افزایش حجم سدها به ۱۴میلیارد مترمکعب تا ۳ سال آینده

افزایش حجم سدها به ۱۴میلیارد مترمکعب تا ۳ سال آینده

http://www.bananews.ir/وزیر نیرو از افزایش حجم سدها به ۱۴ میلیارد مترمکعب در طول برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: مصرف فعلی آب در بخش کشاورزی ۸۸ میلیارد متر مکعب است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، مجید نامجو با تاکید بر رفع عقب ماندگی با توسعه شبکه های آبیاری گفت: یکی از چالش های اصلی کشور مسئله تأمین امنیت غذایی و به تبع آن تأمین آب مورد نیاز کشاورزی است به نحوی که حدود ۸۸ میلیارد مترمکعب آب در این بخش مصرف می شود.

وزیر نیرو اظهار داشت: با توجه به اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است می توان گفت از ۹۶ میلیارد متر مکعب مصرف کنونی آب از منابع آب های سطحی ۴۶ درصد و زیرزمینی۵۴ درصد تأمین می شود. در برنامه پنجم توسعه که از امسال آغاز شد بخش آب به همراه سایر بخش‌های اقتصادی، برنامه‌ریزی منسجمی را برای ۵ سال آینده طراحی کرده است.

نامجو با بیان اینکه بخش آب وزارت نیرو، برنامه پنجم توسعه را فرصتی مغتنم دانسته و برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز بلند مدت کشور برنامه‌ریزی پویایی ارائه نموده است، افزود: یکی از برنامه‌های اصلی بخش آب طی برنامه پنجم توسعه، احداث تمامی شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی پایین‌دست سدهای ساخته‌شده و دردست ساخت است که گام بزرگی در جهت ارتقای بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: در طول برنامه پنجم توسعه بالغ بر ۱۴ میلیارد مترمکعب به حجم سدهای کشور و به میزان حدود ۶ میلیارد مترمکعب قدرت تنظیمی سدها افزوده خواهد شد که بخش زیادی از این حجم به تأمین آب کشاورزی اختصاص دارد. با افزایش اعتبار و تسهیلات پیش‌بینی شده و با توجه به مصوبات شورای عالی آب طی ۳ سال اخیر مقرر شد که تا پایان برنامه پنجم حدود ۱٫۵ میلیون هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی تکمیل شود که با اجرای آن سطح اراضی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری حدود ۹۰درصد افزایش یافته و حدود ۴٫۵ میلیارد متر مکعب آب در سال صرفه‌جویی خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: احداث این میزان شبکه مدرن آبیاری و زهکشی در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده ‌است و هم‌اکنون در بخش آب احداث شبکه های آبیاری و زهکشی طی یک برنامه ‌ویژه و با بکارگیری تمامی روش های تأمین منابع مالی در حال انجام است.

 

 

    نظرات