کمربند سبز؛ راهکاری برای مقابله با رشد قارچ گونه ساخت و ساز در شهر ها

کمربند سبز؛ راهکاری برای مقابله با رشد قارچ گونه ساخت و ساز در شهر ها

کمربند سبز؛ راهکاری برای مقابله با رشد قارچ گونه ساخت و ساز در شهر ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، امروزه علاوه بر کاشت درخت در حریم مشهد و تبدیل آن به کمربند سبز، تعیین تکلیف زود هنگام وضعیت حریم در تقسیمات کشوری نیز راهکار دیگری است که به جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در حریم شهر کمک می‌کند. در این میان نقش شهرداری‌ها به عنوان اصلی‌ترین محور مقابله با این قبیل تخلفات ساختمانی نمود بیشتری خواهد داشت.
شهرداری علاوه بر کنترل و نظارت بر ساخت وساز در محدوده شهر، در خصوص حریم شهر نیز وظایف مشابهی از جمله جلوگیری از ساخت ساز غیرمجاز، غیراصولی و غیراستاندارد در محدوده حریم شهر‌ها را بر عهده دارد.

طبق ماده یک قانون «تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها» اجرای طرح‌های عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر، تامین خدمات شهری و تاسیسات زیربنایی و کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر بر عهده شهرداری است.

وظیفه شهرداری‌ها با رعایت مقررات ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، صدور پروانه ساختمانی است و در جلوگیری از ادامه عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه در محدوده شهر نیز مجوز‌های قانونی دارند که در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مقرر شده است.

طبق بند ۲۴ ماده ۵۵ همین قانون، شهرداری در شهر‌هایی که نقشه جامع شهر تهیه شده، مکلف است طبق ضوابط نقشه مذکور در پروانه‌های ساختمانی نوع استفاده از ساختمان را قید کند، در صورتی که بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیرتجاری محل کسب و پیشه یا تجارت دایر شود، شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره یک ماده ۱۰۰ این قانون مطرح می‌کند.

سازمان بازرسی کل کشور نیز به عنوان عالی‌ترین مرجع نظارتی عهده‌دار وظیفه اجرای صحیح قوانین است، طی چند سال گذشته سازمان بازرسی رویکرد مناسبی درباره موضوع مربوط به جامعه مطابق ضرورت‌های موجود، تبیین و اجرایی و در راستای تحقق آن، بازرسی‌ها و نظارت‌های لازم را انجام و هشدار‌هایی را برای پیشگیری از وقوع تخلف و یا جرم صادر کرد و اگر درست و مطابق قوانین و مقررات، تصمیم گیری شود آرای دیوان عدالت اداری هم در تاثیر این کار قانونی قرار می‌گیرد و شرایطی به وجود می‌آید که از تنش‌های اجتماعی کم شده و شهروندان از ساخت و ساز‌ها راضی می‌شوند.

کنترل ساخت و سازهای شهری جهت توسعه متوازن و بهینه شهر، به طور عمده از طریق ضوابط و مقررات ساخت و ساز شهری صورت می‌گیرد. عدم اجرای بسیاری از ضوابط و احکام مذکور، مدیریت شهری را به اقدامات گوناگون نظیر کنترل مستمر ساخت و سازها، تعیین ضمانت‌های اجرایی قانونی برای رعایت ضوابط و مقررات و اخذ جریمه واداشته است.
با وجود اقدامات کنترلی مدیریت شهری و خصوصا شهرداری مشهد که مرجع قانونی اجرای ضوابط و مقررات ساختمانی و نظارت بر ساخت و سازهای شهری است، سالانه موارد قابل توجهی از تخلفات ساختمانی در این شهر گزارش می شود.
امروزه علاوه بر کاشت درخت در حریم مشهد و تبدیل آن به کمربند سبز، تعیین تکلیف زود هنگام وضعیت حریم در تقسیمات کشوری نیز راهکار دیگری است که به جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در حریم شهر کمک می‌کند. کاشت این درختان علاوه بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز حریمی برای شهر ایجاد می کند. کمربند سبز حکم فیلتر هوای مشهد را دارد و مهم ترین اثر آن تولید اکسیژن است.
کمربند سبز سبب ایجاد انقطاعی بین مرز محدوده شهر مشهد و سکونتگاه های غیر مجاز می شود
«محمدرضا حسین نژاد» در خصوص کاشت درخت در دامنه های جنوبی به جهت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر، اظهار کرد: کاشت درخت در نقاط پیرامونی شهر مخصوصا مرز محدوده و کمربند سبز، از دو جهت برای شهر اتفاقات خوبی را رقم می زند.
وی افزود: کاشت درخت در وهله اول سبب کاهش دما و تلطیف هوا می شود که از نظر زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است همچنین بخش دیگر آن مربوط به قسمت شمالی شهر یعنی کشف رود می شود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بیان کرد: به طور کلی کمربند سبز سبب ایجاد انقطاعی بین مرز محدوده شهر مشهد و سکونتگاه هایی که اگر احیانا خارج از محدوده شکل بگیرد، می شود. همین فاصله سبب می شود که سکونتگاه های خارج از محدوده شهر مشهد از خدمات (آب، برق و گاز و...) دور بمانند. در واقع فضای سبز می تواند به دیوار و حایلی بین ایجاد سکونتگاه و محدوده شهر مشهد تبدیل شود.
حسین نژاد خاطرنشان کرد: ایجاد کمربند سبز برای شهر مشهد، اتفاق خوبی است زیرا مزایای ایجاد کمربند سبز بسیار زیاد بوده و معمولا کلان شهر ها به ایجاد چنین فضایی در شهر روی می آورند.
با توجه به رشد قارچ گونه ساختمان‌های غیر مجاز، مسئولان باید راهکار‌های خود را هر چه سریعتر در زمینه مقابله با این موضوع به مرحله اجرا در بیاورند، لذا به نظر باید ساخت و ساز‌های غیرقانونی تخریب شوند، زیرا با جریمه میزان خسارت وارده جبران نمیشود. همچنین تخریب این واحد‌ها درس عبرتی برای دیگران می‌شود تا دیگر به صورت غیر قانونی اقدام به ساخت آپارتمان نکنند.
غزاله شهیدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات