نامه رئیس شورای شهر مشهد به نماینده مجلس درخصوص ...
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، مشهدالرضا(ع)، پایتخت معنوی ایران، نقطه کانونی و اساسی در جهان اسلام و تشیع و مقصد سفر میلیونها زائر و دلداده اهلبیت(ع) از اقصی نقاط دنیاست.
مدیریت شهری و تمامی ارکان حکومتی و دولتی پیوسته سعی داشته که شایستهترین، بهترین و درخورترین شرایط را برای میزبانی از میهمانان شهر بهشت فراهم آورد؛ برهمین اساس، طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در دستورکار قرار گرفت و اکنون بیش از 2 دهه از تصویب و اجرای آن میگذرد.
این طرح علیرغم اینکه مسیر قانونی خود را طی کرده و تاییدیه شورای عالی معماری و شهرسازی را گرفته است، تا به امروز چندین بار دستخوش تغییراتی شده و همین تغییرات با کاستن از سرعت پیشرفت پروژه، اثرات نامطلوب بسیاری را بهمراه داشته است.
در ماههای اخیر هم موضوع بازنگری در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در محافل گوناگون و از سوی افراد مختلف از جمله نمایندگان محترم مجلس مطرح شده و جامعه نیز نسبت به آن حساس است؛ لذا باید با آگاهیبخشی عمومی، شرح ماوقع را بیان کرد و به اطلاع شهروندان و مردم رساند.
بر همین اساس، محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در نامهای رسمی خطاب به حجتالاسلام والمسلمین پژمانفر، نماینده محترم مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به تشریح مطالبی با سرفصلهای «پیشینه طرح»، «وضعیت طرح در ابتدای فعالیت شورای پنجم شهر مشهد»، «اقدامات و رویکرد شورای پنجم بعنوان مدیریت جدید شهری» و «نگاه به آینده» پرداخته است؛ متن نامه به شرح ذیل است:
باسلام و احترام
با عنایت به نظرات جنابعالی در خصوص طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی ، به نظر می رسد مدیریت شهری در دوره پنجم نتوانسته وضعیت گذشته و تغییر رویکرد خود را به خوبی اطلاع رسانی نماید . لذا جهت شفافیت و مزید استحضار جنابعالی، موارد ذیل تقدیم حضور می گردد:
الف ) پیشینه طرح:
1- تهیه طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با اخذ نظر از مقام معظم رهبری در سال 1371 آغاز و در سال 1378 ، در کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تصویب و بازنگریِ طرح تفصیلی نیز، در سال 1387تصویب گردید.لازم به ذکر است طرح مذکور توسط وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران و بهسازی شهری ایران سابق و شرکت بازآفرینی شهری ایران فعلی) تهیه شده بود.
2- حسب توافقات انجام شده از سال 1387 ، اجرای نیمی از طرح برعهده شرکت بازآفرینی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی و نیم دیگر برعهده شهرداری مشهد قرار گرفت.
3- درسال 1396، شورایعالی شهرسازی ومعماری به موجب مصوبه شماره 264664/300 مورخ 1396/05/31 طرح راهبردی ( نه تفصیلی ) را برای بافت پیرامون حرم مطهر تصویب و بدون تصویب و جایگزینی طرحِ تفصیلیِ جدید توسط همان افرادی که روزی تصویب این طرح را " بیانگر هویت ملی و مذهبی ایران" می دانستند ، طرح تفصیلی جاری را لغو مینماید.
ب ) وضعیت طرح در ابتدای دوره پنجم شورای اسلامی شهرمشهد:
دوره پنجم شورای اسلامی در آغاز به کار خود، با انبوهی از مسائل و مشکلات در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مواجه بود، از جمله آنها می توان به موارد ذیل که باعث بروز اعتراضات گروه های مختلف مردمی شده است اشاره نمود:
1- طولانی شدن فرآیند تهیه و اجرای طرح از سال ۱۳۷۱ تا 1396 که حدود 45% پیشرفت فیزیکی داشته و به تلخ شدن کام زائران و مجاوران حریم رضوی منجر شده بود .
2- وجود ناامنی در فضاهای شهری و معابر رها شده در طرح بدلیل عدم اجرای فضاهای شهری مناسب و کارگاههای ساختمانی
3- شیوه کار سبب فروش املاک و کوچ اجباری بسیاری از مجاوران شده بود.
