اطلاعیه مهم در خصوص کنترل مضاعف و پالایش تعداد کارهای طراحی و نظارت

به منظور کنترل مضاعف و در راستای پالایش تعداد کارهای در دست اقدام مهندسان طراح و ناظر، در رشته های عمران ، معماری ، برق و مکانیک از تاریخ ۲۵ تیرماه، گزارش تعداد پروژه های فعال مهندسان در کارتابل الکترونیک اعضای محترم سازمان نمایش داده می شود تا مهندسان طراح و ناظر به شرح زیر نسبت به اظهارنظر در خصوص این پروژه ها اقدام نمایند.


در این گزارش، وضعیت فرآیندهای طراحی و نظارت نمایش داده شده؛ به صورت پیش فرض فعال است و جزء پروژه های فعال مهندسان لحاظ گردیده و خواهد شد، لذا مهندسان محترم طراح و ناظر پس از بررسی هر یک از فرآیند ها، برای اعلام پروژه هایی که پایان یافته، غیرفعال بوده و یا فاقد قرارداد نظارت معتبر(تمدید شده) باشند، می بایست فرآیند موردنظر را انتخاب و به عنوان پروژه غیرفعال در سامانه ثبت نمایند.


مهلت اصلاح گزارش ارسالی به کارتابل الکترونیک اعضا تا ۱۵ مرداد خواهد بود و پس از بررسی اظهارنظرهای دریافتی از سوی اعضای سازمان، اقدامات بعدی صورت گرفته و اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.


نکاتی در خصوص کارهای نظارت:


۱. پروژه های غیرفعال و فاقد قرارداد معتبر، به پروژه‌هایی گفته می‌شود که آن پروژه در مدت زمان قرارداد اول به اتمام نرسیده و در حال حاضر فاقد عملیات ساختمانی بوده و قرارداد نظارت تمدید نگردیده است.


۲. پروژه هایی که دارای قرارداد معتبر بوده و مدت اولیه قرارداد به اتمام نرسیده باشد، جزء پروژه های فعال بوده و سازمان این پروژه ها را جزء پروژه های غیرفعال در نظر نمی گیرد و نیاز به انتخاب ندارد.


فیلم راهنما


بند 14-4-5 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان: درصورتی‌که اجرای پروژه بدون قصور ناظر حقیقی به هر دلیل بیش از 15 درصد مدت مندرج در قرارداد به تأخیر افتد و زمان این تعلیق کار از شروع تا پایان مدت آن، مورد تائید سازمان استان قرار گیرد، ناظر حقیقی مجاز خواهد بود تا تعیین تکلیف کار، نسبت به ارائه خدمات مهندسی پروژه دیگری در حدود ظرفیت تعیین‌شده از طریق سازمان استان اقدام نماید.


_


از آنجا که از ابتدای سال جاری، بر اساس اطلاع رسانی صورت گرفته، کنترل مضاعف تعداد کار همزمان در بخش طراحی و نظارت وفق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در دستور کار سازمان قرار گرفته، جمع بندی نهایی که بخشی از آن در حال حاضر اعمال گردیده و برخی نیز به عنوان پیشنهاد به هیئت چهارنفره استان ارسال گردیده، به شرح زیر است:


۱) وفق بخشنامه وزارت راه و شهرسازی، هر کار گروه ساختمانی الف تا ۴۰۰ مترمربع دو دهم یک کار محسوب می شود، بدان معنا که هر ۵ پروژه زیر ۴۰۰ مترمربع گروه ساختمانی الف یک کار محسوب می گردد.


۲) وفق پیشنهاد به هیئت چهارنفره استان، هر کار گروه ساختمانی ب و ج تا ۴۰۰ مترمربع ۵ دهم یک کار محسوب می شود، بدان معنا که هر دو پروژه زیر ۴۰۰ متر مربع گروه ساختمانی ب و ج یک کار محسوب می شود. این پیشنهاد پس از تصویب در هیئت چهارنفره استان اجرا می گردد.


۳) با توجه به پیشنهاد به هیئت چهارنفره استان ملاک اعمال تعداد کار تا ۴۰۰ مترمربع ثبت ظرفیت در سیستم نرم افزار خواهد بود.


۴) با توجه به تحلیل آمار چند سال اخیر سازمان در رشته های مختلف، جدول زیر نیز به عنوان پیشنهاد تعداد کار همزمان مجاز به هیئت چهارنفره استان برای سال جاری ارسال گردیده است:


ردیف

رشته

پایه سه

پایه دو

پایه یک

پایه ارشد

1

تاسیسات برقی

16

16

16

16

2

تاسیسات مکانیکی

16

16

16

16

3

معماری

14

14

14

14

4

عمران

12

12

12

12


۵) طراحی یا نظارت هماهنگ کننده، اضافه بنا، سازه نگهبان و نقشه های چون ساخت به عنوان تعداد کار همزمان محسوب نمی گردد.


وفق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، برای کنترل تعداد کار در پروژه های طراحی، یک سال شمسی مدنظر قرار می گیرد و برای پروژه های نظارت، دوره نظارت ملاک است که در مجموع تعداد پروژه های طراحی و نظارت در دست اقدام هر عضو دارای پروانه اشتغال فعال، بر اساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان نباید در یک سال از تعداد ۸ پروژه فراتر رود. ضمن اینکه در صورت تصویب هیئت چهارنفره استان جدول پیشنهادی فوق ملاک عمل خواهدبود.


لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم یک انجمن در شهر قم می باشد

      نظرات