ساخت بزرگترین سازه دریایی خاورمیانه در کشور

ساخت بزرگترین سازه دریایی خاورمیانه در کشور

http://www.bananews.ir/کشور ایران با نصب بزرگترین سازه دریایی خاورمیانه در میدان نفتی رشادت به فناوری ساخت و نصب سکوهای عظیم فرا ساحلی دست یافت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، این فناوری در انحصار کشورهای اروپایی و آمریکایی بود و با نصب این سازه که به دست متخصصان ایرانی در بندر خرمشهر ساخته شده، ایران به جمع کشورهای دارای این فناوری پیوست.

این سکو سازه ای فولادی است که با نصب عرشه ای با تناژ ۹ هزار و ۵۰۰ تن برای تصفیه نفت بر روی آن روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت شیرین به ظرفیت داخلی کشور افزوده شد.

این سکو در شرکت توسعه سازه های دریایی تسدید ساخته و به وسیله یک فروند شناور اواخر شهریور امسال به میدان نفتی رشادت بارگیری شده است. برای این سکوی نفتی با هزار و ۸۰۶ متر مربع مساحت و ۷۲ متر ارتفاع و سه هزار و ۲۰۰ تن وزن ۲۰ میلیون یورو هزینه شده است.

مراحل مختلف طراحی، مدل سازی، میزان برآورد و خرید متریال ساخت، بارگیری و حمل و نصب آن در دریا به دست متخصصان کشور مطابق با علوم روز دنیا انجام شده است.

این طرح علاوه بر سودآوری دو برابری نسبت به مدل خارجی باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بیش از یک میلیون نفر ساعت شده است.

با حفاری ۳۳ حلقه چاه و ساخت سکوهای رشادت سه، چهار و هفت، تولید نفت سبک از این میدان از سال ۴۷ آغاز شد.

 

    نظرات