اگر در گیلان سد نسازیم ، به آیندگان بدهکاریم

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: با توجه به برداشت های فزاینده از منابع آبهای زیر زمینی در جهت تأمین آب در بخش های مختلف ، اگر در گیلان ضمن رعایت تمام الزامات زیست محیطی، سد مخرنی نسازیم به آیندگان بدهکاریم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان؛ مهندس وحید خرّمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در کمیته منابع و مصارف استان که در محل اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان تشکیل شد ،اظهار داشت : ساخت سدهای مخزنی در محدوده شبکه فومنات کمک شایانی به کاهش معضل کم آبی در این منطقه خواهد کرد .

وی با اشاره به کمبود 30 درصدی آب شبکه فومنات افزود: با احداث سد مخزنی لاسک ضمن تامین بخشی از نیاز آب کشاورزی و حقابه زیست محیطی، از ورود رسوبات به تالاب انزلی نیز جلوگیری می شود .

مهندس خرّمی با ذکر اینکه در داخل  شبکه سفید رود مشکل بحرانی در تأمین آب کشاورزی نداریم اظهار داشت: احداث سدهای مخزنی شفارود و لاسک کمبود آب در محدوده دشت فومنات را برطرف میکند .

وی تأکید نمود: با احداث این سدها، رودخانه های پائین دست و منابع آبهای زیر زمینی احیاء می شوند زیرا بخش زیادی از کمبود 30 درصدی آب کشاورزی دشت فومنات از طریق چاههای عمیق و ایستگاههای پمپاژ آب از رودخانه ها تأمین می گردد .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان گیلان بحران آب کشاورزی نداریم ، اظهار داشت : در خارج از شبکه سفید رود و در اراضی سنتی آبخور بصورت لکه ای و موردی  گزارشاتی مبنی بر تنش آب بوده که الحمدالله همین موارد اندک نیز با کمک  شالیکاران عزیز و همه دست اندرکاران استانی و محلی برطرف می شود .

با توجه به اعلام  هواشناسی گیلان مبنی بر عدم بارش باران موثر در60 روز گذشته در سطح استان، مهندس خرّمی یادآور شد؛ در استان گیلان سالهایی بوده که 75 روز بارندگی نداشتیم و حتی سد مخزنی نیز بطور کامل در آن سالها آبگیری نشده بود ، ولی آن سال ها نیز با موفقیت فصل زراعی را پشت سر گذاشته ایم و ادامه داد : این تجربه ها باعث گردیده تا با سناریوهای مختلف جهت تأمین و توزیع آب کشاورزی اقدام نمائیم .

مهندس خرّمی در ادامه در خصوص وضعیت سد سفید رود اظهار داشت:  حجم مخزن سد سفید رود در شانزدهم تیر ماه ، 643 میلیون متر مکعب با دبی ورودی 22 و دبی خروجی 215 متر مکعب بر ثاینه می باشد .

وی حجم آب تحویلی سد سفید رود از طریق شبکه های آبیاری به 172 هزار هکتار از اراضی شالیزارهای تحت این شبکه را یک میلیارد و 534 میلیون متر مکعب اعلام کرد  و افزود : این مقدار آب از طریق تونل آب بر فومنات به دشت فومنات ، کانال چپ سنگر به شالیزارهای دشت مرکزی و کانال راست سنگر به شالیزارهای شرق استان گیلان انتقال و توزیع گردید.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گیلان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گیلان

    شركت آب منطقه‌ای گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات