بررسی سکونت در برج‌های مسکن مهر

بررسی سکونت در برج‌های مسکن مهر

http://www.bananews.ir/مسکن مهر در برخی از پروژه ها با ساخت برج هایی جندین طبقه اما بدون پارکینگ در کنار تامین هزینه های زندگی در برج برای اقشار کم درآمد موجی از نگرانی را درخصوص آینده سکونت در این برج ها بوجود آورده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ساخت مسکن مهر که در اوایل اجرای طرح با شتاب زیادی آغاز شده بود با در اختیار گذاشتن زمین رایگان و ارائه تسهیلات قرض الحسنه، متقاضیان کم درآمد جامعه را به خرید این واحدها تشویق کرد اما موضوعی که با نزدیک شدن به بخش اول ساخت مسکن مهر اتفاق افتاده است نبود مشاعات مناسب در برخی از پروژه های بزرگ مسکن مهر و بلند مرتبه سازی دراین پروژه ها است.

گرچه دولت سعی کرد با خارج کردن برخی از فاکتورهای موثر در قیمت، هزینه تمام شده ساخت این واحدها را کاهش دهد تا متقاضیان که عمدتا از اقشار کم در آمد جامعه هستند توان پرداخت تمامی سهم آورده خود را داشته باشند اما در این بین فراموشی برخی از فاکتورهای مهم برای زندگی در این واحدها موجب نگرانی برخی از کارشناسان شده است.

حذف پارکینگ از پروژه ۲۰ هزارواحدی مسکن مهر

امروزه که نبود پارکینگ یکی از مشکلات بزرگ در شهرها محسوب می شود و بخش زیادی از تنش ها در خیابان ها به دلیل نبود پارکینگ و کمبود فضای مناسب برای پارک خودروهاست، واحدهای بسیاری در مسکن مهر نه تنها پارکینگ ندارند بلکه فضای مناسبی هم برای پارک خودروها در محیط بیرونی آنها تامین نشده است.

از آنجاییکه بخش زیادی از مسکن مهر در حاشیه شهرها و یا شهرهای جدید ساخته شده است بنابراین اغلب ساکنان این واحدها برای سهولت در حمل و نقل باید از خودروهای شخصی استفاه کنند که بطور حتم برای پارک خودروهای خود با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

یکی دیگر از مواردی که نبود مشاعات را پررنگ تر می کند ساخت برج ها در برخی از شهرهای جدید است که به عنوان نمونه یکی از این پروژه ها در شهرجدید پرند برج هایی با ۱۵طبقه است که از سوی یک شرکت ترکیه ای ساخته شده است. این برج ها که هرکدام ۶۰ واحد را در خود جای داده اند ۱۲ هزارو ۹۰۰ واحد هستند و با افزودن فاز دوم آن در مجموع ۲۰ هزار واحد در آنها ساخته شده است. این برج ها به دلیل نداشتن پارکینگ یکی از بزرگترین مشکلاتی خواهند شد که شهر جدید پرند در آینده با آن روبروست.

عدم توجه به هزینه برج نشینی برای اقشار کم درآمد در مسکن مهر

از دیگر مواردی که آینده سکونت در این برج ها را نگران کننده می سازد هزینه بالای برج نشینی برای ساکنانی است که سطح درآمدی اندکی دارند زیرا هر واحدی باید برای مدیریت تاسیسات، هزینه سرایدار و غیره حداقل ۱۰۰ هزار تومان را بابت شارژ بپردازد از سویی هرماه باید حدود ۲۰۰ هزار تومان هم قسط مسکن مهر را پرداخت کند این درحالی است که درآمد این افراد حداکثر براساس قانون کار همان ۳۳۰ هزار تومان است؛ در واقع ساکنان باید بخش زیادی از درآمد ماهیانه خود را برای سکونت در این برج ها هزینه کنند.

براساس این گزارش برج سازی برای اقشار کم درآمد چندان راهکار درستی به نظر نمی رسد و این درحالی است که در برخی از این شهرها مانند پرند، زمین رایگان بوده و دولت هم پولی را بابت خریداری این زمین ها نپرداخته است بنابراین بلند مرتبه سازی در شهری که قیمت زمین رایگان بود چندان ضرورتی هم نداشت.

دستور نیکزاد برای عدم حذف مشاعات از مسکن مهر

در این رابطه معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با تایید مشکلات برج های کوزو در پرند به مهر گفت: ما هم با بلند مرتبه سازی در مسکن مهر موافق نیستیم و اینکه در شهرهای جدید به اندازه نیاز اراضی مناسب برای تعداد واحدها وجود دارد و نیازی به اینکه تراکم را در یک منطقه افزایش دهیم نیست.

میرمحمد غراوی از دغدغه این وزارتخانه در حذف مشاعات خبر داد و بیان کرد: بیشترین دغدغه ما حذف مشاعات از این بلوک های ساختمانی است زیرا در این پروژه ها پارکینگ از پیلوت حذف شد و به ازای فضای ۲۵ متری هر پارکینگ واحد مسکونی ساخته شد که مخالفت با این موضوع را به وزیر اعلام کردیم.

وی افزود: وزیر دستور داد که از این پس در مسکن مهر، پارکینگ از پیلوت حذف نشود و براساس طرح معماری مشاعات شکل بگیرند تا حقوقی از ساکنان ضایع نشود.

میرمحمد غراوی افزود: فرضیه وزارت راه و شهرسازی هم این بود که حداکثر طبقات در شهرجدید پرند بین ۲ تا ۳ طبقه باشد و اینکه بلوک های سیمانی در یک ارتفاع زیاد و مانند قوطی کبریت در کنار هم باشند منظره جالبی نیست.

وی دلیل بلند مرتبه سازی دربرخی از پروژه های مسکن مهر را کاهش هزینه تمام شده مسکن عنوان کرد و گفت: اگر قرار بود برای هر خانوار یک قطعه زمین ۲۰۰ متری درنظرگرفته شود هزینه تمام شده برای آماده سازی هر زمین بسیارافزایش می یافت و از سویی سطح معابر حدود ۳۰ درصد برای هرواحدی بیشتر می شد.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این معابر نیاز به خاک برداری، آسفالت و تامین آب و برق و فاضلاب دارند که هزینه های زیادی را به مسکن مهر تحمیل می کند در حالیکه اغلب متقاضیان در تامین آورده خود هم با مشکل مواجه هستند.

با وجودیکه وزارت راه و شهرسازی در پروژه های آینده سعی خواهد کرد تا این مشکلات را برطرف کند اما این سوال مطرح است که تکلیف چندین هزار واحدی که با این مشکل روبرو می شوند چه می شود و اینکه متقاضیان مسکن مهر تمایلی به زندگی در این واحدها را دارند؟

 

 

    نظرات