گام‌های کند برای تبدیل بنادر به نسل سوم

گام‌های کند برای تبدیل بنادر به نسل سوم

http://www.bananews.ir/مدیرکل سابق اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: ‌تنها بندری که می‌توانیم ادعا کنیم به بنادر نسل سوم کمی شباهت دارد، بندر شهید رجایی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا اشک‌ریز- مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی استان هرمزگان - در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: بنادر نسل سوم بنادر پیشرفته‌ای هستند که علاوه بر تخلیه و بارگیری، فعل و انفعالاتی روی کالا انجام می‌دهند که ارزش افزوده کالا را افزایش داده و حجم عملیاتی بنادر را بالا می‌برد.

وی افزود: متاسفانه بیشتر بنادر ما بنادر نسل اول هستند و تنها ۲-۳ بندر نسل دوم داریم و بندری که بتوانیم ادعا کنیم نسل سوم است نداریم، چراکه در بنادر ما هیچ فرایندی که موجب افزایش ارزش افزوده شود، روی کالاها انجام نمی‌شود.

مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ادامه داد: وجه مشترکی میان بنادر ما و بنادر نسل سوم وجود ندارد. البته قدم‌هایی برای رسیدن به این نقطه برداشته‌ایم اما این روند بسیار کند است و هنوز سیاست و برنامه‌ریزی درستی برای رسیدن به آن نداریم.

اشک‌ریز افزود: برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های سازمان بنادر باید به‌گونه‌ای باشد که با تغییر مدیران، ثابت بماند.

وی همچنین با بیان این‌که لازم است قوانین گمرکی و بندری ما هم‌سو باشند، خاطرنشان کرد: در راستای تحقق بخشیدن به اهدافمان و تبدیل کردن بنادرمان به بنادر نسل سوم نیازمند یک برنامه هدفمند و منظم هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: لازم است از کشورهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند و بنادرشان از بنادر نسل سوم در حال تبدیل شدن به بنادر نسل چهارم است الگوبرداری کنیم.

 

 

    نظرات