توس، 24 سال پس از فرمان

توس، 24 سال پس از فرمان

توس، 24 سال پس از فرمان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، فرارسیدن این سالروز بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد بنشینیم و از توسی سخن بگوییم که در این 3 سال متحول شده است.

به گفته مسعود ریاضی کارهای بسیار زیادی در این مدت در حریم توس انجام شده که نشان دهنده اهتمام ویژه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت این شهر است.

وی با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در مجموعه فرهنگی توس و فرمان تاریخی ایشان برای احیای این منطقه در تیرماه سال 75 اظهارکرد: معظم له در هامشی که در جریان بازدیدشان از آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی داشتند، اتفاقاتی که تا آن سال برای توس افتاده بود را کافی ندانستند و خواستار اقدامات بیشتری برای این مجموعه شدند.

وی به گذشت 24 سال از آن فرمان تاریخی اشاره کرد و گفت: شورای پنجم شهر مشهد با توجه به اهتمام و توجهی که به این موضوع داشت، کمیسیونی را با هدف بهسازی توس راه‌اندازی کرد و از زمان آغاز به کار آن کمیسیون تاکنون فعالیت‌ها و اقدامات مختلفی در این مجموعه رقم خورده است.

بهره‌برداری از جلوخان در روزهای کرونایی

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد بهره‌برداری از فازهای سه‌گانه جلوخان آرامگاه فردوسی را از مهم‌ترین پروژه‌ها و طرح‌های انجام شده در این حوزه دانست و بیان کرد: هرچند به دلیل شیوع کرونا نتوانستیم مراسم افتتاحیه این پروژه مهم را برگزار کنیم اما این طرح یکی از مهم‌ترین کارهایی بوده در طی این سال‌ها برای آرامگاه فروسی انجام شده است.

8 مجسمه برای 8 میدان

وی با بیان این که البته ساخت مجسمه‌ها و رواق‌های این پروژه هنوز ادامه دارد، اضافه کرد: هشت مجسمه برای هشت میدان در این محدوده در نظر گرفته شده که 5 مورد آنها در مراحل نصب و تهیه است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و فراخوان طراحی 3 مورد نیز منتشر شده است.

ریاضی با بیان این که شهرداری مشهد باید برای فردا مراسم افتتاحیه برخی از این مجسمه‌ها را برگزار می‌کرد، گفت: با این حال به دلایلی این مراسم چند روزی به تاخیر افتاده است.

وی ادامه داد: مجسمه های رستم و اسفندیار، دقیقی توسی و آرش کمانگیر آماده نصب است و در مجموع برای 5 مجسمه ای که امسال قرار است به بهره‌برداری برسد؛ مبلغی بالغ بر دو میلیارد تومان هزینه شده است.

راه دسترسی به کهن‌دژ هزارساله

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد ایجاد راه دسترسی از آرامگاه فردوسی به به کهن دژ هزارساله را از دیگر پروژه‌های مهم و در دست اجرای مدیریت شهری دانست و گفت: 250 متر از این پروژه با عرض 12 متری اجرا می‌شود و مابقی نیز به صورت معبر 4 متری برای پیاده‌رو در نظر گرفته شده است و فردا نیز برای این موضوع برنامه‌ای برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: این پروژه با اعتباری بیش از 6 میلیارد تومان در بازه زمانی حدودا 4 ماهه به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنان منتظر شورای عالی شهرسازی هستیم

ریاضی همچنین درباره آخرین وضعیت تصمیم‌گیری‌ها برای طرح راهبردی توس گفت: همچنان منتظر برگزار شدن جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری درباره این موضوع هستیم و در صورت تصویب نهایی طرح راهبردی در تهران، بسیاری از موضوعات همچون کاربری زمین‌های زراعی و جمعیت‌پذیری این محدوده حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس این طرح همچنان زمین های بالای یک هکتار در محدوده توس به عنوان زمین زراعی باقی خواهد ماند، ابرازتاسف کرد: در ماه‌های اخیر برخی از مشاوران املاک منطقه از بی‌اطلاعی مردم سواستفاده کرده و نسبت به قطعه‌بندی زمین‌هایشان وعده‌هایی به آنها داده بودند.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد این را هم گفت که با تصویب طرح راهبردی توس، طرح تفصیلی این منطقه نیز به سرعت تدوین می‌شود و بسیاری از مشکلات ریز و درشت این محدوده حل می‌شود.

ثبت جهانی منوط به طرح تفصیلی

وی همچنین با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که طی 3 سال اخیر برای ثبت جهانی توس صورت گرفته است، تاکید کرد: با این حال ثبت جهانی توس به مباحثی همچون تصویب طرح راهبردی و همچنین طرح تفصیلی بستگی دارد و این موضوعات بسیار به هم تنیده است.

ریاضی خاطرنشان کرد: هرچند فعلا برنامه‌های ورزشی مثل مسابقات کشتی به خاطر شیوع کرونا تعطیل است اما در طی سال‌های اخیر برنامه‌های مختلفی با محوریت ورزش برای ثبت جهانی توس و همچنین شناساندن خالق منش پهلوانی برگزار شده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات