از تصویب طرح تفصیلی جنوب غرب تا معافیت  ...

از تصویب طرح تفصیلی جنوب غرب تا معافیت ...

از تصویب طرح تفصیلی جنوب غرب تا معافیت کتابفروشی‌ها از پرداخت عوارض

شنبه؛ دو کمیسیون
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، در اولین برنامه شنبه، کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک موضوع لایحه تمدید همکاری سازمان اتوبوسرانی با شرکت‌های بخش خصوصی طرف قرارداد را در دستور کار داشت.
عصر هم در کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی لوایح استمهال اجرای پارکینگ مورد نیاز بیمارستان مادر و مشوق‌های احداث پارکینگ در دستور کار و سپس لایحه تأمین زمین جهت احداث ۲هزار واحد مسکونی اقشار کم‌درآمد در مناطق پیرامونی شهر مشهد مورد بررسی قرار گرفت.
کارگروه قوانین و آیین‌نامه‌های کمیسیون حقوقی نیز به بررسی نامه دیوان عدالت اداری در خصوص حقوق شهرداری بابت اجرای ماده ۱۰۱ قانون شهرداری پرداخت.
رویداد فرهنگی شنبه اما به نشست محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد با مدیران سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری باموضوع راه‌اندازی «خانه گفتگو» در فرهنگسرای بهشت اختصاص داشت.
یکشنبه؛ کارخانه نوآوری، زیر تیغ نظارت
صبح یکشنبه اعضای کمیته نظارتی شماره یک شورا از پروژه کارخانه نوآوری و باغ بانوان وکیل‌آباد بازدید کردند.
رئیس کمیته نظارتی شماره یک در این بازدید کارخانه نوآوری، بستری برای تبدیل ایده به اجرا را توصیف کرد و گفت: کارخانه نوآوری بستر و ظرفیت مناسبی برای حضور نخبگان، استارتاپ‌ها و جوانان فعال در حوزه فناوری است تا از طریق کار اشتراکی، تعامل، همراهی و همکاری و کمک شتاب‌دهنده‌ها، ایده‌های خود را به مرحله اجرا درآورند.
نایب رئیس شورای شهر مشهد هم در این بازدید از بهره‌برداری کارخانه نوآوری در مهرماه خبر داد و گفت: ساختار سازمانی کارخانه نوآوری در شورای شهر مطرح است.
حمیدرضا موحدی‌زاده افزود: ساخت کارخانه نوآوری تاکنون ۴۵ میلیاردتومان هزینه داشته و در ادامه راه نیز برای تکمیل آن حدود ۲۰ میلیاردتومان دیگر بودجه تخصیص پیدا کرده که امیدواریم براساس برنامه زمان‌بندی، تا مهرماه سال جاری شاهد بهره‌برداری از پروژه باشیم.
همچنین نایب رئیس کمیته نظارتی شماره یک در بازدید از پارک بانوان در حال احداث در باغ وکیل‌آباد گفت: شاخص‌ترین ویژگی پارک، مناسب‌سازی شدن برای کودکان و افراد کم‌توان است.
رمضانعلی فیضی افزود: پارک ۵.۵ هکتاری که ویژه بانوان در باغ وکیل‌آباد در حال ساخت است، تا پایان پاییز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و مایه خرسندی است که این پارک برای استفاده همه افراد مناسب‌سازی شده است.

نشست کمیسیون خدمات شهری بهداشت سلامت و محیط زیست اولین جلسه کمیسیونی دومین روز از هفته بود و به بحث در مورد گزارش معاونین خدمات و محیط زیست شهری و فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد مقدس در خصوص برنامه های آموزش شهروندی در حوزه فعالیت های معاونت خدمات و محیط زیست شهری پرداخت.

گزارش مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد مقدس در خصوص ساختمان‌های نا ایمن در شهر مشهد به بحث و گفتگو گذاشته شد و در پایان هم موضوعات احداث و نگهداری بالکن سبز و آخرین وضعیت نیروهای جدیدالورود سازمان آتش نشانی در دستورکار قرار گرفت و بررسی شد.

نشست کارگروه حمل و نقل عمومی و پاک دیگر رویداد یکشنبه بود که در آن به بحث در مورد رفع مشکلات ترافیکی خروجی میدان امام حسین(ع) به سمت خیابان خواجه ربیع و موضوع مسیرها و نحوه بهره‌برداری از سیستم اسکوتر و دوچرخه برقی اشتراکی پرداخته شد.
موضوع خاص دیگر بررسی موضوعات مربوط به پروژه کمربند جنوبی مشهد و پیشنهاد حذف حصارهای دانشگاه فردوسی بود.
در نشست مشترک رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با معاون اداری و مالی دانشگاه فردوسی اعلام شد که حذف حصارهای دانشگاه فردوسی، پیشنهاد شورای شهر بوده نه مصوبه و تصویب نهایی آن به‌عهده کمیسیون ماده ۵ است.
محمدهادی مهدی‌نیا اظهار کرد: موضوع حذف حصارها و حفاظ‌های دانشگاه فردوسی و ایجاد هم‌پیوندی با فضای شهری، پیشنهادی از سوی شورای شهر به کمیسیون ماده ۵ استانداری بوده و به نظر می‌رسید وزارت علوم نیز با این ایده موافق است.
نشست پرسش و پاسخ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با نمایندگان قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی و شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی در خصوص پروژه کمربند جنوبی و حذف حصار اطراف دانشگاه فردوسی نیز برگزار شد.
همچنین سیدمحسن حسینی‌‌پویا، رئیس کمیسیون حقوقی و مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد با قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی و سمن‌های محیط زیستی درخصوص پروژه کمربندجنوبی نشست پرسش و پاسخ برگزار کردند.
دوشنبه؛ مصوبات مهم صحن 98
نود و هشتمین جلسه علنی شورا از باب مصوبات بسیار مهم تلقی شده و اسناد طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب و بسته تشویقی احیا و مرمت آثار تاریخی و واجد ارزش در محلات شهر از جمله مهمترین مصوبات آن بود.
دیگر مصوبات شورای شهر مشهد، تاسیس دبیرخانه دائمی سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان، لغو مصوبه پاداش ویژه درآمدی کارکنان شهرداری و تثبیت و تغییر نام های تکراری برخی معابر سطح شهر بود

رئیس شورای شهر در آغاز این جلسه گفت: ۹۰۰ میلیاردتومان، ضرر سه‌ماهه کرونا به شهرداری مشهد بوده است.
محمدرضا حیدری ادامه داد: شهرداری مشهد طی سه ماه نخست سال جاری، ۹۰۰ میلیاردتومان در باب هزینه و درآمد، متضرر شده ولی در عین حال همچنان آماده‌ایم که در کنار مردم باشیم و لایحه جدید حمایت از مشاغل و صنوف متضرر از کرونا به زودی به شورای شهر ارائه خواهد شد.

طرح سوال رئیس کمیسیون خدمات شهری از شهردار مشهد در باب تاخیر و عدم اجرای کامل مصوبه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کامل اطلاعات معاملات شهرداری و تقدیر تشکل‌های مردم¬نهاد افراد دارای معلولیت از محمدرضا حیدری، رئیس شورا و شهناز رمارم، عضو هیات رئیسه به‌ پاس اقدامات ارزنده مدیریت شهری در این حوزه به مناسبت فرارسیدن هفته بهزیستی از دیگر رویدادهای این هفته صحن علنی بود.

در حاشیه این جلسه، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری با اعلام خبر تایید اولین حوزه از طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه مشهد پس از ۱۳ سال تأخیر گفت: اولین طرح از طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه مشهد، طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب پس از ۱۳ سال تأخیر در جلسه علنی امروز شورا به تصویب رسید و برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ و پس‌ازآن شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد.
محمدهادی مهدی‌نیا افزود: بخش مهمی از هویت شهر ما به بافت‌هایی بازمی‌گردد که از سنوات گذشته به‌ویژه در پیرامون حرم مطهر رضوی به‌عنوان هسته مرکزی شهر به یادگار مانده است. ما مشوق‌هایی در نظر گرفتیم تا مالکین تمام بناها شامل بناهایی که ثبت میراث فرهنگی شده و یا نشده‌اند اما ازنظر تاریخی و فرهنگی واجد ارزش نگهداری هستند بتوانند از بنای خود بهره‌برداری‌هایی داشته باشند تا انگیزه تخریب و بازسازی ملک با نیات تجاری از بین برود.

کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر با موضوع بررسی گزارش معاونت اقتصادی شهرداری درخصوص اقدامات صورت گرفته درخصوص دارایی‌ها و مولدسازی توسعه ناحیه‌ای تشکیل جلسه داد و نشست کمیته نظارتی شماره دو برای بررسی پرونده‌های شهروندان منطقه ۲ نیز برگزارشد.
همچنین در شورای شهرستان، رمضانعلی فیضی، با انتخاب اعضای شورا به عنوان نماینده شورای شهر مشهد انتخاب شد.

در پایان این روز هم درخواست رئیس شورای شهر مشهد از مردم برای گذراندن بهتر روزهای سخت کرونایی منتشر شد.
محمدرضا حیدری در پیام خود نوشته بود: شاید برای خیلی‌ از ماها سخت باشد که مدام در طی روز، آن‌هم در فصول گرم سال، قطعه‌ای پارچه‌ای، حائلی برای نفس کشیدنمان باشد؛ اما این را باید مدنظر داشته باشیم که همین قطعه پارچه‌ای کوچک، کاری می‌کند که نیازی به استمداد از دستگاه‌های پیچیده تنفسی و درمان‌های جانکاه برای بهبودیافتن از کرونا نداشته باشیم.
باید، باید به این باور برسیم که "کووید ۱۹" بسیار نزدیک‌تر از آن‌چیزیست که احساس می‌کنیم و بپذیریم که ابتلا به این بیماری ممکن است هرلحظه برای هرکدام‌مان اتفاق بیفتد و برای پیشگیری از آن، راهی به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد. رعایت کردن برخی موارد بهداشتی هم هزینه کمتری دارد و هم باعث شتاب بخشیدن به روند رهایی جامعه از این ویروس مهلک می شود. بیایید در این روزهای سخت هم به فکر خودمان باشیم، هم به فکر پرستاران و پرسنل درمانی که ماه‌هاست با زندگی عادی خداحافظی کرده و طاقت‌شان در آستانه تاب شدن است ...
سه شنبه؛ آغاز یک پروژه حمایتی
مراسم آغاز عملیات احداث اردوگاه نگهداری و درمان معتادین متجاهر حسن‌آباد با حضور جمعی از نمایندگان شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد.
محمدرضا حیدری، رئیس شورا در حاشیه این مراسم گفت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی را رسالت خود می‌دانیم. چرخه تولید معتاد متجاهر باید قطع شود، در غیراینصورت فضای اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه دائما معتاد متجاهر تولید می‌کند و ورود دستگاه‌های ذی‌ربط به‌عنوان درمانگر موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای به عنوان سخنران این مراسم خبر داد: پیش‌نویس طرح بانک اطلاعاتی معتادان متجاهر، متکدیان و ... آماده شده است.
سیدمحسن حسینی‌پویا بیان کرد: کارگروه حقوق شهروندی کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد پیش‌نویس طرح تهیه و آماده‌سازی بانک اطلاعاتی مربوط به معتادان متجاهر، متکدیان، کودکان کار و زنان آسیب‌پذیر و غیره را آماده کرده و امیدواریم با همکاری مسئولین شهری، خیرین شهر یار، تشکل‌های مردمی و ... بتوانیم ظاهر و باطن کنونی شهر مشهد را بهبود ببخشیم.

شهناز رمارم، عضو هیات رئیسه شورای شهر هم در حاشیه این مراسم تاکید کرد: پس از درمان، توانمندسازی معتادان باید مورد توجه قرارگیرد. در کنار درمان، نگهداری و نجات افراد از منجلاب اعتیاد، باید آنها را توانمند کنیم و به فکر اشتغال آنها نیز باشیم تا در گام بعدی به جامعه و خانواده خود بازگردند.

نشست کمیسیون شهرسازی و معماری به بررسی لایحه ساماندهی مشاغل ناایمن، مزاحم و آلاینده شهری و اقدامات صورت گرفته در خصوص تعیین تکلیف اراضی پلاک ۱۷۶ اختصاص داشت و بررسی شرایط فعالیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در جلسه هم‌اندیشی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک و جمعی از مدیران شهری و استانی و همچنین نشست رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها با دفاتر تسهیلگری منطقه ثامن از دیگر برنامه‌های سه‌شنبه بود.

کارگروه فناوری اطلاعات و شهر هوشمند هم با بررسی ایجاد بستر سه‌بعدی شهری مبتنی بر اطلاعات مکانی جهت پشتیبانی از مدیریت برنامه‌ریزی و طراحی هوشمند شهری با حضور پروفسور رجبی‌فرد، رئیس مرکز تحقیقات زیرساخت اطلاعات مکانی و مدیریت زمین، دانشگاه ملبورن و رئیس شبکه علمی سازمان ملل در حوزه داده‌های جهانی مکان‌محور، و کارگروه شهرسازی مشترک با کارگروه حمل و نقل عمومی و پاک با موضوع ادامه بررسی اسناد طرح تفصیلی حوزه جنوب شرق، آخرین رویداد کاری این روز را رقم زد.
چهارشنبه؛ 137 و کارگروه‌ها
این هفته نوبت به پاسخگویی مستقیم مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک و عضو کمیته نظارتی شماره ۵ شورای شهر مشهد به شهروندان در مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ و در قالب برنامه «چهارشنبه‌های پاسخگویی» بود.
مجتبی بهاروند در این برنامه گفت: برخی از مردم در تماس‌ با مرکز ۱۳۷، درخواستی مبنی بر تعطیلی و یا محدود کردن سرویس‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشتند؛ همچون موجود نخست شیوع کرونا در مشهد، مدیریت شهری آماده است تا با نظر ستاد استانی مبارزه با کرونا نسبت به وضع محدودیت‌هایی در حمل‌ونقل عمومی اقدام کند.

صبح هم کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورا در جلسه خود، لوایح تمدید همکاری سازمان اتوبوسرانی با شرکت های بخش خصوصی و ساماندهی مشاغل ناایمن، مزاحم و آلاینده شهری و طرح کمیسیون با موضوع تهیه بانک اطلاعاتی متکدیان، بی‌خانمانان، افراد ولگرد را به بحث اعضا گذاشت.

در ادامه برنامه‌ها، کارگروه قراردادهای کمیسیون حقوقی، بررسی توافق‌نامه سه‌جانبه فروش پساب تصفیه شده و توافقنامه اجرایی معین اقتصادی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی شهر هوشمند مشهد را در دستور داشت.

نشست کارگروه تخصصی - پژوهشی شهرسازی شورای شهر مشهد به موضوع ادامه بررسی اسناد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق با محوریت موضوعات مربوط به خدمات، بهداشت، سلامت و محیط زیست شهری اختصاص یافت و در کارگروه تخصصی بودجه و حسابرسی نیز بهای تمام شده خدمات خارج ازمحدوده سازمان آتش‌نشانی، تعدیل قراردادهای مشمول مبادلات ارزی و در پایان هم موضوع ادامه روند سیستم بهای تمام شده در شهرداری به بحث گذاشته شد.
پنجشنبه؛ روز اخبار
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا گفت: کتابفروشی‌ها از پرداخت عوارض تجاری موقت معاف شدند و امکان فعالیت کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری در کاربری‎های غیرتجاری فراهم شده است.
احسان اصولی تاکید کرد: وجه اقتصادی‌ کسب‌وکارهای حوزه فرهنگی و هنری بسیار کمرنگ بوده لذا شورای شهر مشهد سعی کرد با تصمیماتی چون معافیت کتابفروشی‌ها از پرداخت عوارض تجاری موقت و ایجاد امکان فعالیت‌ کسب‌وکارهای یاد شده در کاربری‌های غیرتجاری یاری‌رسان و حامی آنها باشد.
رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار هم طی گفتگویی با خبرنگار ما گفت: مدیریت حریم مشهد کلید حل معضل حاشیه‌نشینی است.
وی حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ را موجب بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیار برای شهرها برشمرد و مهم‌ترین راهکار کنترل این مشکلات را اجرای برنامه‌های مدون کنترل و مدیریت حریم شهر دانست.

بازدید شهناز رمارم، عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد به همراه جمعی از مدیران شهری از آرامستان بهشت رضوان و محله گلدیس و شقایق در منطقه ۹ آخرین برنامه پنجشنبه بود.
جمعه؛ حل معضل خیابان‌های تکراری!
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد خبر داد: پرونده معابر با نام‌های تکراری تا پایان شورای پنجم بسته می‌شود.
احسان اصولی تصریح کرد: در ادامه تثبیت و تغییرنام معابر همنام‌ سطح شهر، لایحه دوم شهرداری در این خصوص، مردادماه امسال به صحن علنی شورا می‌آید و امیدواریم تا پایان شورای پنجم پرونده معابر با نام‌های تکراری بسته شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات