خبرهای خوب از تامین آب مورد نیاز کشاورزان سرخس

خبرهای خوب از تامین آب مورد نیاز کشاورزان سرخس

نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان سرخس با حضور فرماندار، دادستان، مدیر دفتر بهره‌برداری سد دوستی، بخشداران مرکزی و مرزداران و دیگر اعضای شورا در دفتر فرمانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، در ابتدای جلسه "محمدرضا رجبی‌مقدم" فرماندار شهرستان در رابطه با وضعیت منابع آبی و با توجه به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق مطالبی را  بیان کرد.

در ادامه مدیر اداره منابع آب سرخس با اشاره به مصوبات جلسه گذشته حفاظت و کارهای صورت گرفته گزارشی از وضعیت منابع آبی شهرستان و وضعیت چاه‌های غیرمجازی که در سال گذشته پر و مسدود شده ارائه کرد.

"عبادی نژاد" تصریح کرد: با لایروبی ۸۰ کیلومتر از انهار و کانال‌های بتنی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان توانستیم حدود ۵۰ میلیون متر مکعب از سیلاب‌های کشف‌رود را مهار کنیم و بعد از چندسال کشاورزان منطقه تپه میراحمد و یاس تپه از نعمت سیلاب‌ها بهره‌مند شدند.

وی متذکر شد: با نصب و بروزرسانی کنتورهای هوشمند در سال گذشته ۳۰میلیون متر مکعب کاهش اضافه برداشت داشتیم و در بحث رفع تصرفات هم با همکاری دادستانی و مرزبانی  توانستیم ۱۰۰هکتار رفع تصرف نماییم  همچنین ۵۰میلیون متر مکعب از سد دوستی حقابه در اختیار کشاورزان قراردادیم.

در ادامه امیرسالکی مدیر بهره‌برداری گزارشی از سد دوستی و حجم ذخیره آن و میزان تخصیص آب به بخش کشاورزی شهرستان ارایه کرد.

در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب سرخس مصوب شد اداره منابع آب سرخس با توجه به شرایط اقتصادی و کرونا حتی‌الامکان نسبت به عدم افزایش تعرفه سد دوستی یا حداکثر افرایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل اقدام کند.

همچنین مقرر شد به منظور رعایت حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل ها، قبل از هرگونه انعقاد قرارداد و واگذاری اراضی با هر کاربرد و بهره‌برداری،  کلیه دستگاه های اداری از آب منطقه‌ای استعلام اخذ کنند.

در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم اجرای برش شهرستان سرخس برنامه مصوب سازگاری با کم‌آبی استان، بروز رسانی و نصب  کنتورهای هوشمند، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز به میزان ۵۰ میلیون مترمکعب و  انسداد ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز آب مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات