وضعیت مقاوم سازی در استان زنجان

وضعیت مقاوم سازی در استان زنجان

www.BanaNews.irمدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: هر چند ساختمان‌هایی که بعد از زلزله‌های طارم و منجیل ساخته شده‌اند، ملزم به رعایت موارد استحکامی ساختمان شده‌اند، ولی درصد ساختمان‌های مستحکم در استان زنجان معقول نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) صفی‌الله کرامتی امروز در گفت‌وگو با فارس ، ضمن بیان اینکه درصد ساختمان‌های که از سال ۸۰ ساخته شده‌اند استحکام لازم را دارند، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی نیز از آن سال بر رعایت ضوابط، نظارت و سخت‌گیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر رعایت موارد استحکامی ساختمان‌های در حال ساخت بر عهده شهرداری است، افزود: تیم‌های تشکیل شده در سازمان نظام مهندسی استان زنجان نیز بازدید‌های دوره‌ای از ساختمان‌های در حال ساخت انجام می‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان تاکید کرد: سازندگان ساختمان بعد از زلزله بم متعهد به رعایت آئین‌نامه ۲۸۰۰ هستند که بعد از این زلزله تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه آئین‌نامه ۲۸۰۰ به صورت کشوری تدوین شده است، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی بر رعایت این آئین‌نامه در ساخت و ساز ساختمان نظارت می‌کند.

کرامتی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره موارد تدوین شده در آئین‌نامه ۲۸۰۰ گفت: آئین‌نامه ۲۸۰۰ همه موارد استحکامی در یک ساختمان که موجب مقاومت آن در برابر یک زلزله هشت ریشتری می‌شود را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: زلزله طارم و منجیل نظام مهندسی کشور را فعال کرد، ولی بعد از زلزله بم بود که آئین‌نامه ۲۸۰۰ در کشور تدوین و رعایت آن در ساخت ساختمان الزامی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به وجود واحدهای مسکونی در بافت فرسوده تصریح کرد: مسئولان کشور و در استان زنجان استاندار تاکید ویژه‌ای بر بازسازی این مناطق برای کاهش تلفات به هنگام وقوع حادثه دارند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی برای ارائه به صاحبان واحدهای مسکونی موجود در بافت فرسوده در نظر گرفته شده است، ابراز امیدواری کرد، صاحبان این واحدهای مسکونی با استفاده از این تسهیلات اقدام به بازسازی واحدهای مسکونی کرده و از بروز تلفات جانی و خسارات مالی به هنگام وقوع حادثه جلوگیری کنند.

کرامتی از امضای تفاهمنامه بین سازمان مدیریت بحران و سازمان مسکن و شهر سازی خبر داد که بر اساس آن صاحبان واحدهای مسکونی که اقدام به بازسازی این واحدها بکنند، علاوه بر دریافت تسهیلات، مشمول یک کمک ۲ میلیون تومانی بلا عوض نیز می‌شوند.

 

 

    نظرات