده بین بخشهای مختلف برای رسیدن به هدف مشترک که توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست است، هستیم .
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات