آبیاری تابستانه 7700 هکتار از اراضی شبکه و پایاب سدهای بوستان،...

در چهارمین جلسه کارگروه هماهنگی برنامه ریزی منابع آب و مصارف سدهای استان که با حضور اعضا در شرکت آب منطقه ای استان برگزار شد، آبیاری تابستانه 7700 هکتار از اراضی شبکه و پایاب سدهای بوستان، گلستان و وشمگیر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان در این جلسه اظهار داشت : با توجه به وضعیت بارندگی و رواناب در پاییز ماههای خشکی را داشتیم و از بهمن تا اردیبهشت ، ماههای پر بارشی را سپری کردیم و در مجموع بارندگی استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۸) تا کنون با شرایط نرمال مواجه می باشیم.

مهندس حسین دهقان افزود: با توجه به مدیریت مخازن در فروردین و اردیبهشت چندین سیلاب متوالی را بدون خسارت پشت سر گذاشتیم و در شرایط حاضر ورودی به سدها صفر است .

مهندس محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان نیز در ادامه اعلام داشت : با توجه به شرایط اقلیم و وضعیت آب و هوایی در شهرستان آق قلا نباید شالی کشت شود و در این موارد باید اعمال قانون انجام گیرد. راهکار جدید جهاد کشاورزی برای ارتقای سطح معیشت کشاورزان ، طرح  احداث گلخانه کوچک مقیاس با وام و یارانه دولت است که با توجه به پیشینه این منطقه در جمع آوری آب باران ، در این طرح نیز جمع آوری آب باران برای گلخانه لحاظ شده و وام با سود 4% برای این طرح در روستاها پیش بینی شده است .

مهندس شعبان رسولی مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی ، گزارشی از کارگروه های محلی سدهای گلستان وبوستان ، وشمگیر ، دانشمند و کوثر ارائه نمود و با توجه به پیش بینی وضعیت آب و هوایی و وضعیت آب موجود سدها برنامه پیشنهادی کشت بهاره و تابستانه را در شبکه سدهای استان ارائه کرد.

مریم نیکزادفر کارشناس اداره کل هواشناسی استان نیز در این جلسه گفت:  از ابتدای سال آبی تاکنون میانگین بارش استان 440 میلی متر بوده است و براساس پیش بینی فصلی، در تیر ماه بارش حدود 10 میلی متر و وضعیت خشک و ماه مرداد نیز خشکی پیش بینی شده است و  دما در سه ماهه آینده در غرب استان در ماههای تیر و مرداد نیم درجه افزایش و در شهریور 1 درجه افزایش نسبت به سال گذشته ، در شرق استان در ماههای تیر و مرداد 1تا 2 درجه افزایش و در شهریور 2 درجه افزایش نسبت به سال گذشته می باشد .

در این جلسه مقرر شد، شورای حفاظت منابع آب شهرستان ها تشکیل و اطلاع رسانی لازم جهت وضعیت آب و هوایی و منابع آب و مدیریت کشت انجام گیرد، و از کشت شالی در شبکه و پایاب سدها در حد توان ممانعت بعمل آید و ادارات مربوطه اطلاعیه و اخطار لازم را صادر نمایند. اطلاع رسانی جهت طرح گلخانه کوچک مقیاس در برنامه ترویج جهاد کشاورزی قرار گیرد.

همچنین با توجه به حجم ذخیره آب سدها و پیش بینی شرایط آب و هوایی و شرایط فنی سدها ، سطح کشت تابستان شبکه و پایاب سد بوستان 1700 هکتار، سد گلستان و پایاب آن  4 هزار هکتار و سد وشمگیر 2 هزار هکتار تصمیم گیری شد و مورد تایید همه اعضا قرار گرفت.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گلستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گلستان

    شركت آب منطقه‌ای گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات