برگزاری کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی در شرکت آب منطقه ای زنجان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، در راستای گرامیداشت هفته عفاف و حجاب کارگاه آموزشی و سخنرانی سبک زندگی اسلامی با محوریت عفاف و حجاب و امر بمعروف و نهی از منکر با حضور مدیرعامل، رئیس دفتر هیئت مدیره، مدیران شرکت،مشاورامور زنان و خانواده، امور فرهنگی، ایثارگران و بانوان این شرکت با رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در محل سالن مانیتورینگ و همکاران بصورت ویدئو کنفرانس در محل کار خود، امروز سه شنبه بیست و چهارم تیر ماه، برگزار شد.

در ابتدای مراسم،مهندس اسماعیل افشاری با تبریک و گرامیداشت هفته عفاف و حجاب و آرزوی توفیق برای همه همکاران این شرکت در راستای عمل به فرامین الهی و شرعی در حفظ کرامت و عفت عمومی در همه فعالیت های زندگی، اظهارکرد: ائمه اطهار(ع) از بزرگترین الگوها و نشانه های حفظ کرامت انسانی هستند و اگر در مسیر ایشان حرکت کنیم،هیچ فردی آسیب اجتماعی و فرهنگی نخواهد دید.

در ادامه؛ حجت الاسلام والمسلمین صبری نیا ،امام جماعت شرکت آب منطقه ای زنجان که بعنوان سخنران این جلسه دعوت شده بود، با ذکر عناوین هفته عفاف و حجاب، تصریح کرد: ۲۱ تیر به نام حیا و عفت مقاومت فرهنگی واقعه گوهرشاد، ۲۲ تیر حیا و عفت تحکیم خانواده و فرهنگ فاطمی، ۲۳ تیر حیا و عفت فطرت انسانی و مطالبه جهانی، ۲۴ تیر حیا و عفت زمینه ساز ظهور، ۲۵ تیر حیا و عفت امنیت اجتماعی، ۲۶ تیر حیا و عفت احترام به قانون و تکریم جامعه و ۲۷ تیر حیا و عفت شکر عملی و تجلی بندگی نام گذاری شده است.

صبری نیا،با ذکر آیه ای از قرآن کریم در باب ارزش عفاف در خانواده و فلسفه وجودی خانواده، اظهار داشت: خانواده اجتماع کوچکی است که ابتداء با یک مرد و زن تشکیل می شود، دو نفری که بناست در تکامل معنوی و رشد مادی یکدیگر مشارکت کنند و بالاتر آن که هریک کمبود دیگری را در اوج محبّت و مودت جبران نمایند و چنانچه چیزی آنان را تهدید کرد و آرمانهای فکری و اعتقادیشان را به خطر انداخت، هر دو به دفاع برخیزند و جهت حیات و زندگی همیشگی خویش با آن مبارزه کنند و برای بقای خویش برنامه ریزی نمایند و نسل خود را دوام بخشند. قرآن کریم این اصل اساسی را با واژگانی زیبا چنین بیان می کند:«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِی ذلِکَ لاَیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ» از نشانه های خداست آن که آفرید برای شما همسرانی از جنس خودتان تا بدیشان آرام گیرید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد. هر آینه در این کار برای مردمی که بیندیشند نشانه ها و عبرتهاست.

وی تصریح کرد: خداوند سبحان قبل از تشکیل خانواده، در میان زن و مرد مودّت و محبّتی ایجاد نمود که هرگز بدون آن آرامش نمی یابند و آنگاه که مرد و زنی برای امر مقدّس ازدواج به یکدیگر نزدیک می شوند و مقداری سخن می گویند، گویا گمشده ای را که سالیان سال در پی آن بوده اند، می یابند و از یکدیگر به آسانی جدا نمی شوند.

امام جماعت شرکت آب منطقه ای زنجان،گفت:خانواده ها چشمه های کوچکی هستند که در جامعه تبدیل به رودهای خروشان می شوند و اگر این سرچشمه ها آلوده باشند، رودها نیز آلوده خواهند شد.

وی، با تشریح اینکه سه نوع عفاف در دین اسلام و کتاب آسمانی اسلام آمده است،اظهارداشت:یکی از بالاترین اقسام عفاف ،عفت جنسی است ،و عفت جنسی این است که انسان شهوت خود را کنترل کند وباید عفت داشته باشد،این عفت منظور عفت جنسی است و از این رو در زمان رسول اکرم بر زنان واجب شد، اعضاء و جوارح خود را از نا محرم بوسیله خمام که یه پارچه بلند بود بپوشانند.

حجت الاسلام صبری نیا خطاب به مستمعین گفت:برادران عزیز ،خواهران گرامی،اگر غریزه شهوت انسان، رها شود ، آسیب زیادی به جامعه  خواهد زد ،فلذا اسلام برای ،مسئله ی کنترل شهوت  و برای ایجاد عفاف  در مردم ،ابتدا می گوید جلوی محرک ها را بگیرید،ببینید،محرک اول باعث می شود شهوت انسان تحریک بشود،چرا به همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله) می فرماید :تحریک کننده حرف نزنید « فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» ،این پیام به همه ی زن هاست،نوع حرف زدن یک خانم می تواند محرک باشد، لذا می فرماید که حرف زدن خانم ها نباید تحریک کننده باشد،آیه قرآن می فرماید:راه رفتن  نباید محرک باشد،به زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله)می فرماید:وقتی راه می روید ،جوری راه نروید که نامحرم تحریک شود.

امام جماعت شرکت،ادامه داد:دومین عفاف، عفت درگفتارانسان است،گفتارش هم باید عفیف باشد، امام باقر(علیه السلام )فرمود:یعنی همان طور که دوست داری مردم درباره ی شما حرف بزنند،همان طور حرف بزنید،که اگر این رعایت بشود چقدر گفتارها زیبا می شود،چطور دوست دارید مردم درباره ی شما حرف بزنند، شما هم همانطور با مردم حرف بزنید.

وی عنوان داشت:حجاب رفتاری، سومین نوع حجاب است که مرحوم شهید مطهری در کتاب حجاب خود می نویسد: رفتارها زبان دارند. گاهی با گوشه چشمت کسی را مسخره می کنی. تمسخر می کنی با حرکتت و این همان نادیده گرفتن عفت رفتاری است.

حجت الاسلام صبری نیا، به شیوه های دعوت فرزندان به نماز اشاره کرد و گفت: از جمله روش‌های مؤثر و سریع‏الانتقال مطرح در روانشناسی رشد، روش الگوپذیری است، اگر پدر و مادر، والدین و اولیاء قبل از اینکه بخواهند کودک را با آداب اسلامی آشنا کنند، خود متخلق به اخلاق نبوی و اسلامی باشند و خود عمل کنند، کودک نیز تقلید کرده و عمل خواهد کرد، زیرا از سن 1 تا 7 سال کودک بدون دانستن فلسفه کار، صرفاً آن را تکرار می‌کند و این مساله در همه جوامع پذیرفته شده است و حتی نسبت به افراد بزرگسال نیز تاثیرگذار است.

وی به امر به معروف و نهی از منکر در محیط اداری و خارج از آن نیز تاکید نمود و افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر تنها در تذکرات افراد عادی نسبت به بعضی گناهان جزئی خلاصه نمی شود، بلکه قیام بر ضد حکومت ستمگر و تلاش برای اصلاح ساختار سیاسی جامعه و تشکیل حکومتی بر اساس حق و قرآن نیز از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است. هرگاه در جامعه ای این فریضه مهم اجرا نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند، مرگ آن جامعه حتمی خواهد بود و این موضوع باعث حرکت عظیم امام حسین (ع) به سمت دشت کربلا و برای برپایی این عنصر اساسی شد.

در پایان مراسم به نفرات برتر مسابقه نقاشی با موضوع روز دختر و مصرف بهینه آب و مسابقه قرآنی فرزندان خرد سال همکاران شرکت لوح تقدیر بهمراه جوایز ارزنده اهداء گردید.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات