تأکید شورای پنجم بر استفاده از فناوری زیست‌دوست /بومی‌سازی فناوری بازیافت پسماند مطالعه می شود

تأکید شورای پنجم بر استفاده از فناوری زیست‌دوست /بومی‌سازی فناوری بازیافت پسماند مطالعه می شود

به گزارش شهریار، سونیا اندیش پیش از ظهر امروز در حاشیه دیدار با نمایندگان شرکت‌های خارجی فعال در زمینه بازیافت پسماند شهری اظهار داشت: بحث‌هایی از اوایل شورای پنجم درباره دفع پسماند شهری همچون زباله سوزی که در دنیا رایج است، وجود داشت ولی این طرح‌ها به عنوان تکنولوژی آخر مطرح نیستند، چون بحث بازیافت در این طرح به خاطر وجود فلزات سنگین  دیده نمی شود.

او ادامه داد: به همین خاطر برای استفاده بهینه و دفع اصولی زباله بیشتر رویکرد شهرداری و شورای شهر روی موضوع بازیافت پسماند است که در جلسه امروز اعضای شورای شهر و شهردار با نمایندگان شرکت‌های فعال در این زمینه دیدار و با فناوری‌های به روز آن آشنا شدند.

نائب رئیس شورای شهر تبریزخاطرنشان کرد: موضوع انتقال تکنولوژی، تولید داخل و بومی سازی این تجهیزات در داخل کشور بحث دیگر ما در جلسه فوق بود که طبق گفته کارشناسان  ۸۰ درصد این تجهیزات را می توان در داخل کشور تولید کرد.

او ادامه داد: خواست نمایندگان شرکت‌های خارجی راه‌اندازی خط تولید فناوری بازیافت زباله تبریز به عنوان قطب صنعتی و قطعه سازی کشور است که می توانیم به کل ایران خدمات ارائه دهیم و بحثی در حوزه های سرمایه گذاری است که امیدواریم موفقیت‌آمیز باشد.

اندیش موضوع دفع پسماند را مشکل تمامی کلانشهرها معرفی کرده و خاطرنشان کرد: موضوع پسماند و دفع زباله یکی از مشکلات کلانشهرها است که تبریز هم یکی از آنها است که با معضلات محیط زیستی، بحث دفع پسماند، نخاله های ساختمانی، پسماندهای عفونی درگیر هستند.

او تناژ تولید زباله تبریز را  بالای یک هزار تن عنوان کرده و افزود: پسماند روزانه تبریز بیش از یک هزار تن است که انواع زباله شامل نایلون، شیشه، فلزات و زباله های تر را نیز شامل می‌شود که برخی از این زباله‌ها الان به عنوان طلای کثیف در دنیا مطرح است  و بحث بازیافت آنها هم از نظر ایجاد ثروت و هم حفظ محیط زیست نیز مطرح است.

نائب رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به عدم تفکیک پسماند شهری یادآور شد: متأسفانه در وضعیت موجود اقتصادی و بحث زباله گردی در شهر و تفکیک آن، تفکیکی بین زباله‌های جمع‌آوری شده توسط شهرداری صورت نمی‌گیرد و تماما به مرکز دفن پسماند هدایت شده و آنجا دفن می گردد.

او ادامه داد:  این مسئله کلی مشکلات زیست محیطی به همراه دارد که نفوذ میکروب و مواد شیرابه به آب‌های زیرزمین است و هزینه‌هایی که برای شهرداری ایجاد می کند، از آن جمله هستند.

اندیش درباره عقد قرارداد با  شرکت‌های خارجی در زمینه دفن پسماند نیز گفت: جلسه فوق اولین جلسه برای آشنایی با این تجهیزات و مسائل فنی  بود که در ادامه مسائل حقوقی بین المللی نیز بررسی می گردد.

او ادامه داد: مقرر شد با شناسایی نوع پسماندهای تبریز و درصد خشک و تر بودن آن طرحی ارائه کنند و این طرح در کمسیون های مختلف بحث و کارشناسی شود و در پایان اقدام به عقد قراردادی بکنیم که به نفع مردم باشد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات