نشانه های افت سواد مهندسی فارغ التحصیلان دانشگاه ها

نشانه های افت سواد مهندسی فارغ التحصیلان دانشگاه ها

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌شرقی، از تاثیر افزایش چشمگیر پذیرش و فارغ‌التحصیل رشته‌های عمران، شهرسازی و معماری ابراز نگرانی کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس ایرج شهین باهر با اعلام این مطلب گفت: هرچند که سازمان نظام مهندسی، برای پذیرش اعضای مجاز، آزمون ورودی برگزار می‌کند، اما پذیرش و فارغ‌التحصیلی بی‌رویه دانشجو، بی‌شک در طولانی مدت، در روند مقررات فنی بخش ساختمان و شهرسازی، می تواند تاثیر نامطلوب داشته باشد.

شهین باهر تصریح کرد: درگذشته بار علمی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به گونه‌ای بود که آمار قبولی آزمون ورودی سازمان نظام مهندسی، گاه به۵۰درصد نیز می‌رسید، اما این آمار در آزمون اخیر، به پنج الی ده درصد کاهش یافت که این کاهش، نشان دهنده افت سواد مهندسی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هااست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: متاسفانه ورودی و خروجی دانشگاه‌ها در رشته‌های علوم مهندسی به گونه‌ای است که می‌توان گفت بیشتر دانشجویان رشته‌های عمران و شهرسازی، پس از گذراندن دوره تحصیلی فارغ‌التحصیل شده‌اند اما هنوز مهندس نشده‌اند.

او با اشاره به رشد چشمگیر ظرفیت‌های پذیرش دانشجویی در این رشته‌ها خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز، سالانه حدود پنجاه دانشجو در رشته عمران می‌پذیرد، اما می‌بینیم که یک واحد کوچک دانشگاهی که فقط سه سال از تاسیس آن سپری شده است؛ در عرض یک ترم تحصیلی، به تنهایی چهار برابر ظرفیت سالانه دانشگاه تبریز، دانشجو می‌پذیرد.

به گزارش بنانیوز به نقل از نظام مهندسی آذربایجان شرقی، رییس این سازمان گفت: این فرآیند و افزایش کمی، بی‌شک با کاهش سطح علمی همراه بوده و در طولانی مدت، تاثیرگذار خواهد بود؛ چرا که دانشجویی که فارغ‌التحصیل می‌شود؛ از دولت و سازمان نظام مهندسی انتظار دارد که او را به عنوان مهندس به رسمیت بشناسند.

 

    نظرات