ماموریت جدید در بافت‌فرسوده تهران

ماموریت جدید در بافت‌فرسوده تهران

http://www.bananews.ir/شورای‌شهر تهران روز گذشته با اعلام پایان نتیجه‌گیری از تحقیق‌وتفحص عملکرد سازمان نوسازی شهر تهران، ماموریت‌های جدیدی به شهرداری ابلاغ کرد که به موجب آن، علاوه بر اجازه برداشت از بودجه شهرداری برای بافت‌فرسوده، واگذاری پروژه‌های نوسازی بدون انجام مناقصه، ممنوع اعلام شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  شورای‌شهر تهران شهرداری را موظف کرده هر گونه اقدام از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط در واگذاری پروژه‌های احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده را خارج از آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری ممنوع کند و واگذاری‌‌ها را صرفا براساس آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری و بدون ترک تشریفات، انجام دهد.

شهرداری همچنین موظف شده کلیه اموال متعلق به خود را از کلیه شرکت‌های نوسازان و موسسات وابسته به آنها، پس بگیرد و توسط اداره کل بازرسی شهرداری، عملکرد این شرکت‌ها را بررسی کند و شرکت‌های متخلف را در لیست سیاه واگذاری‌ها قرار دهد.به موجب بند دیگری از ماموریت‌های ابلاغ شده به شهرداری تهران، اجازه برداشت ۵۳۸ میلیارد تومان از بودجه شهرداری برای تامین مالی پروژه‌های نوسازی داده شده است. رییس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان نوسازی انتظار ما را برآورده نکرد، گفت: سازمان نوسازی با وجود مبالغی که از بابت فروش اوراق مشارکت و فروش متری زمین در اختیار داشت نتوانست انتظارات ما را برآورده کند.

رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز در ارائه گزارش کمیته تحقیق و تفحص با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های به عمل آمده ساختار و سیستم اجرایی و مالی سازمان نوسازی باید تغییر کند، گفت: شورا پیشنهاد می‌کند با توجه به ماموریت‌های قانونی سازمان نوسازی مطابق مفاد اساسنامه مورخ ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۹۰ شهرداری در خصوص احیا و نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران، شهرداری تهران موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان ابلاغ این مصوبه علاوه بر کوچک‌سازی سازمان مذکور، نسبت به باز تعریف ساختار مدیریتی و اداری سازمان نوسازی در قالب مجموعه‌ای ستادی، سیاستگذار، تخصصی، فعال و هماهنگ‌کننده در شورای بازنگری، اصلاح و هماهنگی نظامات اجرایی و برنامه‌ریزی شهر تهران با حضور روسای کمیسیون‌های سه گانه اقدام و گزارش آن را به شورای شهر تهران اعلام کند.

نوسازی موفق نبود

پس از ارائه گزارش نوسازی، حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر با طرح یک سوال عملکرد سازمان نوسازی در احیا و نوسازی بافت فرسوده را ناموفق عنوان کرد.

بیادی با طرح این سوال که نقش سازمان نوسازی در بحث نوسازی چقدر بوده است؟ گفت: مدیریت شهری در بحث کلان در نوسازی بافت فرسوده موفق بوده است اما این موفقیت مربوط به سازمان نوسازی نیست.

او ادامه داد: با توجه به منابعی که در اختیار این سازمان بوده است این سازمان اصلا موفقیتی نداشته و وقوع تخلف در این سازمان حتمی‌ است بنابراین باید به جای ارائه آئین‌نامه یک مصوبه بدهیم.او اظهار کرد: در این سازمان یکسری تخلف صورت گرفته و منابعی هم ضایع شده است پس باید پاسخگو باشد و سازمان بازرسی هم وظیفه دارد تا عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهد.

صعود نوسازی به دلیل عملکرد نوسازی نبود

چمران نیز در پاسخ به صحبت‌های بیادی گفت: بحث مطرح شده کاملا منطقی است و عملکرد سازمان نوسازی مورد تایید ما نیست. درست است که عملکرد مدیریت شهری خوب بوده و در این بخش با صفر کردن عوارض موجب گسترش صدور پروانه شده است اما این اتفاقات به دلیل عملکرد سازمان نبوده است.او افزود: ما هم برای اینکه به یک گزارش کفایت نکنیم و شاهد تحولی مثبت در نوسازی بافت فرسوده باشیم برای راه حل آن فکر کرده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که این سازمان به یک سازمان کوچک، سیاست‌گذار، ستادی و برنامه‌ریز تبدیل شود.بیادی در پاسخ گفت: طی دو سال ۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار این سازمان قرار داشته اما تنها ۴۰۰ واحد ساخته‌اند.

علیرضا دبیر نیز در توجیه گزارش شورا اظهار کرد: نباید روند صعودی ساخت ملک و ثبات قیمت مسکن را در این مدت نادیده بگیریم.

منع سازمان نوسازی از امور اجرایی

مهدی چمران با بیان اینکه گزارش تحقیق و تفحص برای ایجاد تحرک و تحول در سازمان نوسازی است، گفت: سازمان نوسازی با توجه به میزان فروش اوراق مشارکت و زمین‌های متری نتوانست انتظار ما را برآورده کند؛ به همین دلیل دوستان بحث تحقیق و تفحص را مطرح کردند؛ ولی به این دلیل که بتوانیم یک تحرک و تحولی به وجود بیاوریم.

او افزود: البته درمورد فروش متری مسکن سعی بر این است که تا پایان سال همه تعهدات انجام شود ما در متمم بودجه آن میزان که برای ادامه آن نیاز است پیش‌بینی می‌کنیم که شهرداری بتواند تا پایان سال تعهدات خود را عملی کند. او تصریح کرد: در نهایت سازمان نوسازی از اینکه در امور اجرایی غرق شود منع شده و به یک سازمان چابک تبدیل شده است.

 

 

    نظرات