اقدامات انجام شده برای مدیریت منابع آب زیرزمینی کافی نبوده است

اقدامات انجام شده برای مدیریت منابع آب زیرزمینی کافی نبوده است

فاطمه برنا در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان اینکه یکی از دلایل اصلی فرونشست زمین، برداشت از آب‌های زیر زمینی است، اظهار کرد: فرونشست در استان تهران در شهرهایی مانند شهریار، ملارد و ورامین که دشت هستند، مشهودتر است و به چشم دیده می‌شود .

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چه راهکارهایی می‌تواند به کاهش سرعت فرونشست زمین کمک کند؟ گفت: راهکارهای متعددی وجود دارد و معمولا کارشناسان حوزه آب غنی‌کردن منابع آب زیرزمینی و آبخوان‌ها را مطرح می‌کنند یعنیتصفیه فاضلاب‌ها و بازگرداندن آن به آبخوان‌ها تا بخشی از آب آبخوان‌های سطح شهر را تامین کنند .

برنا یکی دیگر از راهکارهای کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی را مدیریت منابع آب در حوزه کشاورزی خواند و تاکید کرد: بخش قابل توجهی از منابع آب زیرزمینی در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و روش‌های سنتی که همچنان در حوزه کشاورزی وجود دارد از علل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی هستند. مدیریت‌های جدید و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در آبیاری می‌تواند بیش از ۵۰ درصد میزان مصرف بی رویه آب در این حوزه را کنترل کند و در زمینه حفظ منابع آبی کمک کند .

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های غنی شدن منابع آب زیرزمینی ایجاد سطوحی است که بتواند بارش‌های طبیعی را جذب و به سطوح پایین‌تر زمین منتقل کند اما این نوع توسعه شهری، گسترش شهرسازی‌ها، آسفالت‌ریزی‌ها و خیابان کشی‌ها همگی موانعی برای نفوذ آب از سطوح شهری به اعماق زمین هستند .

وی ضمن استناد به داده‌های سازمان نقشه‌برداری کشور مبنی بر فرونشست سالانه ۲۲ تا ۳۰ سانتیمتری زمین در برخی مناطق پایتخت، تصریح کرد: راهکارهای ساده‌ای برای کاهش و جلوگیری از فرونشست زمین وجود دارد که ما از آن‌ها غافل هستیم. این راهکارهای ساده می‌توانند کمک کنند تا حداقل از این شرایط بحرانی پیش‌تر نرویم و بتوانیم آن را مدیریت کنیم .

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی معضل فرونشست زمین نیست، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در هیچکدام از مراجع به‌عنوان متولی مساله فرونشست زمین دیده نشده است و بخش‌های مطالعاتی در این زمینه به عهده سازمان نقشه‌برداری کشور و بخش‌های دیگر آن به عهده امور منابع آب گذاشته شده است اما قاعدتا مساله فرونشست زمین یکی از دغدغه‌های محیط زیست است .

وی با اشاره به اینکه ابزارهای مقابله با فرونشست زمین در دست دیگر ادارات و سازمان‌ها است، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند قدم‌های خوبی در این زمینه بردارد و مانع برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی شود و به کمک امور منابع آب منطقه‌ای در غنی کردن آب و فاضلاب کمک‌های خوبی کند همچنین امور آب منطقه‌ای می‌تواند مانع از برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های غیرمجاز متعددی شوند که شاید چند برابر بیشتر از چاه‌های مجاز ما هستند .

برنا در پایان گفت:‌ طی چند سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه مدیریت منابع آب زیرزمینی برای جلوگیری از فرونشست زمین شده است اما این اقدامات کافی نبوده‌اند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات