آجرپزان سمنانی: هدفمندی یارانه‌ها، کوره‌های آجرپزی را به تعطیلی کشاند

آجرپزان سمنانی: هدفمندی یارانه‌ها، کوره‌های آجرپزی را به تعطیلی کشاند

http://www.bananews.ir/صنعت آجرپزی و تبدیل خشت خام به آجر، یکی از قدیمی‌ترین صنایع در کشور به حساب می‌آید که انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کند.

یکی از رویکردهای دولت بعد از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها در قبال این گونه صنایع، تغییر و اصلاح ساختار انرژی آنهاست. در کنار این اصلاح ساختار، مشکلات زیادی برای صاحبان این شغل به وجود آمده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) آنچه در ادامه می‌آید بیان مشکلات کوره‌های آجرپزی سمنان از زبان صاحبان این صنعت بسیار قدیمی است.

زمانی که انرژی یارانه‌ای شد، کار ما نیز تعطیل شد

یدالله پهلوانی، یکی از صاحبان کوره‌های آجرپزی در سمنان با سابقه ۳۵ سال در این کار می‌گوید: کوره آجرپزی شغل پدری من است، در سال۱۳۶۳ یک کوره آجرپزی راه‌اندازی کردم و تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به کار مشغول بودم.

وی با اشاره به تعطیلی و خاموشی کوره آجرپزی خود می‌گوید: زمانی که انرژی یارانه‌ای شد، کار ما نیز تعطیل شد، یارانه‌ای شدن انرژی از یک طرف و ثابت ماندن قیمت آجر از طرف دیگر باعث کسادی و خاموشی کوره‌های آجرپزی شده است.

وی به اختلافات قیمت در خرید انرژی قبل و بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: قبل از اجرای این قانون، هزینه خرید یک تانکر نفت بدون پرداخت کرایه،۲۵۰ هزار تومان بود، ولی در حال حاضر بعد از اجرای این قانون باید حدود ۵ میلیون تومان برای خرید همان یک تانکر نفت پرداخت کنیم، یعنی به عبارتی قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت نفت لیتری ۹٫۵ تومان بود، ولی الان ۲۰۰ تومان شده است.

پهلوانی، همچنین به اختلافات قیمت در خرید گازوئیل نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برای هزینه سوخت خودروهای سنگین مثل تراکتور، لودر، کامیون و... همچنین استفاده کارگران برای استحمام و وسایل گرمایی نیاز به گازوئیل داریم، برای یک تانکر ۶ هزار لیتری قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ۱۰۵ هزار تومان هزینه پرداخت می‌کردیم، ولی دقیقا بعد از اجرای این قانون، برای خرید همان مقدار گازوئیل حدود ۲ میلیون تومان پول نیاز داریم.

دولت به ما اعلام کرد قیمت آجر نباید گران شود

صاحب کوره آجرپزی در جاده نظامی سمنان گفت: با این اختلاف قیمت در پرداخت و خرید سوخت، دولت باید در فروش آجر مجوز می‌داد تا این اختلاف قیمت را جبران کنیم، اما دولت به ما اعلام کرد، حق گران کردن آجر را ندارید، در صورتی که هزینه سوخت ما از تنی ۲ هزار تومان قبل از قانون هدفمندی یارانه‌ها به تنی ۱۵ هزار تومان بعد از اجرای این قانون رسیده است.

پهلوانی خاطرنشان کرد: در صورتی که قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت آجر را تنی ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رساندیم، ولی بعد از اجرای قانون، به همه کشور قیمت تنی ۳۰ هزار تومان ابلاغ شد، ولی به ما گفتند باید تنی ۲۶ هزار تومان بفروشید.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری به ما نیز ابلاغ شد که قیمت آجر را هر تنی ۳۰ هزار تومان بفروشید، تصریح کرد: همین الان در شهر تهران و سایر شهرها قیمت آجر تنی ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اکثر کوره‌های آجرپزی سمنان خاموش شده‌اند

پهلوانی گفت: با این وضعیت گرانی انرژی و سوخت و پایین بودن قیمت فروش آجر، اکثر کوره‌های آجرپزی در سمنان خاموش شده‌اند، اگر کارگاهی هم آجر می‌فروشد، از خشت‌های قبلی در سال گذشته است و گرنه فعلا هیچ کوره و کارگاهی فعال نیست.

برخی نفت آزاد می‌خرند و آجر را نیز به قیمت آزاد می‌فروشند

وی اظهارکرد: تعدادی از کوره‌های آجرپزی نیز که در سمنان فعال هستند، از نفت آزاد استفاده می‌کنند، برخی از آنها نفت آزاد می‌خرند و آجر را نیز به قیمت آزاد بدون فاکتور و با ترس و لرز می‌فروشند که هیچ فایده‌ای ندارد.

این کوره‌دار آجرپزی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۴۰ خانواده کارگر در کوره مشغول بودند، گفت: یارانه‌ها که هدفمند شد، همه کارگاه‌های آجرپزی تعطیل شد و این ۴۰ خانواده کارگر که در کوره آجرپزی کار می‌کردند، از کار بیکار شدند.

پهلوانی افزود: اخیرا گفته‌اند به شما نفت نمی‌دهیم، باید از گاز استفاده کنید، اداره استاندار دستور داد که در عرض دو ماه کوره‌های سمنان گازرسانی شوند، ولی شرکت گاز عنوان کرد ۱۸ ماه طول می‌کشد تا گاز را جایگزین نفت کنیم.

وی همچنین اضافه کرد: شرکت گاز اعلام کرد جهت تسریع در امر گازرسانی می‌توانید از پیمانکاران خصوصی استفاده کنید و پیمانکار حدود ۱٫۵ برابر نرخ دولتی از مشترکین پول می‌گیرد تا عملیات گازرسانی را انجام دهد.

وی اظهار کرد: خود شرکت گاز اعلام کرد، اگر از پیمانکار خصوصی استفاد کنید در عرض دو ماه کوره‌های آجرپزی شما گازرسانی می‌شود، ولی بعضی از کوره‌های آجرپزی از پیمانکار استفاده کردند و قرار بود بهمن و اسفند ۸۹ و نهایتا بهار سال جاری به آنها گاز بدهند، ولی هنوز این کار انجام نشده و شرکت گاز به آنها گفته است، شما نیز باید ۱۸ ماه صبر کنید!

پهلوانی با بیان اینکه در گرفتن تسهیلات بانکی نیز با مشکل روبرو هستیم، گفت: یک وام ۸۰۰ میلیونی می‌خواستم تا یک کارخانه یک میلیاردی را تکمیل کنم، ولی به خاطر اینکه نتوانستم وام بگیرم، همان کارخانه با ۴۰ کارگر تعطیل شده است، از طرفی به خاطر یک وام ۱۵۰تا ۲۰۰ میلیون تومانی که از بانک صنعت و معدن گرفته بودم و معوقات آن را پرداخت نکرده‌ام، زندگی و کارخانه من به مزایده گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: کارخانه من تعطیل است و آن وقت آجر با قیمت ۴۰ درصد بالاتر از یزد یا اصفهان وارد استان می‌شود، در حالی که اگر می‌توانستم وام بگیرم تا یک دستگاه خشک کن خشت بخرم، دیگر کارخانه من تعطیل نمی‌شد و می‌توانستم معوقات بانکی را بپردازم و از طرفی آجر تولید کرده و وارد شهر کنم و مردم نیز قیمت ۲۵۰ هزار تومان کرایه حمل آجر از یزد تا سمنان را پرداخت نمی‌کردند.

این کوره‌دار با سابقه در سمنان خاطرنشان کرد: بیش از ده هزار تن خشت خام در کارگاه کوره‌پزی من انباشته شده است، اگر سوخت و انرژی داشته باشم، اگر کمک مالی می‌شدم تا کارخانه را تکمیل کنم، در حال حاضر بیش از ده هزار تن آجر وارد شهر می‌کردم.

پهلوانی اضافه کرد: یک سال است که کوره آجرپزی من خاموش شده و در این یک سال بیش از ده هزار تن خشت خام در بیابان انباشته شده است که بیش از نیمی از آنها الان به خاطر باد، باران و طوفان به تپه خاکی تبدیل شده و از بین رفته است.

کارت سوخت یارانه دادند، ولی هنگام استفاده فهمیدیم سوزانده شده است

یدالله خراسانی، رئیس اتحادیه صنف آجرسازان استان در بیان برخی از مشکلات اعضای این اتحادیه می‌گوید: مشکلات زیادی سر راه آجرسازان ریخته شده است و از طرفی وعده حمایتهای زیادی نیز به ما داده می‌شود، ولی هیچ کدام از آنها ذره‌ای از مشکلات ما را حل نمی‌کند.

خراسانی در خصوص اجرایی نشدن برخی از این وعده‌ها، گفت: به ما گفتند بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اختلاف قیمت سوخت شما را جبران می‌کنیم، در همین راستا نیز کارت سوخت یارانه به مبلغ ۱۶۳ میلیون تومان برای خرید سوخت در اختیار ما گذاشتند و کوره‌های خود را تعمیر کرده و مجددا آنها را راه‌اندازی کردیم، اما هنگام خرید سوخت متوجه شدیم که این کارتها سوزانده شده است.

وی همچنین افزود: حمایتهای دیگری نیز قرار بود از ما صورت گیرد، به عنوان مثال قرار بود در قبال نوسازی کوره‌ها، کارگاهها و لوله‌کشی گاز داخلی کارگاه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام بدهند، این مبلغ را قرار بود در قبال نوسازی کارگاه و کوره و همچنین ایزوله کردن کارگاه برای گازرسانی به ما بدهند و ما همه این کارها را انجام دادیم، اتاقک گاز نیز در کارگاه احداث کردیم، ولی هنگام پرداخت وام به وعده‌ها عمل نشد، ۲۰۰میلیون تومان را به ۱۰۰میلیون تومان کاهش دادند و بعد از آن به ۷۰ میلیون رساندند و در حال حاضر همان ۷۰ میلیون تومان را هم به ما نمی‌دهند و می‌گویند بودجه نداریم!

رئیس اتحادیه صنف آجرسازان استان سمنان با بیان اینکه قرار بود شرکت گاز، بهار سال جاری عملیات گازرسانی به کوره‌ها را به پایان برساند، گفت: طبق برنامه و کمیسیونی که خودشان تشکیل دادند، مصوب کردند که در بهار سال ۹۰ تمامی کوره‌های سمنان را گاز‌رسانی کنند و حتی گفتند اگر گازرسانی نکردیم، خسارت آن را به شما می‌دهیم، ولی با وجود اینکه تمام جاده را خودمان حفاری و لوله‌گذاری کردیم و تمامی عملیات گازرسانی را با هزینه خودمان انجام دادیم، هنوز گاز به ما نداده‌اند، در حالی که شرکت گاز تنها باید گاز را داخل لوله بیندازد، حتی این کار را هنوز انجام نداده است.

در سمنان از تولیدکننده حمایت نمی‌شود

خراسانی که خود نیز مدیر یکی از کوره‌های آجرپزی سمنان است، در خصوص اختلاف قیمت در خرید سوخت می‌گوید: قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بابت خرید ۴ تانکر نفت مبلغ یک میلیون هزینه پرداخت می‌کردیم، ولی الان بعد از اجرایی شدن این قانون بابت خرید همان مقدار نفت باید ۲۲میلیون تومان هزینه پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان به ما می‌گوید، شما تولید داشته باشید و ما از شما حمایت می‌کنیم، اظهارکرد: آنها ما را موظف به تولید می‌کنند، ولی خود را موظف به حمایت از ما نمی‌دانند، حتی کارت سوخت یارانه ما را نیز سوزاندند.

رئیس اتحادیه صنف آجرسازان استان سمنان با بیان اینکه، حمایت از تولیدکننده در سمنان وجود ندارد، تصریح کرد: چرا باید نرخ آجر در تهران تنی ۳۷ هزار تومان باشد، ولی همان آجر که در سمنان با نفت مازوت و کرایه حمل جداگانه پخته می‌شود، کمتر از ۳۰ هزار تومان باشد؟ این نشان می‌دهد که همه حمایتها در تهران و شهرهای بزرگ صورت می‌گیرد و حمایت از تولیدکنندگان در سمنان وجود ندارد. به عبارتی قوانینی که برای حمایت از تولیدکننده وجود دارد، خیلی ضعیف است.

خراسانی با بیان این که دولت در مقابل کارگر و مشتری نیز از کارفرما هیچ حمایتی نمی‌کند، افزود: یک حسابدار پاره وقت بازنشسته استخدام کرده بودم، در یکی از حسابها به علت همخوانی نداشتن صورت حسابها و فاکتورها حدود ۱۰۰ میلیون تومان ضرر وارد کرد و او را از کار اخراج کردم، این حسابدار از اداره کار شکایت کرد و اداره کار نیز ۵ میلیون تومان ما را جریمه کرد.

وی اظهارکرد: این حسابدار حواس پرت در یکی از حسابهای غلط خود، به جای اینکه یک مشتری را یک میلیون بدهکار اعلام کند با غلط وارد کردن وزنهای آجر؛ به اشتباه، آن مشتری را ۸۰ هزار تومان طلبکار اعلام کرد.

وی، پروانه تولید آجر خود را در سال، ۹ هزار تن اعلام کرد و افزود: این حسابدار وقتی آمار تولید آجر را به سازمان ارسال می‌کند، به جای اینکه برای هر ماه هزار و۱۰۰تن آمار اعلام کند، به اشتباه یک صفر اضافه می‌گذارد و آمار هر ماه را ۱۱ هزار تن اعلام می‌کند، در صورتی که آمار سالانه من ۹ هزار تن طبق پروانه است و براساس همین آمار اشتباه ۲۳ میلیون تومان مالیات برای من آمده است.

خراسانی افزود: حدود ۶۰۰میلیون تومان از مردم که اغلب صاحبان شرکتهای بزرگ دولتی هستند، طلب دارم و وقتی به این شرکتها مراجعه می‌کنم تا طلب خود را دریافت کنم، این شرکتهای بدهکار هستند که از من شکایت کرده و عنوان می‌کنند من بدون اجازه وارد شرکت شده‌ام؟

رئیس اتحادیه آجرسازان استان سمنان با بیان اینکه، سازمان صنایع معادن استان حاضر است از شهرهای دیگر آجر وارد کنند، ولی از کوره های سمنانی حمایت نکنند، اظهارکرد: جدیدا به ما اعلام کرده‌اند که آجر را تنی ۳۰ هزار تومان به فروش برسانید، اما این آجر با سوخت، کرایه و تعرفه‌های جدید تنی ۵۷ هزار تومان برای ما هزینه دارد که این برآورد قیمت، طبق آنالیزهای خاصی از قبیل، برآورد هزینه، کارگر، سوخت و انرژی و... حساب می‌شود.

خراسانی افزود: از سالهای گذشته،۳۰ کوره آجرپزی در سمنان فعالیت می‌کردند که در سال گذشته ۱۰ کوره فعال باقی مانده است و از این ۱۰ کوره نیز، ۳ کوره به صورت مقطعی فعال هستند و بقیه در حالت تعطیلی و خاموشی به سر می‌برند.

بعضی‌ها مشکلات خود را بزرگ می‌کنند تا امتیازی بگیرند

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان سمنان در خصوص مشکلات ریز و درشت کوره‌های آجرپزی سمنان به خبرنگار ایسنا، گفت: بعد از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، مشکلات خاص زیادی برای این واحدها به وجود آمده، اما بعضی‌ها مشکلات خود را بزرگ می‌کنند تا بتوانند یک امتیازی بگیرند.

محمدتقی استشاره، افزود: بعد از هدفمند شدن یارانه‌ها، بنای دولت بر این شد تا این واحدها را به تکنولوژی مناسب، سوخت به صرفه و مصالح مناسب‌تر مجهز کند و در همین راستا باید کوره‌های آجرپزی مصرف سوخت خود را بهینه کنند و با اصلاح ساختار مصرف سوخت، قیمت تمام شده خود را کاهش بدهند.

وی با بیان اینکه، حفظ این کوره‌های آجرپزی با مصرف سوخت زیاد و با این هزینه گزاف به صرفه نیست، اظهارکرد: باید برای تغییر و اصلاح ساختار مصرف سوخت این واحدها، برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد.

معاون امور معادن سازمان صنعت و معدن وتجارت استان سمنان با بیان اینکه تعدادی از این واحدها مصرف خود را بهینه کرده‌ و از نفت مازوت به گاز تغییر داده‌اند، خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته، حدود ۱۰ کوره آجرپزی در سمنان باقی مانده بود که در سال جاری از این تعداد ۴ کوره کاملا تعطیل شده و از ۶ کوره فعال باقی‌مانده،۴ کوره به زودی انشعاب گاز خود را نصب می‌کنند.

استشاره تصریح کرد: شرکت گاز تاکنون مساعدت لازم در خصوص اتمام عملیات گازرسانی به این واحدها را انجام نداده است و در خصوص تأمین گاز این کوره‌ها، شرکت گاز باید پاسخگو باشد، در حالی که در شهرستانهای شاهرود و دامغان کوره‌های آجرپزی کلا با انرژی و سوخت گاز کار می‌کنند.

وی در خصوص پایین بودن قیمت فروش آجر در سمنان نیز گفت: قبل از اجرای قانون یارانه‌ها، کوره‌های آجرپزی هر تن آجر را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رساندند که در حال حاضر این قیمت به ۳۰ هزار تومان به ازای هر تن آجر افزایش پیدا کرده است، در صورتی که از خود اتحادیه آجرسازان به ما گزارش شده است که بعضی از کوره‌ها یک تن آجر را تا مبلغ ۳۷ هزار تومان نیز به فروش رسانده‌اند.

معاون امور معادن و اکتشافات سازمان صنعت و معدن و تجارت استان سمنان در خصوص دیگر مشکلات کوره‌های آجرپزی، افزود: دقیقا بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت اعلام کرد به واحدهایی که از اجرای این قانون تاثیرپذیر هستند، اختلاف قیمت جدید و قبلی را پرداخت می‌کند و از این نظر حمایت ویژه‌ای انجام می‌دهد که همین طور هم شد و دولت به واحدهای تاثیرپذیر کارت سوخت یارانه داد و اعلام کرد که ظرف مدت ۶ ماه می‌توانند از مقدار مبلغی که در کارت آنها شارژ می‌شود، بدهی‌های خود به شرکتهای نفت، گاز و برق پرداخت کرده و حتی می‌توانند از این کارت برای خرید سوخت نیز استفاده کنند.

استشاره اظهارکرد: این کارت سوخت یارانه به مدت ۶ ماه شارژ بود و در صورت استفاده نکردن واحدها سوزانده می‌شد. حتی دولت برای واحدهایی که هنوز به طور کامل از این کارت استفاده نکرده بودند،۲ تا ۳ ماه فرصت اضافه داد تا اگر در کارت آنها اعتباری باقی مانده است، کلیه بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

وی همچنین به اعتبارات بازسازی صنایع کوچک به عنوان یکی دیگر از حمایتهای سازمان صنعت و معدن از واحدهای تاثیرپذیر اشاره کرد و گفت: اعتبارات بازسازی صنایع کوچک تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان با اختیارات استان در اختیار واحدها قرار می‌گرفت که برای کوره‌های آجرپزی تا سقف ۸۰ تا۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه، این اعتبارات دولتی است و متقاضیان زیادی برای آن وجود دارد، تأکید کرد: ما به دنبال تعطیلی واحدها و کوره‌های آجرپزی نیستیم، بلکه به دنبال اصلاح ساختار سوخت آنها هستیم که مصرف سوخت آنها به سمت مصرف تکنولوژی برتر پیش بروند و لازمه این کار این است که مصرف سوخت خود را بهینه کنند.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه از استان سمنان ۴۸ واحد برای دریافت اعتبارات بازسازی صنایع درخواست خود را اعلام کرده‌اند، افزود: تا الان هیچ واحدی نتوانسته است این تسهیلات را دریافت کند. از این ۴۸ واحد، ۲۹ واحد به بانک معرفی شده‌اند، ولی به علت اینکه اعتبارات لازم در اختیار بانک‌ها قرار نگرفته، این واحدها نتوانسته‌اند، تسهیلات دریافت کنند.

استشاره اظهارکرد: از این ۲۹ واحد ۴ واحد به بانک صنعت و معدن،۱۱ واحد به بانک ملی و ۱۴ واحد به بانک سپه معرفی شده‌اند که به علت محدودیت منابع مالی در بانک ملی قرار شد ۱۱ واحدی که به بانک ملی معرفی شده‌اند، برای دریافت تسهیلات به بانک سپه مراجعه کنند.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات توسط بانک صنعت و معدن نیز گفت: در مرحله اول ۱۰۰ واحد در کل کشور می‌توانستند این تسهیلات را دریافت کنند که قرار شد در استان سمنان به ۴ واحد تعلق گیرد و از این ۴ واحدی که به بانک صنعت و معدن معرفی شدند،۲ واحد در حال تشکیل پرونده‌های خود هستند.

معاون امور معادن سازمان صنعت و معدن و تجارت استان سمنان در پایان گفت: اعتبارات بازسازی صنایع در هر استان جزء اختیارات همان استان است که حدود ۳۳ درصد از این اعتبار را سازمان هدفمندی یارانه‌ها و حدود ۶۷ درصد را نیز بانک‌های استان تقبل می‌کنند و علت اینکه هنوز هیچ پولی به واحدها پرداخت نشده، به خاطر این است که بانک‌های استان ۶۷ درصد سهم پرداختی از طرف خود را قبول ندارند و می‌گویند اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۳۳درصد پرداخت می‌کند، باید باقی‌مانده مبلغ را نیز بپردازد که برای نمونه می‌توان به بانک ملی اشاره کرد، قرار شده است ۱۱ واحدی که به این بانک معرفی شده‌اند، پرونده‌های خود را به بانک سپه انتقال دهند.

گزارش از مسعود محقق، خبرنگار ایسنا، منطقه سمنان

 

    نظرات