4- کم توجهی به هویت بافت تاریخی
5- بلاتکلیفی بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری بدلیل اختلافات با شهرداری و عدم شفافیت حقوق مکتسبه آنان
ج ) اقدامات و رویکرد شورای پنجم به عنوان مدیریت جدید شهری:
1- اصلاح رویه سابق با هدف حفظ و ارتقای میراث معنوی و هویت تاریخی شهر مشهدبا تهیه طرح و آغاز عملیات مرمت و بازسازی بازار فرش،بازار سرشور،سرای عزیزاله اف، خرید خانه پریشانی و ...
2- تغییر رویکرد اصلی از تعریف پروژه های بزرگ مقیاس به پاسخگویی به املاک ریزدانه در راستای تکریم و ماندگاری مجاورین در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر
3- برنامه ریزی جهت جلب مشارکت ساکنین در نوسازی و بهسازی بافت با تشکیل دفاتر تسهیلگری (9 محله) و استقرار گروه های تسهیلگر برای حفظ مالکین قدیمی
4- توجه جدی به اجرای زیرساختهای منطقه و کسب 14/8 درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای فضاهای عمومی طرح طی 2/5 سال و افزایش فضای سبز منطقه معادل کل دوره اجرای طرح و تسریع در اجرای معابر عمومی و ره باغ ها به منظور تسهیل تشرف زائران به حرم مطهر رضوی
5- تعامل و پشتیبانی از حقوق مردم و سرمایه گذارانی که نسبت به سرمایه گذاری مشروع اقدام و ضمن توسعه و آبادانی، موجبات کارآفرینی شده بودند، در همین راستا مشکل تعداد زیادی از پروژه های سطحی شهر مرتفع و در سطح منطقه ثامن نیز مشکلات قدیمی و چندین ساله ی حدود 26 پروژه مرتبط با قبل از دوره ی مدیریت جدید شهری تعیین تکلیف شدکه این امر سبب رونق اقتصادی و اشتغال چند هزار نفری شده است.
آنچه بعضاً باقی مانده یا در خواست های خارج از اختیارات شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد بوده و یا طرف مقابل به دلایل شخصی تمایلی به پیگیری و حل و فصل موضوعات نداشته است.
د) نگاه به آینده:
1- اعتقاد راسخ به ضرورت بازنگری طرح تفصیلی طاش
2- تاکید بر رعایت حقوق مکتسبه مالکین و سرمایه گذاران باستناد مواد 49 و 50 آیین نامه نحوه بررسی وتصویب طرح های توسعه وعمران محلی ، ناحیه ای ، منطقه ای ، ملی و مقرارت شهرسازی ومعماری کشوروهمچنین تبصره ماده 3 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی ـ فرهنگی در زمان تهیه و تصویب طرح و یا تامین منابع مشخص برای جبران خسارت حقوق قانونی آنان
3- الزام وزارت راه و شهرسازی به رعایت قانون در فرآیند تهیه و تصویب طرح های تفصیلی
لذا از آن مقام محترم استدعا می شود که:
از ابزارهای قانونی و نظارتی لازم در جهت هدایت نهادهای ذیربط از جمله شورایعالی شهرسازی و معماری و تمکین آنان به فرآیندهای قانونی تهیه طرح های تفصیلی (از جمله بند1 ماده 2، بند3 ماده 4، تبصره ماده 7 و ماده 5 قانون تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری و بند 34 ماده 80 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر) و نیز به رسمیت شناختن قوانین موضوعه و اختیارات مدیریت استانی و محلی استفاده نموده و بر بازگشت روند اصلاح و بازنگری طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بر مدار قانون و منطق، تأکید و نظارت نمایند.
اصلاح شیوه نامه موضوع نامه شماره 34078/300 مورخ 99/04/04 که با تغییر ، تحدید و نادیده گرفتن حقوق مالکانه موجود در طرح تبعات جبران ناپذیر قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به همراه داشته و ضمن اینکه مشکلات عدیدهای را برای شهرداری، دستگاه قضایی و در نهایت کشور ایجاد می نماید به دلیل نادیده گرفتن واقعیت ها از روند اجرای طرح، با شکایت صاحبان حق متوقف خواهد شد و صرفنظر از آسیب به اعتماد عمومی و خروج سرمایه گذاران ، منابعی هم برای جبران خسارت وجود ندارد . در خصوص حقوق قانونی مکتسبه نیز خواسته مدیریت شهری اجرای پیشنهادات کمیته حقوقی ذیلِ ستاد راهبردی بافت پیرامون حرم مطهر که در جلسه مورخ 1398/06/10 به تصویب رسیده است، میباشد.
نظرات