توافقات جدید نظام مهندسی خراسان رضوی و شهرداری

توافقات جدید نظام مهندسی خراسان رضوی و شهرداری


جلسه هماهنگی کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با مدیر طرح‌های توسعه شهری شهرداری مشهد و با حضور رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی، در این جلسه که با حضور مهندس شرکاء رئیس سازمان، دکتر مهدی‌نیا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، مهندس شیرازی مدیر طرح‌های توسعه شهری شهرداری مشهد، دکتر مقدم آریایی عضو شهرساز هیئت مدیره و اعضای کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان برگزار شد، در خصوص معضلات حوزه شهرسازی شهر مشهد و ارائه خدمات توسط مهندسین شهرساز عضو سازمان بحث و تبادل نظر شد.

در ابتدای جلسه مهندس خجسته نائب رئیس کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان ضمن خوشامدگویی به حاضران و تشکر از حضور مهندس شیرازی و دکتر مهدی‌نیا در این جلسه ، آن را نشان دهنده عزم آنان برای بهبود فرایندها و حل معضلات موجود دانست.

وی با بیان مواردی که نیاز به بحث و تبادل نظر دارد از موضوع تفکیک، انطباق کاربری اراضی شهری  و انطباق شهری ساختمان به عنوان مهمترین مسائلی یاد کرد که نیاز به اصلاح فرایندها به جهت اجرایی شدن در این حوزه احساس می‌شود.

در ادامه دکتر مقدم آریایی عضو شهرساز هیئت مدیره ضمن تاکید بر ضرورت نگاه ملی جهت ایجاد بسترهای قانونی و تدوین طرح‌های توسعه شهری بویژه طرح های جامع و تفصیلی با رویکرد راهبردی اظهار کرد: به منظور بهره مندی از خدمات مهندسین شهرساز ، دو موضوع بسترهای قانونی و  ظرفیت های موجود در استان قابل بررسی است . در حوزه بسترهای قانونی ، خدمات تفکیک و انطباق کاربری اراضی شهری منطبق بر جدول ۱۴ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به عنوان حدود صلاحیت مهندسان شهرساز تعریف شده اند و موضوع انطباق شهری ساختمان ، منطبق بر بند ۷-۴ و ۴-۴فصل دوم از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تعریف شده است که اعلام می دارد شهرداریها موظفند در تمامی ساختمان هایی که ضرورت توجه و رعایت مواردی نظیر تراکم ساختمانی، کاربری، رعایت حقوق همسایگی و انطباق تراکم جمعیتی یا ساختمانی وجود دارد، نسبت به استفاده از خدمات مهندسان شهرساز اقدام کنند.

بر اساس موارد فوق، ظرفیت های قانونی استفاده از خدمات مهندسین شهرساز تعریف شده است . از سویی دیگر با  توجه به حضور بیش از ۵۵۰ نفر مهندس شهرساز عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، ظرفیت‌های کارشناسی نیز در استان بطور کامل مهیا است و باید مطابق ظرفیت های قانونی از خدمات این مهندسین شهرساز در حوزه خدمات تعریف شده، استفاده کرد. در این زمینه ایجاد یک ارتباط دو سویه مابین شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با هدایت و نظارت شورای شهر و با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی و استانداری جهت تدوین یک ساختار مشخص ضروری است.

با توجه به گسترش شهرها و نیازهای شهر به خدمات مهندسی، امروز ارائه خدمات مهندسین در حوزه های جدید نظیر نگهداری ساختمان و پدافند غیرعامل و بازآفرینی نیز مورد تاکید مسئولان وزارت راه و شهرسازی جهت ورود شهرسازان به حوزه های جدید به فراخور شرایط روز و تدوین دستورالعمل‌های فنی در این زمینه قرار گرفته است.

سپس مهندس شرکاء رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و حضور مسئولان امر با بیان ضرورت انجام یک اقدام ماندگار و سیستماتیک بر تدوین فرآیندها با یک نگاه جامع تاکید کرد و از بدنه کارشناسی طرفین درخواست کرد تا با دیدی بلندمدت به منظور رفع اساسی مشکلات موجود در این حوزه اقدام کنند.

وی بر آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی برای ورود به معضلات تخصصی در حوزه شهرسازی جهت برون رفت از وضع موجود تاکید کرد و در این زمینه از تفاهم‌نامه حدنگار مابین سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و شهرداری مشهد پیرو مصوبه شورای شهر به عنوان تجربه‌ای موفق و گرانبها یاد کرد که قابل تعمیم به دیگر حوزه‌ها است.

در ادامه دکتر مهدی نیا رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد ضمن ابراز خرسندی از عزم طرفین برای بهبود فرآیندهای موجود به تجربه قانون حدنگار اشاره کرد و تدوین این فرایند را کاری ماندگار عنوان کرد که حاصل تفاهم و حسن نیت طرفین برای حل معضلات شهری در این زمینه بود که رضایتمندی حداکثری تمامی دستگاه‌های اجرایی دخیل و شهروندان مشهد را در پی داشته و آن را محکی خوب جهت توانمندی فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان عنوان کرد.

وی خواهان استفاده از این تجربه جهت تدوین فرایندها و تفاهم‌نامه‌های بین دستگاهی جهت حل معضلات دیگر حوزه‌های شهری شد و بر ضرورت نگاهی جامع به این حوزه تاکید کرد.

دکتر مهدی‌نیا در ادامه یکی از مهمترین عوامل در تغییر فرایندها را مطالبه‌گری در بدنه جامعه دانست و آن را یکی از وظایف تشکل‌های فنی مانند سازمان نظام مهندسی عنوان و ابراز امیدواری کرد تا با تفاهم طرفین و تدوین دستورالعمل‌های دقیق خلاهای موجود تا حد ممکن برطرف و موضوعات شهرسازی به صورت سیستماتیک درآمده و بر مبنای آن در تصمیم‌گیری‌های شهری موضوعات به صورت کلان دیده شود.

در ادامه این جلسه مهندس شیرازی مدیر طرح‌های توسعه شهری شهرداری مشهد ضمن اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان و استفاده از توان فنی مهندسین شهرساز در این حوزه با توجه به تجربه‌های موفق پیشین بر ضرورت کنترل و نظارت در ارائه خدمات تاکید کرده و از کمیسیون شهرسازی سازمان درخواست نمود تا در تدوین فرایندها به این موضوع توجه کنند.

وی خواهان انجام پروژه‌ها به صورت تحلیلی و جامع از سوی کارشناسان مربوطه شد و این موضوع را با توجه به ظرفیت‌های کارشناسی سازمان امری مهم و قابل انتظار دانست.

در پایان مقرر شد کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان شهرداری مشهد و نمایندگان کمیسیون شهرسازی سازمان تشکیل و با هماهنگی هم برای تدوین دستورالعمل‌های اجرایی اقدام کنند و ماحصل آن به صورت مصوبات و ابلاغات قانونی در دستگاه‌های مربوطه اجرایی شود
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات