پایش زیستگاه های خرس قهوه ای در ارتفاعات سبلان

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اردبیل؛ رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: گشت و پایش مستمر زیستگاه‌های خرس قهوه ای واقع در ارتفاعات سبلان به صورت مستمر توسط اکیپ های گشت و پایش و تلاش های شبانه روزی محیط بانان در زیستگاههای شیروان‌دره، تالاب آت گلی، ارتفاعات اطراف مجتمع‌های آبدرمانی شابیل و قطورسوئی و همچنین مسیر شابیل تا پناهگاه واقع در داخل محدوده اثر طبیعی ملی سبلان بررسی و پایش می شود.

ودود رستم نژاد افزود: در این پایش وضعیت گروه هدف از جمله دکه‌داران و زنبورداران و همچنین عشایر و رمه‌داران منطقه بازدید و مشکلات زیست‌محیطی حاصل از فعالیت گروه بررسی و با توجه به تعارض گونه خرس قهوه‌ای و انسان راهنمایی‌ها و تعهدات بمنظور تعارض حداقلی و حفاظت از خرس اخذ شد.

وی افزود: با توجه به حضور شبانه یک قلاده خرس در اطراف مهمانپذیرها و غذاخوری‌ها و تغذیه از زباله‌ها و پسماندهای غذایی در منطقه شابیل، زباله‌های منطقه جهت انتقال به محل دفع زباله شهری توسط همکاران محیط زیست جمع‌آوری و موضوع پاکسازی محوطه از پسماندهای غذایی جهت دورکردن خرس از منطقه به گروههای هدف  اعلام و اخطاریه لازم صادر شد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت رستورانها، دکه داران، زنبورداران و سایر فعالیتهای انسانی واقع در زیستگاههای خرس قهوه ای مورد نظارت و پایش قرار دارد بر دفع اصولی و بهداشتی زباله و پسماندهای منطقه شابیل و قطورسوئی از طریق ادارات مسئول به ‌صورت جدی و مستمر تاکید کرد.

رستم نژاد تصریح کرد: آموزش چهره به چهره نحوه برخورد با حیات وحش از جمله خرس قهوه ای در محدوده اثر طبیعی ملی سبلان و زیستگاه های حیات وحش منطقه برای عشایر و زنبورداران با هدف کاهش تعارض گونه خرس قهوه ای با انسان طی چند مرحله در سالجاری توسط کارشناسان و محیطبانان برگزار شده است.

وی از علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت خواست در صورت مواجهه با حیات وحش موارد را به نزدیکترین اداره و یا پاسگاه محیط بانی اطلاع و یا با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات