جبران کمبود سرانه‌های مناطق کم‌برخوردار مشهد از  ...

جبران کمبود سرانه‌های مناطق کم‌برخوردار مشهد از ...

جبران کمبود سرانه‌های مناطق کم‌برخوردار مشهد از اولویت‌های شورای پنجم است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، رمضانعلی فیضی صبح امروز با حضور در مرکز 137 شهرداری و در قالب برنامه چهارشنبه‌های پاسخگویی با بیان اینکه در سه سال ابتدایی فعالیت دور پنجم مدیریت شهری مشهد اقدامات چشمگیری برای جبران کمبود سرانه‌های شهری در مناطق کم‌برخوردار شهر انجام شده، گفت: در تابستان سال گذشته و در نهضت آسفالت معابر مشهد، 3 میلیون و 600 هزار مترمربع آسفالت در معابر شهر اجرا شد. در حالیکه یک سوم جمعیت 3 و نیم میلیون نفری مشهد در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر ساکن هستند اما این مناطق تنها 13 درصد مساحت شهر را تشکیل داده اند به این معنی که جمعیت در این مناطق بسیار متراکم است و گاها تا سه برابر میانگین تراکم شهر در خود جمعیت جای داده‌اند. با این تفاسیر بیش از 40 درصد از حجم آسفالت اجراشده در سال گذشته در همین مناطق یعنی در 13 درصد مساحت شهر به اجرا درآمد تا کمبود سرانه ها جبران شود.

وی افزود: در سال جاری نیز همچنان بر این برنامه پایبندیم و در جلسات مشترک با کمیسیون های شهرسازی و عمران و معاونت عمران شهرداری در پی ادامه این نهضت هستیم.

فیضی به سرانه فضای سبز شهری نیز اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته در این مناطق نزدیک به 70 پارک در مقیاس های مختلف احداث شده است که رقم بسیار مناسبی در پیشرفت ارقام به شمار می‌رود و توانسته محرومیت‌ها را تا حدود زیادی در این بخش جبران کند.
عدم جمع‌آوری آبهای سطحی دیگر مشکلی بود که به گفته رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار، بسیاری از محلات حاشیه شهر را در فصول بارندگی با مشکل مواجه ساخته بود و در سه سال گذشته در بسیاری از محلات با ایجاد تاسیسات موردنیاز این مشکل برطرف شده است.

همچنین وی به عدم اجرای طرح اگو توسط آبفا در بسیاری از این محلات در مناطق کم‌برخوردار اشاره کرد که باتوجه به اینکه در وظایف و اختیارات مدیریت شهری نیست اما مکاتبات و درخواست برای اجرای این موضوع توسط شهرداری و شورای شهر انجام شده و درحال پیگیری است.

فیضی یادآور شد: مجموع اقدامات عمرانی و خدماتی شهرداری در مناطق پیرامونی مشهد از حیث حجم و مقدار بسیار ارزشمند و مهم بوده اما به دو دلیل نتوانسته سرانه‌های لازم را تامین کند؛ اول به دلیل عقبماندگی تاریخی سرانه‌ها در این مناطق و دوم به دلیل رشید دائمی جمعیت این مناطق ناشی از مهاجرت از سایر شهرها و روستاها که کماکان میزان جمعیت ساکن در این مناطق از حجم خدمات ارائه شده و سرانه‌های تامین شده فزونی دارد.

رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد درخصوص سایر اقدامات مدیریت شهری در این مناطق گفت: در موضوعاتی مانند سرانه‌های ورزشی و فرهنگی که مورد دغدغه شورا بوده زیرساخت های مختلفی احداث شده است و با نگاه عدالت محور شورا و با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی، تلاش های مفیدی انجام شده است.

فیضی از احداث 7 دستگاه گرمخانه در این حوزه یاد کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم با تامین زمین، پروژه احداث گرمخانه دائم را در دستور کار شهرداری قرار دهیم.

اجرای برنامه‌هایی از جمله اقدامات حمایتی از شهروندان در خلال محدودیت‌های کرونایی از جمله تخفیف‌های مختلف در حقوق شهرداری و حمایت های معیشتی از خانوارها، همچنین توزیع هدفمند 50 هزار بسته معیشتی در مناطق کم‌برخوردار و محلات هدف، توزیع بسته‌های بهداشتی و... دیگر خدمات شهرداری ویژه مناطق کم‌برخوردار بود که فیضی به آنها اشاره کرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات