جایگاه مُد دوست‌دار محیط زیست در فرهنگ ایرانی- اسلامی


به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری، هفته عفاف و حجاب از ۲۱ تا ۲۷ تیرماه، فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و استحکام بنیان خانواده و توجه به فرهنگ محیط‌زیستی در تولید، تبلیغ و استفاده از لباس است. اما جای خالی توجه به محیط‌زیست در عناوین مرتبط با این هفته احساس می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این رابطه گفت: صنعت مد به دلیل تغییر سریع، تنوع مواد شیمیایی استفاده شده در آن، مصرف آب زیاد و پساب تولیدی کارخانه ها و ... دومین صنعت آلاینده محیط‌ زیست در جهان به شمار می‌رود و چالش‌‌هایی جدی برای این حوزه به وجود آورده است.
وی افزود: لزوم استفاده از پوشاکی که از الیاف طبیعی ساخته می‌شود و رویکرد نوین طراحی پوشاک، به اسم مُد دوستدار محیط‌زیست، برای کاهش تاثیر مخرب انسان بر کره‌ زمین ضروری است.
شهرام احمدی تصریح کرد: برخلاف صنعت مُد که با هدف افزایش تقاضا و تولید و تغییر سریع مُد کار می‌‌کند، مُد دوستدار محیط‌زیست، بر «کاهش تقاضا»، «بازیافت» و «استفاده مجدد» تاکید دارد.

احمدی بیان داشت: در ظاهر اصلا به نظر نمی‌ رسد که همین لباس ‌هایی که هر روزه بر تن داریم تا چه اندازه می ‌توانند برای آینده زمین خطرناک باشند، اما واقعیت این است که لباس‌ های مدل به مدلی که می پوشیم در فرآیند تولید و پس از آن، یعنی زمانی که به زباله تبدیل می ‌شوند، به شدت محیط‌ زیست را آلوده می سازند.

وی در پایان تاکید کرد: طراحان پوشاک دوستدار محیط‌زیست در حوزه حجاب و عفاف، با مسئول دانستن خود در برابر محیط زیست و اجتماع می‌توانند به ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست کمک کنند.

در اجرای سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ماده ۱۲۳ قانون ششم برنامه توسعه کشور، بر حضور حفاظت محیط زیست در شورای فرهنگ عمومی برای گسترش و توسعه سواد، اخلاق، فرهنگ و رفتار محیط زیستی جامعه مبتنی بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی تاکید دارد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات