طرح احیا و تعادل بخشی گامی بلند در مقابله با بحران آب / راههای صرفه...

وابستگی شدید بیشتر مناطق ایران به منابع آب زیرزمینی، رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع آب از یک طرف و وضعیت اقلیمی کشور و همچنین وقوع پدیده خشکسالی در سال‌های متوالی از طرف دیگر باعث شده در دهه‌های گذشته فشار زیادی بر آبخوان‌های آب زیرزمینی وارد شود .

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان دراین زمینه گفت: در کشور 320 هزار حلقه چاه غیر مجاز  وجود دارد که از نظر تعداد ، 5 درصد آنها در استان است. اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در استان که شامل جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز،  انسداد چاه های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای مجاز و فرهنگ سازی استفاده بهینه از منابع آب است به تعادل در منابع و مصارف آب زیرزمینی کمک می کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در برنامه رادیویی روزنه اظهار کرد:   در استان به نسبت جمعیت سرانه آب کمتری از متوسط کشور داریم.

وی افزود: آب محدود است و با افزایش جمعیت نیز مصرف افزایش پیدا می کند. از مجموع مصرف، 9 درصد شرب و بهداشت ، 3 درصد صنعت، 3 درصد محیط زیست و 85 درصد در بخش کشاورزی و آبزی پروری مصرف می شود.

وی با بیان اینکه باید راندمان آب را بالا ببریم، افزود: اگر در  بخش کشاورزی و پرورش آبزیان بتوانیم 10 درصد صرفه جوئی کنیم به این معناست که آب بخش شرب و بهداشت 2 برابر می شود.

مهندس حسینی افزود: همه 2 و نیم میلیارد متر مکعب پتانسیل آبی استان، استاندارد لازم را برای شرب ندارد به همین دلیل در بخش شرب هم نیاز به صرفه جویی هست، ولی بیشتر در بخش کشاورزی باید صرفه جویی کنیم.

سر پرست شرکت آب منطقه ای گلستان اظهار کرد: از حدود 9 میلیارد متر مکعب باران سالانه ، تقریبا 2.5 میلیارد مترمکعب تبدیل به آب تجدید پذیر شده و بقیه تبخیر می شود ، بنابراین میزان آب قابل استحصال ما در استان کم است.

وی افزود: اگر همه بدانیم  آب محدود است و بتوانیم بهترین بهره وری را در آب داشته باشیم، تعادل در منابع و مصارف آب ایجاد می شود.

مهندس حسینی بیان کرد: عموما و بدلایل مختلف  رویکرد دستگاه های اجرایی مبتنی بر فرهنگ سازی نبوده و اعتقاد ما بر این است که تا زمانی فرهنگ موضوعی نهادینه نشود نمی توان کاری انجام داد.

وی ارتباط بیشتر با رسانه ها و تبیین موضوع آب و ایجاد مراکز فرهنگی در کنار طرح های عمرانی شرکت آب منطقه ای را از جمله برنامه هایی دانست که می تواند در بخش استفاده بهینه از آب در استان فرهنگ سازی نماید.

مهندس حسینی افزود:  راههای صرفه جویی مصرف آب متنوع بوده و رعایت الگوی کشت استان، افزایش راندمان آب و بتونی کردن و لوله ای کردن کانال ها، استفاده چند منظوره از آب که خود نوعی صرفه جویی است، استفاده از شیوه های نوین آبیاری ، خشکه کاری برنج ، برنامه ریزی زمان کشت و زمان آبیاری ، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و توجه به مقوله آب مجازی را از جمله راهکارهای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای گلستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای گلستان

    شركت آب منطقه‌ای گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات