مدیریت نور با پنجره‌های جدید هوشمند

مدیریت نور با پنجره‌های جدید هوشمند

http://www.bananews.ir/محققان موفق به ساخت پنجره جدید هوشمندی شدند که بنا به ادعای آنها با قابلیت‌های منحصر به فرد و بی‌سابقه، با حفظ شرایط آب و هوایی داخل،‌ در روزهای داغ و سوزان تابستان، مانع ورود نور خورشید به داخل شده و در زمستان با تبدیل به حالت کریستالی شفاف، اجازه عبور به نور خورشید را داده و انرژی گرمایی را ذخیره می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، هو سان لیم، سرپرست نویسندگان پژوهشی در همین باره خاطرنشان کرد: مطالعات زیادی برای یافتن روش‌های ذخیره انرژی انجام و نیاز به ذخیره انرژی باعث شده تا انواع جدیدی از پنجره‌های شیشه‌ای در ساختمان‌ها و همچنین در دیوارهای سالن کنفرانس در اداره‌ها به‌کار برده شود.

پنجره‌های هوشمند موجود با وجود مزایای زیاد، دارای معایبی است که قیمت بالا، کاهش سریع بازدهی، به‌کارگیری مواد سمی و زیان‌آور در فرآیند ساخت آنها از آن جمله است.

محققان در تلاش برای ساخت پنجره‌های هوشمندی که معایب مذکور را نداشته باشد، سیستم جدیدی را کشف کرده‌اند که در آن از یک پلیمر و از یک حلال، مانند متانول استفاده شده است. این نوع از پنجره‌های هوشمند، ارزان قیمت بوده و در فرایند ساخت از آلاینده‌های کمتری استفاده شده است؛ همچنین از استحکام بالایی نیز برخوردار هستند. از فواید دیگر پنجره‌های هوشمند جدید می‌توان به قابلیت تبدیل سریع و آسان از حالت کاملاً مات به حالت شفاف در چند ثانیه اشاره کرد. این رفتار در میان پنجره‌های هوشمند، بی‌نظیر است و روش جدیدی برای ذخیره‌سازی گرما، سرما و نور با هزینه کم و از طریق مدیریت نورهای عبور داده شده به داخل ساختمان است.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی ACS Nano به چاپ رسیده است.

 

 

    نظرات