تبادل آب میان خلیج گرگان و تالاب میانکاله مانع بروز بیماری «بوتولیسم» خواهد شد

تبادل آب میان خلیج گرگان و تالاب میانکاله مانع بروز بیماری «بوتولیسم» خواهد شد


به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تالاب بین‌المللی میانکاله منطقه‌ای در منتهی‌الیه جنوب شرق دریای خزر است. این منطقه که زیستگاه بسیاری از ماهیان خزری همچون ماهیان خاویاری، کپور و کفال و همچنین علاوه بر این که یکی از مهم‌ترین کانون‌های پرندگان مهاجر در کشور است محل تخم‌گذاری و زیستگاه بسیاری از گونه‌های پرندگان منطقه خزر نیز است.

سال گذشته تلفات مرگبار پرندگان در این منطقه اتفاق افتاد که براساس آمارهای مختلف بین ۵ تا ۱۲ هزار قطعه پرنده جان خود را بر اثر بیماری بوتولیسم از دست دادند.

علت اصلی بروز این بیماری ناشی از تولید سم در گیاه و آب عنوان شده که  این اتفاق ناشی از راکد ماندن آب و باتلاقی شدن مناطق تالابی است.

شواهد بر اساس شاخص‌های بیماری بوتولیسم و وضعیت تالاب که حدود ۱۲ تا ۲۸ متر پایین‌تر از سطح دریا است حاکی از آن است که یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر پرندگان قطع ارتباط آبی تالاب و دریا است که باعث ماندگاری آب و ایجاد وضعیت سمی آن شده است.

در همین خصوص در جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور موضوع تالاب میانکاله و خلیج گرگان در دستور کار قرار گرفت.

محمدرضا کنعانی مدیرکل محیط زیست استان گلستان در ارتباط با جزئیات و مصوبات این جلسه  به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: موضوع احیای خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله در دومین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دبیری عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در زمستان سال گذشته برگزار و مقرر شد کارگروه ویژه‌ای برای این موضوع تشکیل شود.

وی با بیان این‌که این کارگروه در قالب سه کارگاه برگزار شد، افزود: این جلسات به‌طور جداگانه موضوعات کمیت، کیفیت و محدوه، حریم و تصرفات خلیج گرگان و تالاب میانکاله را مورد بررسی قرار داده‌اند.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان در ارتباط با جلسه کارگروه در بحث کمیت آب این منطقه عنوان کرد: بحث تامین حقابه خلیج و تالاب از مناطق آبخیز بالادست در این جلسه مطرح شده و براساس توافق اولیه‌ای که با وزارت نیرو صورت گرفته مقرر شده تا در صورت نهایی شدن این توافق در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور این اقدام به مرحله اجرا درآید.

کنعانی افزود: در ارتباط با تبادل آب بین خلیج و دریا نیز مطالعاتی انجام شده بود که با توجه به این‌که پیش از این نتوانسته بود نظرات کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست را تامین کند این طرح مطالعاتی در قالب کنسرسیومی به مرکز ملی اقیانوس‌شناسی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه صنعتی شریف سپرده شد تا پس از انجام مطالعات و گردآوری داده‌ها راهکار تبادل آب بین خلیج و دریا را ارائه کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون ۵۰ درصد این گزارش ارائه شده و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده راهکار عملی این تبادل آب ارائه شود.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان در خصوص جلسه کارگروه در خصوص کیفیت آب تالاب میانکاله و خلیج گرگان نیز عنوان کرد: با دستگاه‌های متولی همچون جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب شهری و روستایی، صنایع و شهرک‌های صنعتی جلساتی برگزار شد و تبادل نظرهایی در خصوص پروژه‌های سیستم تصفیه فاضلاب حاشیه خلیج و تالاب، مدیریت مصرف سموم و کودهای کشاورزی و سیستم تصفیه فاضلاب شهرک‌های صنعتی مطرح شد که در صورت تایید ستاد و تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به مرحله اجرا در خواهد آمد.

کنعانی با اشاره به موضوع حریم تالاب و خلیج و بحث تصرفات آن گفت: وزارت نیرو به‌منظور بررسی محدوده حریم تالاب و تصرفات  آب منطقه‌ای استان مازندران را مسئول انجام مطالعات کرد که با توجه به این‌که نظرات استان گلستان در ارتباط با این موضوع اخذ نشده بود در جلسه‌ای در استان نظرات استان گلستان را دریافت شد تا این تغییرات در برنامه اعمال و برای تحویل به ستاد ارائه شود.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان گلستان خروجی این سه جلسه کارگروه خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله روز دوشنبه هفته جاری در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور مطرح و پس از نهایی شدن به مرحله اجرا درآید.

گفتنی است راه‌حل‌های مختلفی از جمله بایوجمی که پیش از این در تالاب انزلی مطرح شده بود نیز در ارتباط با احیای میانکاله مطرح شده بود که تاکنون تاییدی مبنی بر استفاده از این روش عنوان نشده است.



لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات